سردردهای ناشی از بازی های رایانه ای: روش های درمان و پیشگیری


انجام بازی های کامپیوتری باعث سردرد می شود. اگر در حین بازی اغلب دچار سردرد می شوید، نباید از آن غافل شوید زیرا نوع سردرد باید مشخص شود.

علت سردرد ناشی از بازی های رایانه ای چیست؟

  • خستگی و کم‌آبی بدن دو مورد از شایع‌ترین علل این سردردها هستند، بنابراین اولین راه برای مقابله با سردرد ناشی از بازی‌های رایانه‌ای، نوشیدن آب فراوان و استراحت کافی است.
  • بیماری حرکت برخی از ورزش ها وضعیت بینایی را تغییر می دهند و می توانند بر حس حرکت بدن شما تأثیر بگذارند. شما یک جا نشسته اید اما چشمان شما به نظر می رسد که در حال حرکت هستید. این وضعیت می تواند باعث بیماری حرکت شود که علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع و سردرد دارد. سعی کنید از بازی های رایانه ای کم استفاده کنید و از مناسب بودن نور محیط در حین بازی مطمئن شوید. مصرف داروهای بدون نسخه برای بیماری حرکت، مانند درامامین، ممکن است موثر باشد.
  • صرع: حساسیت به نور می تواند محرکی برای افراد مبتلا به صرع باشد. نور فلاش برخی از بازی های ویدیویی و تماشای تلویزیون نیز می تواند باعث تشنج شود. برای افراد مبتلا به صرع، سردرد ممکن است نشانه شروع تشنج باشد. تشنج های صرع همیشه آشکار نیستند و در برخی موارد ممکن است بدون اینکه متوجه شوید آنها را تجربه کنید.
  • اختلال TMJ اختلال مفصل گیجگاهی فکی به هر وضعیتی اطلاق می شود که بر عملکرد مفاصل دو طرف سر شما تأثیر بگذارد که فک شما را به جمجمه شما متصل می کند و توانایی شما برای باز و بسته کردن فک را کنترل می کند. برای گیمرها، اختلال TMJ در واقع می تواند باعث سردرد تنشی شود. اگر در حین بازی استرس دارید، ممکن است فک خود را فشار دهید. این کار به عضلات فک شما فشار وارد می کند و می تواند به عضلات سر و گردن گسترش یابد و باعث سردرد شود.

چگونه از سردردهای ناشی از بازی های رایانه ای جلوگیری کنیم؟

سردردهای تنشی شایع ترین سردردهای مرتبط با بازی های رایانه ای هستند، اما می توان با برخی از روش های نسبتا ساده از آن جلوگیری کرد. برخی از تغییراتی که باید انجام دهیم ممکن است در ابتدا سخت یا عجیب باشند، اما پس از مدتی عادی می شوند.

ارز صحیح

به طور کلی، شما به یک صندلی با یک صندلی محکم نیاز دارید تا سر نخورید یا خم نشوید. این بدان معنا نیست که نمی توانید روی کاناپه بنشینید، اما صندلی های کیسه ای لوبیایی و صندلی های مشابه به اندازه کافی حمایت نمی کنند یا به شما اجازه نمی دهند در وضعیت مناسب بنشینید.

  • صندلی ها و میزهای اداری معمولا مکان خوبی برای بازی هستند. آنها همچنین قابل تنظیم هستند.
  • اگر زمان زیادی را صرف بازی می کنید، از یک صندلی ارگونومیک استفاده کنید.

حالت ایده آل بازی حالت خنثی نامیده می شود. قفسه سینه خود را بدون قوس دادن به کمر به سمت بالا و بیرون بکشید. احساس خواهید کرد که شانه هایتان به طور طبیعی برمی گردد. این حرکت را با خم کردن باریک شانه ها به عقب ادامه دهید. احتمالاً احساس خواهید کرد که تیغه های شانه هایتان در امتداد ستون فقرات به هم نزدیک تر می شوند.

  • برای حفظ این وضعیت، به طور کلی باید روی یک چهارم جلوی صندلی خود بنشینید، نه لزوماً روی لبه صندلی. سعی کنید زانو نزنید زیرا می تواند منجر به کمردرد و سردرد شود.
  • اگر ترجیح می دهید تا انتها روی صندلی خود بنشینید و از پشتی صندلی برای حمایت استفاده کنید، مراقب باشید به آن دست نزنید. به جای تکیه دادن به صندلی، پشت خود را صاف نگه دارید.

چانه خود را کمی پایین بیاورید (نه بالا یا پایین) تا مستقیم به جلو نگاه کنید. دست خود را پشت گردن خود قرار دهید تا ببینید آیا صاف است یا خیر. ممکن است برای درست کردن این موضوع کمی تمرین لازم باشد، به خصوص اگر سر خود را زیاد کج کنید. هر دو پا را صاف روی زمین در مقابل خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که زانوهای شما به راحتی در زاویه راست خم می شوند تا ماهیچه ها در وضعیت متعادلی قرار گیرند. از فشار تعادل عضلانی جلوگیری می کند.

