روزه داری دوره ای یا روزه داری چیست و چگونه کار می کند؟


بسته شدن مکرر برنامه ها

قبل از شروع دوره ای روزه داری ، حتماً با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

هر روز ، غذا خوردن به شش تا هشت ساعت در روز محدود می شود. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: هشت ساعت ناشتا و 16 ساعت ناشتا.

روش دیگر که به روش 2: 5 معروف است ، شامل خوردن منظم پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، مصرف انرژی محدود به یک رژیم غذایی 500-600 کالری است. به عنوان مثال ، شما هر روز در هفته به طور منظم غذا می خورید و فقط یک وعده غذایی در روز در روزهای دوشنبه و پنجشنبه می خورید.

دوره های طولانی بدون غذا ، مانند 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت ناشتایی ، می تواند خطرناک باشد. مکمل طولانی مدت بدون غذا در واقع بدن را تشویق می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری ذخیره کند.

فواید روزه داری دوره ای

تحقیقات نشان می دهد که دوره های منظم روزه داری منجر به چربی سوزی بهتر در بدن می شود.

در اینجا برخی از فواید روزه داری برای دوره هایی که تحقیقات تاکنون نشان داده اند ذکر می شود:

تفکر و حافظه. مطالعات نشان داده است که روزه داری دوره ای باعث افزایش حافظه در حیوانات و حافظه کلامی در بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. روزه داری دوره ای فشار خون را بهبود می بخشد و ضربان قلب را آرام می کند و همچنین سایر آزمایشات مربوط به قلب.

عملکرد بدن. نوجوانانی که به مدت 16 ساعت روزه گرفتند ، با حفظ توده عضلانی ، کاهش چربی را نشان دادند. موش هایی که در روزهای متناوب تغذیه می شدند ، استقامت بهتری در پرواز نشان دادند.

دیابت و چاقی: در مطالعات حیوانی ، روزه داری متناوب از چاقی جلوگیری کرد و در شش مطالعه کوتاه ، افراد بزرگسال چاق از طریق ناشتایی متناوب وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: برای حیوانات ، روزه داری دوره ای آسیب بافت را در حین عمل جراحی کاهش می دهد و نتایج را بهبود می بخشد.

جی! آیا روزه داری دوره ای بی خطر است؟

برخی از افراد از این روش برای کنترل وزن خود استفاده می کنند و برخی دیگر برای درمان بیماری های مزمن مانند بیماری روده ، تحریک پذیری یا آرتروز. اما روزه داری دوره ای برای همه مناسب نیست.

تاکید می شود که قبل از روزه گرفتن (یا هرگونه رژیم غذایی) ، ابتدا باید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. روزه داری دوره ای برای افراد زیر مناسب نیست:

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا قند خون بالا

کسانی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به خاطر داشته باشید که روزه داری دوره ای می تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. در صورت بروز اضطراب ، سردرد ، تهوع یا علائم دیگر پس از یک دوره ناشتایی با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای دریافت فست فود با ما تماس بگیرید

مژده رحمانیان ، متخصص تغذیه و تغذیه درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران

04133310081

www.armooni.ir

دیدگاهتان را بنویسید