نمونه ای از تغذیه کتوژنیک است تفاوت رژیم کتوژنیک و رژیم کم کالری چیست؟ فواید این تغذیه برای بدن


رژیم کتوژنیک یا کتو یک رژیم کاهش وزن سریع است و بسیاری از افراد از این رژیم برای کاهش وزن استفاده می کنند. در تغذیه کتو ، بدن شما به جای کربوهیدرات از چربی برای متابولیسم استفاده می کند. این بدان معناست که در این رژیم غذایی باید از چربی برای سوزاندن چربی استفاده کنید!

سوالات تغذیه کتوژنیک 1 - نمونه ای از تغذیه کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چیست؟

Ketogenic ، Keto Nutrition ، رژیم غذایی با چربی بالا ؛ این یک پروتئین کم و پروتئین متوسط ​​است که به طور گسترده ای برای کاهش سریع وزن مورد توجه قرار گرفته است. در تغذیه کتو ، سوزاندن و تجمع چربی اضافی بدون احساس گرسنگی انجام می شود.

کتو ممکن است رژیم ساده ای نباشد ، اما اگر از دستورالعمل های رژیم خود پیروی کنید ، رسیدن به هدف شما طولی نمی کشد و از نتایج آن بسیار راضی خواهید بود.

تغذیه کتوژنیک چگونه عمل می کند؟

مسیر رژیم کتوژنیک به این ترتیب کالری بیشتری از پروتئین و چربی و کربوهیدرات کمتر دریافت می کنید. در رژیم کتو ، شما باید بسیاری از کربوهیدرات هایی که به راحتی هضم می شوند را حذف کنید ، مانند شکر ، نوشابه ، شیرینی و نان سفید.

به طور معمول ، منبع انرژی بدن از کربوهیدرات ها (محصولات قندی) به دست می آید. اما در این رژیم ، بدن دارای ذخایر چربی و در صورت لزوم پروتئین است. در واقع ، استفاده از بافت چربی به عنوان چربی به کاهش وزن شما کمک می کند. در تغذیه کتو ، چنین تغذیه ای مبتنی بر کاهش مصرف کربوهیدرات ها (محصولات قندی ، کربوهیدرات ، برنج ، نان و …) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است.

در رژیم کتوژنیک ، شما باید کمتر از 50 گرم کربوهیدرات در روز بخورید ، در نهایت انرژی شما کم می شود (قند خون که بدن می تواند به سرعت از آن استفاده کند). این معمولاً بین 3 تا 4 روز طول می کشد. سپس بدن شروع به تجزیه شدید پروتئین و چربی می کند ، که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

siet 1 - نمونه ای از تغذیه کتوژنیک

تفاوت کتوژنیک با تغذیه کم کالری

طبق یک مطالعه ، افرادی که رژیم کتوژنیک داشتند ، 2.2 برابر بیشتر از افرادی که رژیم کم کالری داشتند ، وزن خود را کاهش دادند. سطح کلسترول تری گلیسیرید و HDL نیز در تغذیه کتو در انسان بهبود یافته است.

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد این رژیم موثرتر و بهتر از رژیم های کم چرب است. یکی از دلایل این است که در کتوژنیک ، می توانید وزن بیشتری را به دلیل رژیم کم چرب کاهش دهید ، حتی اگر احساس گرسنگی نمی کنید.

از دیگر فواید این رژیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • به کاهش سریع وزن کمک می کند ؛
  • افزایش مقاومت بدن در برابر سرطان ؛
  • مقابله با آکنه ؛
  • مبارزه با دیابت ؛
  • درمان صرع ؛
  • از بین بردن مشکلات سیستم عصبی ؛
  • درمان بیماری تخمدان پلی کیستیک

1 z31KKC7rnDxlxiiZQwUgMQ - نمونه ای از تغذیه کتوژنیک

چگونه به رژیم غذایی کتوژنیک برسیم؟

چگونه می توان کتوژنیک را شروع کرد؟ اگرچه روش های مختلفی برای شروع کتو وجود دارد که می توانید امتحان کنید ، اما بهترین نتایج از 5 مرحله زیر حاصل می شود:

