پرهیز از تغذیه در شرکت دارویی کم کاری تیروئید پورعبت گستر


غذایی که می خورید بر غده تیروئید و همچنین توانایی بدن شما در استفاده از هورمون های تیروئید تأثیر می گذارد. بنابراین اگر می خواهید کم کاری تیروئید خود را کنترل کنید ، از خوردن غذاهای زیر اجتناب کنید.
برخی از غذاها ، مانند گوشت و سبزیجات پرچرب در خانواده کلم ، ممکن است در تولید هورمون های تیروئید اختلال ایجاد کنند. کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید) می تواند یک بیماری بسیار پیچیده باشد که مدیریت و کنترل آن دشوار است. غذاهایی که می خوریم می تواند در درمان این بیماری اختلال ایجاد کند. برخی از غذاها بر عملکرد تیروئید تأثیر زیادی می گذارد و برخی از غذاها ممکن است توانایی بدن را در جذب هورمون های جایگزین که به عنوان درمان تیروئید استفاده می شوند ، کاهش دهند.
به گفته انجمن تیروئید آمریکا ، بیش از 12 درصد از جمعیت آمریکا ممکن است در برهه ای از زندگی خود به بیماری تیروئید مبتلا شوند.

ماده مضر برای کم کاری تیروئید

مانند سایر بیماریها ، عوامل دیگر از جمله سابقه خانوادگی و محیط خارج از کنترل شما هستند. اما تغذیه نقش مهمی ایفا می کند و از آنجا که شما مسئول بشقاب خود هستید ، می توانید تصمیم بگیرید که برای عملکرد تیروئید چه غذاهایی بخورید.
برخی از غذاهای موجود در این لیست ممکن است ناخوشایند به نظر برسند ، مانند فیبر و قهوه ، زیرا در برخی رژیم ها ، این مواد غذایی سالم و بی ضرر محسوب می شوند. ممکن است از خوردن این گروه های غذایی لذت ببرید ، اما متعادل سازی مصرف غذا هنگام کنترل و کنترل کم کاری تیروئید بسیار مهم است. سایر غذاهایی که به هیچ گروه غذایی تعلق ندارند باید حذف شوند یا به میزان کم مصرف شوند. این غذاها شامل فست فود و غذاهای سرخ شده ، غذاهای نمکی فرآوری شده ، غذاهای شیرین مانند کیک ، بیسکویت و بستنی و نوشیدن زیاد است.
بنابراین در حالی که هیچ چیز جز تغذیه کم کاری تیروئید نمی تواند حال شما را بهتر کند ، خوردن غذاهای مناسب با وجود ابتلا به این بیماری می تواند حال شما را بهتر کند. در اینجا برخی از غذاهایی که هنگام کنترل و کنترل کم کاری تیروئید باید از آنها اجتناب کنید یا کاهش دهید:

کم کاری تیروئید

غذاهای سویا مانند توفو و میسو

نگرانی هایی در مورد اثرات سوء ترکیب سویا به نام ایزوفلاوین بر غده تیروئید وجود دارد. برخی از محققان معتقدند که مصرف بیش از حد سویا ممکن است خطر کم کاری تیروئید را افزایش دهد. یک مطالعه منتشر شده در مجله علمی Scientific Reports در مارس 2019 نشان داد که سویا هیچ تاثیری بر هورمون های تیروئید ندارد و حتی سطح هورمون های تحریک کننده تیروئید را افزایش می دهد.
بنابراین هیچ دستورالعمل تغذیه ای خاصی وجود ندارد ، اما تحقیقات دیگر نشان می دهد که مصرف سویا ممکن است توانایی بدن برای جذب داروهای تیروئید را مختل کند. به همین دلیل است که باید 4 ساعت پس از خوردن غذاهای سویا منتظر بمانید و سپس دارو مصرف کنید. بهتر است در مورد مصرف سویا با پزشک خود مشورت کنید.

سبزیجات کلم مانند کلم بروکلی و گل کلم

سبزیجات کلم مانند کلم بروکلی و کلم پیچ حاوی مقدار زیادی فیبر و سایر مواد مغذی هستند که می توانند در تولید هورمون های تیروئید اختلال ایجاد کنند ، به ویژه اگر کمبود ید دارید. بنابراین در صورت مصرف این سبزیجات ، بهتر است مصرف کلم بروکسل ، کلم پیچ ، گل کلم ، کلم پیچ و شلغم را کاهش دهید زیرا تحقیقات نشان می دهد که خوردن این سبزیجات می تواند توانایی غده تیروئید در استفاده از ید را برای کار افزایش دهد. تیروئید طبیعی مهم است ، متوقف شوید. با این حال ، با توجه به کلینیک مایو ، استفاده از مقدار زیادی سبزیجات خانواده کلم برای تأثیر بر جذب ید ضروری است.
اگر کم کاری تیروئید و کمبود ید دارید ، می توانید چند کار را انجام دهید تا این سبزیجات را به درستی بخورید تا کمی به شما آسیب برساند. پختن این نوع سبزیجات می تواند اثرات آن بر غده تیروئید را کاهش دهد و استفاده از این نوع سبزیجات که به میزان 150 گرم در روز پخته می شود می تواند مفید باشد زیرا این مقدار هیچ تاثیری بر عملکرد تیروئید ندارد.

