وزن مادران باردار


تغذیه مناسب یکی از ارکان یک سبک زندگی سالم است و حتی در چندین دوره زندگی از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از حساس ترین و مهم ترین دوره های زندگی یک زن دوران بارداری است. زیرا غذای مصرفی باید به طور همزمان نیاز مادر و جنین را برآورده کند. دستیابی به وزن مناسب در دوران بارداری و قرار دادن آن در ستون سمت راست یک موضوع مهم است که زنان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. کنترل و نظارت بر افزایش وزن در دوران بارداری و تلاش برای حفظ آن در وضعیت مناسب می تواند نقش مهمی در سلامت جنین داشته باشد. عوامل متعددی در سلامت مادر و جنین دخیل هستند که یکی از آنها تغذیه است. اگر رژیم غذایی زن باردار در دوران بارداری مناسب باشد ، وزن به خوبی رشد می کند. افزایش وزن ضعیف با کاهش رشد جنین و زایمان زودرس ارتباط مستقیم دارد. نقص لوله عصبی در نوزادان مادران چاق شایع تر است. مادران باردار باید در هر شرایط تغذیه ای (وزن کم ، وزن طبیعی ، اضافه وزن یا چاقی) وزن خود را افزایش دهند. در عین حال ، وزن مادر در دوران بارداری یکی از شاخص های قانونی وضعیت تغذیه است. طبق مطالعات انجام شده ، میزان توصیه شده وزن در دهه های اخیر به طور چشمگیری تغییر کرده است. اما پس از تحقیقات گسترده امروز ، مشخص شد که افزایش وزن در دوران بارداری ممکن است برای همه گروه های زنان یکسان نباشد ، بنابراین موسسه پزشکی آمریکا (IOM یا موسسه پزشکی) افزایش وزن را برای زنان باردار با توجه به وزن بدن توصیه می کند افزایش وزن 18-12.5 ، 11-16.5 ، 11.5-7 و کمتر از 7 کیلوگرم باید برای زنان لاغر ، معمولی ، دارای اضافه وزن و چاق ، زیر دست ساخته شود.

نمودار وزن برای زنان باردار بالای 19 سال در بارداری تک نفره با توجه به شاخص بدن قبل از بارداری

BMI قبل از بارداری کیلوگرم / متر2 (وضعیت تغذیه)

افزایش وزن (کیلوگرم)

وزن از ابتدای بارداری 13 به بعد (کیلوگرم در هفته)

<18.5 (وزن سبک) 12.5-18 0.5
18.5-24.9 (عادی) 11.5-16 0.4
25-29.9 (وزن سنگین) 7-11.5 0.3

30 درجه (بیش از)

7-9 0.2

نمونه برداری از وزن مهم است. وزن باید کند باشد. میانگین وزن در سه ماهه دوم و سوم برای مادران کم وزن 0.5 کیلوگرم ، برای مادران عادی 0.4 کیلوگرم ، برای مادران باردار حدود 0.3 کیلوگرم و برای مادران چاق 0.2 کیلوگرم در هفته است.

دیدگاهتان را بنویسید