متخصص تغذیه دکتر انوشه آب مهمترین غذا


احتمالاً هیچ ماده ای مهمتر از آب در غذا یافت نمی شود. با این حال ، ما اهمیت زیادی نمی دهیم و حتی گاهی اوقات آن را از منوی غذای روزانه خود حذف می کنیم.

ممکن است یک هفته بدون غذا بمانیم ، اما فقط چند روز بدون آب خواهیم بود.

همه سلولهای انسانی حاوی آب هستند. 60 درصد وزن کل بدن و 70 درصد بدن بدون آب را آب تشکیل می دهد.

بنابراین ، نسبت کم آبی بین 50 تا 75 درصد است که بسته به سن و سطح چربی بدن متفاوت است. آب فواید زیادی برای بدن دارد که به چند نمونه آن اشاره شده است.

  • آب برای بقا و تشکیل سلول ها ضروری است و آب جزء همه آب سلول ها است.
  • به عنوان حامل بسیاری از مواد عمل می کند و در جذب غذا به سلول ها و دفع مواد خروجی دخیل است.
  • به کنترل دمای بدن کمک می کند. تبخیر آب از پوست از طریق عرق بدن را از بین می برد.
  • آب نقش مهمی ایفا می کند زیرا حلالهای مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و هورمون ها باید به تمام نقاط بدن منتقل شوند تا سلول ها را تغذیه کنند ، که نقش آب است.
  • آب به عنوان کاتالیزور بسیاری از اثرات بیولوژیکی درون سلول ها ، معده ، روده کوچک و مکانی که هضم در آن انجام می شود عمل می کند. بنابراین برای هضم غذا و اثرات متابولیسم مهم است.
  • آب حرکت مفصل را تسهیل می کند و از اصطکاک بین قسمت های مختلف بدن (مفاصل و استخوان ها) جلوگیری می کند.
  • در تبدیل گاز به ماشین لباسشویی کمک می کند.

با کم آبی بدن ، عملکرد انسان بسیار کاهش می یابد.کاهش آب بدن بین چهار تا پنج درصد باعث کاهش قدرت و اثربخشی 20 تا 30 درصد می شود.اولین علامت کم آبی تشنگی است.

متأسفانه تشنگی زمانی رخ می دهد که حدود دو درصد از بدن بدن دچار کم آبی شود. بنابراین ، توصیه می شود قبل از تشنگی ، آب بنوشید.

بدن آب را از طرق مختلف از جمله ادرار ، مدفوع ، پوست و ریه از دست می دهد.نیاز به آب و همچنین حفظ تعادل آب بستگی به سن ، ورزش ، دما ، تغذیه و بیماری دارد .بزرگسالان. در شرایط عادی ، بزرگسالان به ازای 1000 کالری مصرفی به یک لیتر و کودکان به 1.5 لیتر آب نیاز دارند. نیاز روزانه به آب در دوران بارداری کمی افزایش می یابد ، اما در دوران شیردهی به 3.4 لیتر افزایش می یابد.

اگر نیاز روزانه آب به ازای هر نفر 2600 میلی لیتر (2.6 لیتر) را در نظر بگیریم ، 1500 میلی لیتر آن با نوشابه ، 850 میلی لیتر با آب در غذا و 250 میلی لیتر با متابولیسم آب تأمین می شود.

آب متابولیک به دلیل تجزیه غذای گوارشی تشکیل می شود به طور متوسط ​​به ازای هر 100 کالری تولید شده در بدن ، 13 گرم آب متابولیک به دست می آید.

بنابراین ، تصور می شود که نوشیدن آب نقش مهمی در تغذیه بدن دارد. برای آبیاری بدن بهتر است روزانه 6-8 لیوان آب به طور متوسط ​​بنوشید. میوه ها و سبزیجات نیز حاوی مقدار زیادی آب هستند و معمولاً 70 تا 95 درصد وزن آنها آب است و یکی از منابع آب است.

دیدگاهتان را بنویسید