توجه: قرص اسید فولیک + ید زنده

گلوتن در نان ، ماکارونی و برنج یافت می شود

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می توانند میزان مصرف گلوتن (پروتئینی که در غذاهای تهیه شده از گندم ، جو و سایر غلات وجود دارد) را کاهش دهند. اگر بیماری سلیاک دارید ، گلوتن می تواند روده کوچک را تحریک کند و ممکن است جذب هورمون های تیروئید را متوقف کند.
در مقاله ای در سال 2017 مشخص شد که کم کاری تیروئید و بیماری سلیاک اغلب دست به دست هم می دهند. اگرچه هیچ تحقیقی نشان نداده است که رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند بیماری تیروئید را درمان کند ، اما می توانید در مورد حذف گلوتن یا آزمایش سلیاک به پزشک خود مراجعه کنید.
اگر می خواهید غذاهای فاقد گلوتن بخورید ، مراقب انتخاب غذاهای غلات کامل مانند نان ، ماکارونی و برنج باشید که دارای فیبر زیاد و سایر مواد مغذی هستند که می تواند عملکرد روده ها را بهبود بخشد (یکی از علائم رایج کم کاری تیروئید). به حتماً چند ساعت قبل یا بعد از خوردن غذاهای دارای فیبر بالا ، داروی کم کاری تیروئید را مصرف کنید که از تداخل با پوست غده هیپوفیز جلوگیری می کند.

غذاهای چرب مانند کره ، گوشت های پرچرب و غذاهای سرخ شده

چربی توانایی بدن برای جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید را از بین می برد. چربی همچنین می تواند توانایی غده تیروئید در تولید هورمون های تیروئید را مختل کند. برخی از متخصصان بهداشت توصیه می کنند از غذاهای سرخ کرده و چربی هایی مانند کره ، سس مایونز ، مارگارین و گوشت بدون چربی خودداری کنید.

غذاهای شیرین مانند شکلات و کیک

کم کاری تیروئید متابولیسم بدن را کند می کند. این بدان معناست که اگر مراقب نباشید ، به راحتی وزن خود را افزایش داده و چندین کیلوگرم اضافه وزن خواهید داشت. می توانید از خوردن غذاهای شیرین خودداری کنید زیرا دارای کالری بالا و مواد مغذی کمی هستند. بنابراین بهتر است میزان قند مصرفی خود را کاهش دهید یا سعی کنید این نوع غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کرده و آنها را حذف کنید.

غذاهای فرآوری شده و منجمد

غذاهای فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از سدیم خودداری کنند. کم کاری تیروئید خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد و مصرف زیاد سدیم می تواند این خطر را افزایش دهد.
برچسب “ارزش غذایی” روی بسته بندی غذاهای فرآوری شده را بخوانید تا بتوانید غذاهای کم سدیم دریافت کنید. به گفته انجمن قلب آمریکا ، افرادی که در معرض خطر بالای فشار خون هستند باید مصرف سدیم خود را به 1500 میلی گرم در روز کاهش دهند.

فیبر زیاد در لوبیا ، حبوبات و سبزیجات یافت می شود

دریافت فیبر کافی برای شما مفید است ، اما مصرف زیاد آن می تواند در درمان کم کاری تیروئید مشکل باشد. طبق دستورالعمل های تغذیه ای دولت آمریکا ، افراد 50 سال به بالا باید 25 تا 38 گرم فیبر در روز بخورند. میزان فیبر موجود در غلات سبوس دار ، سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا و حبوبات که بالاتر از این میزان باشد می تواند بر سیستم گوارش تأثیر بگذارد و در جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند.

قهوه: هنگام نوشیدن اولین فنجان قهوه هنگام صبحانه مراقب باشید

مطالعه ای در مجله تیروئید نشان داد که کافئین جذب هورمون های تیروئید را مهار می کند. برخی از افرادی که از داروهای تیروئید و قهوه در هنگام صبحانه استفاده می کنند ، سطح تیروئید کنترل نشده دارند. حالا باید به این افراد بگویم “فقط داروی تیروئید و آب بخور”. شما باید حداقل 30 دقیقه پس از مصرف دارو صبر کنید و سپس یک فنجان قهوه بنوشید.

نوشیدن الکل عملکرد تیروئید شما را مختل می کند

مصرف الکل می تواند سطح هورمون های تیروئید و توانایی غده تیروئید در تولید هورمون های تیروئید را مختل کند. الکل برای غده تیروئید مضر است ، توانایی بدن در استفاده از هورمون های تیروئید را سرکوب می کند. در حقیقت ، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید به طور کامل از الکل اجتناب کنند یا مصرف آن را محدود کنند.

تصحیح: زهرا محبی
منبع: سلامت روزانه

دیدگاهتان را بنویسید