منابع غذایی آنتی اکسیدان ها – دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان


منابع ضروری رژیم غذایی آنتی اکسیدان ها

در قسمت قبل ، دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه اصفهان ، در مورد اکسید کننده ها و نحوه عملکرد آنها صحبت کرد ، در این قسمت به منابع اکسید کننده های غذا می پردازیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

سبزیجات

اکثر سبزیجات دارای مقدار زیادی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های ضروری موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات بیشتر از میوه ها حاوی آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) هستند. به طور کلی سبزیجات پخته روی محتویات آنتی اکسیدان تأثیر منفی چندانی ندارند. سبزیجات کلیدی شامل کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم است. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینول است که منبع خوبی از اکسیدان ها در رژیم غذایی معمولی آسیایی است. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مورد تردید است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها |  متخصص تغذیه اصفهان

میوه

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های ضروری در میوه شامل ویتامین C و فلاونوئیدها است. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقدار زیادی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه متفاوت است. به نظر می رسد میوه هایی که رنگ روشن دارند اکسیدان بیشتری دارند و میوه ها یا سبزیجاتی که رنگی هستند نیز بیشتر از میوه هایی که فقط پوست رنگدانه دارند دارای اکسیدان بیشتری هستند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی تعداد زیادی آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد غلات سبوس دار سطح آنتی اکسیدان بالاتری نسبت به محصولات تصفیه شده دارند. فرآیند انجام شده بر روی غلات می تواند بر محتوای آنتی اکسیدان تأثیر عمیقی داشته باشد. اما امروزه برخی از غذاها غلات غنی شده مانند غلات صبحانه و اکسیدان های مفید دارند. افزودن میوه های خشک مانند انگور به سایر محصولات غلات صبحانه می تواند سطح آنتی اکسیدان آنها را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که ذخیره چنین غذاهایی باعث کاهش محتوای آنتی اکسیدان ها می شود.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو و چای سبز و سیاه از منابع مهم اکسید کننده هستند. مهمترین اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده میزان آنتی اکسیدان آن است. افزودن شیر محتوای چای فلاونوئیدی را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان ، از تزریق گیاهان طبیعی نیز استفاده می شود. برخی از این تزریق ها حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته نیز هستند. هنگام نوشیدن چای نیز می تواند بر محتوای آنتی اکسیدان تأثیر بگذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه رویکردهای اساسی تغذیه و تغذیه و عادات غذایی ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه اصفهان کلیک کنید.


توصیه شده:

غذاهای ضروری و خطرناک برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه با چربی اضافی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های مدیریت گرسنگی

راهنمای خرید شیر

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



دیدگاهتان را بنویسید