ویتامین C ، مزایای آن و دوز مورد نیاز


اگر به اندازه کافی ویتامین C در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند در بیماری هایی مانند زوال عقل مفید باشند. با این حال ، مطالعات بیشتری برای درک اثرات مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی مورد نیاز است.

ادعاهای تأیید نشده در مورد ویتامین C

در حالی که ویتامین C دارای مزایای علمی زیادی است ، اما ادعاهای بی اساس زیادی نیز دارد که با شواهد ضعیف یا بدون شواهد تایید می شود. در اینجا برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C ذکر شده است:
از سرمازدگی جلوگیری می کند
در حالی که به نظر می رسد ویتامین C از شدت آنفولانزا و زمان بهبودی 8 درصد در بزرگسالان و 14 درصد در کودکان می کاهد ، از آن جلوگیری نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
برخی از مطالعات دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها مرتبط کرده اند. با این حال ، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر سرطان تأثیر نمی گذارد.
در برابر بیماری های چشمی محافظت می کند
ویتامین C با کاهش خطر بیماری های چشمی مانند آب مروارید و زوال سلولی با افزایش سن ارتباط دارد. با این حال ، مکمل های ویتامین C هیچ تاثیری بر این بیماری ها ندارند یا ممکن است مضر باشند.

می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه افراد مبتلا به مسمومیت با سرب دارای سطح پایینی از ویتامین C هستند ، اما هیچ شواهد قطعی از مطالعات انسانی وجود ندارد که ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از طریق تغذیه یا مکمل ها دریافت شود. این با بسیاری از مزایای مهم سلامتی مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ، فشار خون ، محافظت در برابر نقرس ، بهبود جذب آهن ، تقویت ایمنی و کاهش بیماری های قلبی و خطر زوال عقل همراه است.

جی! آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. مصرف کافی این ویتامین برای حفظ ایمنی بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، استحکام استخوان ها و تقویت عملکرد مغز دارد. جالب اینجاست که برخی ادعا می کنند که مکمل های ویتامین C مفیدتر از دریافت این ویتامین از طریق غذا هستند. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند این است

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث اسهال شود ، از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف زیاد آن می تواند برای افرادی که به طور معمول سطح آهن بالایی دارند مشکل ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند سطح اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C محلول در آب است و بدن در طی چند ساعت پس از مصرف هضم می شود ، مصرف زیاد آن مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که مکمل ویتامین C به یک مشکل تبدیل شود. برای افراد سالم ، ویتامین C اضافی که بیش از میزان توصیه شده روزانه استفاده می شود ، به راحتی از بدن خارج می شود. به عبارت دیگر ، باید 29 پرتقال یا 13 عدد فلفل دلمه ای بخورید تا به حداکثر میزان مجاز برسید.
با این حال ، افراد هنگام مصرف مکمل ها بیشتر در معرض مصرف ویتامین C هستند و در برخی موارد مصرف بیش از حد ویتامین C امکان پذیر است.

به نظر می رسد همه عوارض جانبی ویتامین C و همچنین هضم غذا و سنگ کلیه وقتی افراد آن را در دوزهای بیش از 2000 میلی گرم مصرف می کنند ، رخ می دهد. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را تنها در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل ها استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند بیشتر در معرض مصرف بیش از حد هستند و عوارض جانبی را تجربه می کنند که معمولاً علائم دستگاه گوارش هستند. با این حال ، عوارض جانبی جدی تری مانند آهن اضافی و سنگ کلیه نیز می تواند ناشی از خوردن بیش از حد ویتامین C باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و کاهش آرمان

دیدگاهتان را بنویسید