از خستگی چشم جلوگیری کنید.

هنگامی که صندلی خود را در موقعیت مطلوب تنظیم کردید، احتمالاً متوجه خواهید شد که باید صفحه نمایش خود را تنظیم کنید تا بتوانید هنگام بازی ببینید. آن را به سمت بالا یا پایین حرکت دهید تا وقتی به مرکز صفحه نگاه می کنید، چشمان شما کمی به پایین نگاه کنند. این عمل فشار چشم را کاهش می دهد و در نتیجه بسیاری از سردردهای ناشی از بازی های رایانه ای را کاهش می دهد.

نشستن بیش از حد نزدیک به صفحه نمایش فشار زیادی به چشم شما وارد می کند که می تواند منجر به سردرد شود. اگر خیلی نزدیک به صفحه نمایش می نشینید تا تصاویر را واضح ببینید، بهتر است به یک اپتومتریست مراجعه کنید، زیرا ممکن است به عینک نیاز داشته باشید.

بازی های رایانه ای اغلب دارای گرافیک روشن و جسورانه ای هستند که می تواند باعث خستگی چشم شود، به خصوص اگر تلویزیون یا مانیتور رایانه شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد. کاهش روشنایی مانیتور روی بازی های رایانه ای یا توانایی دیدن جزئیات تأثیری نمی گذارد، اما برای سلامت چشم شما مفید است.

در حین بازی هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یکبار استراحت کنید و برخیزید. درست است که نشستن راحت‌تر از ایستادن است، اما عضلات شما هنوز تحت فشار هستند. به جای اینکه ساعت ها جلوی صفحه نمایش بنشینید و مشغول بازی باشید، بلند شدن، کشش و حرکت کردن را به عادت تبدیل کنید.

  • اگر فراموش کردید، یک تایمر روی تلفن خود تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند. کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که یک لیوان کوچک آب در کنار خود نگه دارید. وقتی لیوان آب خالی است، باید از جای خود بلند شوید تا دوباره آن را پر کنید، بنابراین بلند می شوید و در اطراف خود قدم می زنید.

آب فراوان بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی نشود.

احتمالاً شنیده اید که بدن شما عمدتاً از آب تشکیل شده است، بنابراین باید هر روز مقدار زیادی آب بنوشید. اگر آب ساده دوست ندارید، می توانید نوشیدنی های دیگر را امتحان کنید. فقط مطمئن شوید که نوشیدنی حاوی کافئین و قند نباشد که هر دو باعث سردرد می شوند.

کاهش مصرف کافئین در حین انجام بازی های کامپیوتری.

کافئین و بازی دست به دست هم داده و باعث سردرد می شوند. مقادیر کم کافئین خوب است (مانند یک فنجان قهوه یا نوشابه هر چند ساعت یکبار)، اما مقدار زیاد آن می تواند باعث تحریک بیش از حد شود.

درمان سردردهای ناشی از بازی های رایانه ای

معمولاً اگر سردرد ناشی از اختلال مفصل گیجگاهی فکی نباشد، نیازی به درمان نیست. با این حال، اگر هنگام انجام بازی های رایانه ای دچار سردرد شدید، باید برای درمان سردرد خود به پزشک مراجعه کنید.

درمان سردرد شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مسکن‌های درد: این مسکن‌های بدون نسخه یا تجویزی شامل آسپرین یا ایبوپروفن (Advil، Motrin IB و غیره) هستند. استفاده زیاد از این داروها می تواند باعث سردرد، زخم و خونریزی در دستگاه گوارش شود.
  • تزریق بوتاکس: تزریق بوتاکس تقریباً هر ۱۲ هفته به پیشگیری و درمان انواع سردردهای میگرنی در برخی از بزرگسالان کمک می کند.
  • داروهایی برای کاهش فشار خون: این داروها شامل مسدودکننده های بتا مانند پروپرانولول (InnoPran XL، Inderal و غیره) و متوپرولول تارتارات (Lopressor) هستند. مسدود کننده های کانال کلسیم مانند وراپامیل (ورلان) ممکن است در پیشگیری از میگرن مفید باشند.

گزینه های درمانی زیادی برای درمان سردرد در کوتاه ترین زمان ممکن وجود دارد، اما پزشک تعیین می کند که کدام دارو برای شما مناسب است، بنابراین برای تسکین سریع سردرد خود درمانی نکنید. برخی از این داروها در دوران بارداری منع مصرف دارند. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، هیچ یک از این داروها را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.