دکتر انوشه متخصص تغذیه توصیه های تغذیه ای برای روزه داران


از آنجا که روزه داران با پرهیز از اعمال بد ، روح خود را پاک می کنند ، ترکیب این شیوه ها با پرهیز از عادات بد غذایی به سلامت جسم و روح کمک می کند.

متابولیسم بدن در ماه مبارک رمضان کند می شود. رژیم غذایی که کمی کمتر از تغذیه معمولی باشد ، برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی لازم برای فعالیت های روزانه کافی است.

با نزدیک شدن به آخرین ساعات روز و زمان افطار ، قند خون نیز به آرامی کاهش می یابد. بنابراین ، در هنگام افطار ، باید سعی کرد این نیاز اضطراری بدن به قند (قند) را برطرف کند ، به ویژه در مورد سلول های مغزی و عصبی. بهتر است در افطار درمانی غذای بسیار کمی بخورید و از پرخوری و خوردن انواع غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید.

در 2-3 روز ، نصف لیوان آب میوه و یک بشقاب یا سوپ مناسب ترین غذاها برای افطار است. خرما و آب میوه ها بهترین مواد برای تامین نیاز بدن به گلوکز هستند ، بنابراین ما از استفاده از قندهای ساده مانند شکر ، آب نبات ، بامیه ، شربت و غیره خودداری کرده ایم.

بعضی اوقات به دلیل فشار گرسنگی ، برخی افراد هنگام افطار پرخوری می کنند. این باعث اسهال ، نفخ ، سوزش سر دل و سنگینی معده می شود. بنابراین ، توصیه می شود به آرامی غذا بخورید و خوب بجوید. خوردن یک تکه میوه بعد از افطار نیز خوب است.

2-3 ساعت بعد از افطار ، وقت شام است. شام همچنین می تواند یک وعده غذایی سبک باشد اما شامل همه گروه های غذایی مانند نان و غلات ، گوشت و پروتئین و محصولات لبنی می شود. توصیه می شود بعد از شام یک تا دو میوه بخورید.

صبح ها از غذاهای سنگین ، چرب ، چرب ، شور و تند پرهیز کنید. خوردن غذاهای کوچک با سبزیجات و سالاد صبح توصیه می شود ، حلیم می تواند یک دسر خوب باشد.

بین افطار و سحر مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما در طول روز دچار کم آبی نشود. کافئین موجود در چای ، قهوه و نوشابه های کولا به دلیل مدر بودن باعث کم آبی بدن می شود. بنابراین ، استفاده از آنها را تا حد امکان در صبح محدود کنید.

از خوردن غذاهای شیرین و آسان در وعده صبحانه خودداری کنید. این مواد با تحریک ترشح انسولین ، مصرف قند خون را افزایش می دهند ، بنابراین قند خون را در ساعات اولیه روز کاهش می دهند. کربوهیدرات ها (نان ، برنج ، سیب زمینی ، نخود ، ذرت و …) این اثر را ندارند و بیشتر برای استفاده در سحر مناسب هستند. مصرف سبزیجات و سالاد را افزایش دهید. انجام ورزش های سبک در طول روز یا بعد از افطار توصیه می شود.

روزه گرفتن برای زنان باردار و شیرده و کودکان ضروری نیست و بیماران مبتلا به دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماران باید در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند و در صورت موافقت پزشک ، رژیم دارویی خود را نیز تنظیم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید