مزایای غذاهای اسیدی و غذاهای قلیایی

آنچه باید در مورد غذاهای اسیدی و غذاهای قلیایی بدانید

غذاهای اسیدی و غذاهای قلیایی در رژیم غذایی روزانه شما وجود دارد. هر دو نوع غذا بر pH و سرعت متابولیسم بدن شما تأثیر متفاوتی دارند. شما چیزی را می خورید که می خواهید بخورید اما نمی دانید چه تاثیری بر بدن شما خواهد گذاشت. شما باید یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید تا بدن شما سالم و خوش فرم بماند.

غذایی که می خورید بسته به مقدار pH یا اسیدی یا قلیایی است. مقدار pH به ما می گوید که آیا هر چیزی اسیدی یا قلیایی است. PH کمتر از ۷ اسیدی و بالای ۷ قلیایی است. اگر می‌خواهید سیستم بدن شما کارآمدتر عمل کند، باید pH را در حدود ۷.۳۵ تا ۷.۴۵ حفظ کنید که کمی اسیدی است. PH بیشتر یا کمتر از این مقدار منجر به بیماری و بیماری می شود. این PH را می توان با خوردن نوع مناسب غذا حفظ کرد. بسیار اسیدی، مثلاً pH 1 تا ۵ یا بسیار قلیایی، یعنی pH 11 تا ۱۴، همگی برای سلامتی و سیستم داخلی بدن مضر هستند. زیرا این pH بدن شما است که به آنزیم ها اجازه می دهد کارآمدتر کار کنند.

برخی از نمونه های غذاهای اسیدی ذرت هستند. سس کچاپ، خیار شور، گوشت، لوبیا، ماهی، مرغ، سیگار، شکر، قهوه، آلو، آب مقطر یا یونیزه شده و بیشتر غلات. بسیاری از وعده های غذایی دیگر وجود دارند که دارای فاکتور اسید هستند. اسیدی بودن به این معنی است که این نوع غذا دارای غلظت بالایی از یون هیدروژن در آن است. افزایش PH اسیدی در بدن باعث جذب کمتر مواد معدنی توسط سیستم شما می شود، توانایی ترمیم هرگونه آسیب سلولی را کاهش می دهد، خستگی و بیماری را افزایش می دهد و حتی منجر به بیماری هایی مانند تومور و کما می شود. بنابراین PH اسیدی بدن بسیار خطرناک است و باید با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و راضی نگه داشتن خود تا حد امکان از آن اجتناب کرد.

غذاهای قلیایی عبارتند از: کلم، هویج، بادمجان، سیر، کاهو، قارچ، پیاز، نخود، فلفل، کدو تنبل، تربچه، سیب، زردآلو، بادام، شاه بلوط، نمک دریا و انواع دیگر نمک ها و مواد معدنی. مرکباتی مانند لیمو نیز خاصیت قلیایی دارند و یک درمان عالی برای اسیدیته هستند. اگرچه خود لیمو اسیدی است، اما پس از هضم و جذب، اثر قلیایی دارد که بسیار مفید است. غذای قلیایی برای متعادل کردن غذای اسیدی که می خورید و در نهایت برای حفظ pH قلیایی بدن ضروری است. اما PH قلیایی بالا نیز برای بدن شما خوب نیست، بنابراین باید تعادلی بین این دو وجود داشته باشد که منجر به pH بهینه مورد نیاز بدن شما می‌شود که بدن شما را هم از نظر بیرونی و هم از نظر داخلی سالم نگه می‌دارد.

بنابراین، شما هم غذاهای اسیدی و هم غذاهای قلیایی می خورید، اما حفظ تعادل بین این دو بسیار مهم است تا PH بدن شما قلیایی نگه داشته شود تا عملکرد مطلوبی داشته باشد. برای داشتن زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر، باید ایده روشنی از آنچه می‌خورید و از چه چیزهایی اجتناب کنید، داشته باشید. شما باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید و یک نمودار رژیم غذایی متعادل تهیه کنید. این نمودار به شما می گوید که چه بخورید و چه زمانی مصرف مناسب و سالم غذاهای اسیدی و قلیایی داشته باشید و بدن شما بین آنها تعادل برقرار می کند که بسیار ضروری است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

رژیم لاغری سریع