  • گام اول: حذف سریع قند از غذاهای کربوهیدرات دار ، غلات ، سبزیجات نشاسته ای ، میوه ها و غیره.
  • مرحله دوم: این بدن شما را مجبور می کند منبع جایگزین چربی را پیدا کند: چربی (آووکادو ، روغن نارگیل ، ماهی آزاد).
  • عمل SUM: در عین حال ، در صورت عدم وجود قند ، بدن نیز شروع به سوزاندن چربی و آزادسازی کتون می کند.
  • مرحله 4: هنگامی که سطح کتون ها در خون به سطح خاصی می رسد ، شما وارد حالت کتوز می شوید.
  • مرحله 5: این وضعیت ناشی از سطوح بالای کتون منجر به کاهش سریع و مداوم وزن می شود تا زمانی که به وزن بدن سالم و پایدار برسید.

توصیه هایی برای پیروی از رژیم های کتوژنیک

شما سالهاست به سبک تغذیه عادت کرده اید. غذاهایی که گندم و برنج بخش عمده ای از رژیم غذایی شما را تشکیل می دهند. حالا داستان فرق می کند. شما باید کمتر از حد معمول چربی و کربوهیدرات کمتری مصرف کنید. این تغییرات بسیاری از افراد را گیج می کند. توصیه می کنیم در صورت امکان قبل از شروع رژیم با یک متخصص مشورت کنید.

آب و نمک را به خاطر بسپارید!

هنگام شروع رژیم کتو یا رژیم کم کربوهیدرات دیگر ، حتما مقدار زیادی آب بنوشید. فراموش نکنید که آب بهترین انتخاب شما در هر زمان است. همچنین از نمک کافی استفاده کنید. مصرف نمک علائم اولیه تغذیه ای مانند سردرد و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد.

ممنوعیت کتوژنیک کیست؟

تغذیه کتوژنیک برای کسانی که اضافه وزن دارند ، دیابت دارند یا بدنبال بهبود متابولیسم هستند مفید است. اما برای ورزشکاران حرفه ای ، کسانی که می خواهند در بدن خود عضله بسازند یا بدنبال افزایش وزن هستند ، تغذیه توصیه نمی شود. این رژیم غذایی ، مانند سایر رژیم های غذایی ، تنها در صورتی موثر خواهد بود که به مدت طولانی به آن پایبند باشید.

نمونه ای از تغذیه کتوژنیک

شنبه:

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده و روغن نارگیل

ناهار: سالاد مرغ با روغن و چند عدد بادام

شام: مرغ یا گوشت و سبزیجات

یکشنبه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: مرغ یا گوشت و سبزیجات

شام: پنیر و سبزیجات بدون نان سرخ شده در کره

دوشنبه:

صبحانه: املت با سبزیجات سرخ شده در کره

ناهار: سالاد میگو با روغن

شام: گوشت خرد شده پیاز سرخ شده و سبزیجات سرخ شده در کره

سهشنبه:

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده و روغن نارگیل

ناهار: مانند شام دیشب ، گوشت سرخ شده با پیاز و سبزیجات سرخ شده در کره

شام: ماهی قزل آلا سرخ شده در کره و سبزیجات

چهار شنبه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: سالاد مرغ با روغن و چند عدد بادام

شام: کوفته قلی گلی با سبزیجات

پنج شنبه:

صبحانه: املت با سبزیجات سرخ شده در کره

ناهار: مثل شام روز قبل

شام: بره و سبزیجات چرب

جمعه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: گوشت گاو و سبزیجات

شام: مرغ بو داده یا بو داده با سبزیجات

توصیه می شود از انواع سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده کنید و همچنین با پخت انواع غذاها و دسرهای خوشمزه غذا را برای شما آسان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید