ویتامین های موثر در باروری مردان


درمان ناباروری می تواند برای بسیاری از زوجین دشوار و گاهی خسته کننده باشد. هنگامی که شما در حال تجربه ناباروری هستید ، بسیاری از موارد وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، چرخه های قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره. تغذیه و به ویژه ویتامین های تولید مثل که مردان از طریق غذا یا مکمل دریافت می کنند می تواند در درمان ناباروری موثر باشد.

ویتامین های موثر در باروری مردان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر کس متفاوت است ، علم مواد مغذی و معنای آنها هنوز در مراحل اولیه است. با این حال ، مطالعات امیدوار کننده دیگری برای شناسایی نقش ویتامین ها در باروری آغاز شده است. در مردان ، مطالعات نشان داده است که برخی مواد مغذی می توانند تعداد و تحرک اسپرم را افزایش دهند. با این حال ، مهم است که به یاد داشته باشید که تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. در این مقاله ، ما محبوب ترین مکمل ها برای باروری و اثربخشی و دوز را شرح می دهیم.

آهن ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور معمول در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. به تحرک اسپرم کمک می کند. تحقیقات معتبر نشان داده است که ALC و LC می توانند تحرک اسپرم را در مردان افزایش دهند. توصیه های دوز مورد استفاده برای افزایش باروری مردان معمولاً بین 1 تا 3 گرم در روز برای ALC و LC متفاوت است. با این حال ، قبل از مصرف LC یا ALC باید از یک متخصص مشورت کرد تا از ایمنی و دوز مناسب اطمینان حاصل شود.

ویتامین سی

ویتامین C یکی از بهترین ویتامین ها در باروری مردان است. این ویتامین یک اکسیدان قوی است که می تواند آسیب سلول ها را به کل بدن کاهش دهد و جذب آهن و تعداد اسپرم و تحرک را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف ویتامین C و ویتامین E تعداد ، تحرک و گاهی انسجام DNA را بهبود می بخشد. دوز توصیه شده روزانه (RDA) برای ویتامین C برای مردان 90 میلی گرم و برای زنان 75 میلی گرم است.

کلسیم

هیچ مطالعه واقعی وجود ندارد که مکمل کلسیم باروری را افزایش دهد. اما برای مردان و زنان مهم است که از مواد معدنی کافی برای جلوگیری از کمبود استفاده کنند. یک مطالعه معتبر در سال 2019 نشان داد که کمبود کلسیم می تواند منجر به ناباروری در مردان شود ، زیرا کلسیم در تولید اسپرم نقش دارد. RDA کلسیم برای مردان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت از مکمل ها کمک بگیرید.

ویتامین های موثر در باروری مردان

کوآنزیم Q10

مطالعات اخیر نشان می دهد که مکمل CoQ10 ممکن است غلظت و تحرک اسپرم را در مردان ناتوان بهبود بخشد.

ویتامین دی

تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D می تواند با ناباروری در مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین اندازه گیری کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

ویتامین E

یکی از مهمترین ویتامین ها در باروری مردان ویتامین E است. این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند عملکرد اسپرم را در مردان افزایش داده و از سلامت باروری کلی حمایت کند. RDA ویتامین E برای بزرگسالان 15 میلی گرم است.

امگا 3

هنگام بررسی سیستم های تغذیه ، خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم با باروری بیشتر در مردان و زنان همراه است. اگر از غذاهای امگا 3 به طور منظم استفاده نمی کنید ، مصرف مکمل ها در حین بارداری می تواند به شما کمک کند.

به ما اطلاع دهید: ژل نرم امگا 3 Vivation

سلنیوم

یک مطالعه در سال 2015 گزارش داد که کمبود سلنیوم ممکن است دلیل کیفیت پایین اسپرم و تحرک ضعیف اسپرم باشد. از آنجا که سلنیوم برای تولید اسپرم در بدن مردان ضروری است ، برخی مطالعات نشان داده اند که ترکیب سلنیوم و ویتامین E ممکن است کیفیت اسپرم و تحرک اسپرم را بهبود بخشد. RDA سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

روی

برخی از مطالعات نشان داده اند که کمبود روی می تواند منجر به کیفیت پایین اسپرم شود. با این حال ، رابطه بین این مواد معدنی و باروری مردان تأیید نشده است. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که مکمل های غذایی حاوی اسید و فولیک اسید تعداد و عملکرد اسپرم یا میزان تولد زنده را بهبود نمی بخشد. RDA روی برای زنان 8 میلی گرم و برای مردان 11 میلی گرم است.

جی! آیا می توانم مولتی ویتامین مصرف کنم؟

به دلیل ویتامین های زیادی که بر باروری مردان تأثیر می گذارد ، استفاده از مولتی ویتامین با کیفیت بالا به جای مکمل آسان تر است. مولتی ویتامین و آنتی اکسیدان های مناسب را پیدا کنید که تقریباً 100 needs نیاز روزانه شما را برای موارد زیر تامین می کند:
ویتامین C ، ویتامین E ، ویتامین D
روی ، کوکسی ، سلنیوم ، امگا 3

مراقب باشید مکمل مصرف نکنید

در حالی که بسیاری از ویتامین ها بدون نسخه به فروش می رسند ، لازم نیست که بی خطر باشند. بسیاری از قرص ها ممکن است با دارویی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد ، بنابراین اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید ، قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید. اگرچه مصرف بیش از حد ویتامین ها دشوار به نظر می رسد ، اما مصرف بیش از حد دوزها می تواند باعث گرم شدن بیش از حد بدن شود. برای جلوگیری از این مشکل ، دستورالعمل های دوز موجود در برچسب افزودن را بررسی کنید.

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: heti

دیدگاهتان را بنویسید