چرا بی دلیل چاق می شویم؟


علت چاقی یک روزه چیست؟

چاقی فقط ناشی از پرخوری نیست و عوامل زیادی بر وزن شما تأثیر می گذارد که ممکن است متوجه آن نباشید. در این مقاله این علل چاقی را بررسی می کنیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. اما نکته مهم این است که اکثر مردم علت چاقی را نمی دانند و اضافه وزن دارند و فکر می کنند همه کارها را درست انجام داده اند و بدون دلیل اضافه وزن دارند. به همین دلیل ، در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کرده ایم علل چاقی را بررسی کنیم ، اما شما نمی دانید. با ما بمان.

چرا بی دلیل چاق می شویم؟

اول از همه ، باید بگوییم که چیزی به نام چاقی اضافه وزن وجود ندارد و اگر فکر می کنید علت چاقی شما یک مشکل نادر است ، به طور جدی اشتباه می کنید. علت چاقی به شیوه زندگی یا وضعیت سلامتی شما مربوط می شود.در واقع شاید تنها دلیل افزایش وزن را ندانید. برخی نیز تصور می کنند که کمتر و بهتر غذا می خورند و به دنبال دلیلی برای افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا هستند ، اما این فقط پاکسازی صورت از مشکل است و کمکی نکرد.

موارد زیر ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن و چاقی باشد ، اما شما نمی دانید.

ساکت باش

فعالیت در طول روز و به اصطلاح بی تحرکی عوامل م inثر در افزایش وزن و بیماریهای مزمن هستند. کار روی میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همراه همه و همه دور هم نشسته اند.

بی تحرکی و چاقی

مطالعه روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که متوسط ​​اقامت روزانه آنها 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای غیر کاری بوده است. کار به دنبال تماشای تلویزیون نقش اصلی را برای افرادی که در محل مطالعه نشسته بودند ، ایفا کرد.

ایجاد تغییرات کوچک در شیوه زندگی ، مانند ورزش و کوتاه ماندن ، می تواند تفاوت زیادی در عدم تمرین و جلوگیری از چاقی ایجاد کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارمند نشان داد که تنها یک ساعت نشستن و یک ساعت ایستادن در طول روز کاری باعث کاهش کل چربی بدن ، کاهش اندازه دور کمر و افزایش توده عضلانی بدون چربی می شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که گذراندن زمان زیاد پشت پرده می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن کمک کند.

حتی تغییرات کوچک مانند پیاده روی بعد از شام به جای تماشای تلویزیون ، ورزش یا استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز ایستاده یا رفتن به محل کار با دوچرخه ، می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

مقدار زیادی شکر و شیرینی بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند شیرینی ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای یخی و انواع قهوه های شیرین می تواند به بدن شما در تجمع چربی بیشتر کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی بدون خوردن زیاد غذا است ، می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های قندی منبع اصلی قند هستند و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارند. به عنوان مثال ، مطالعه روی 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

یک مطالعه دیگر بر روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز باعث وزن آنها بیش از دو کیلوگرم می شود.

اگرچه مصرف زیاد قند و شیرینی برای سلامتی بسیار خطرناک است ، قطع ناگهانی مصرف قند توصیه نمی شود و می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. به همین دلیل ، بهتر است مصرف شکر و شیرینی را کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از عوامل اصلی چاقی بدون خوردن غذای زیاد است و اکثر مردم نمی دانند که دلیل چاقی آنها به دلیل خوردن غذاهای فرآوری شده است. غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غلات شکر ، فست فودها و غذاهای مایکروویو حاوی انواع مختلفی از ترکیبات مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم هستند که بدون شک برای سلامتی شما خطرناک هستند و باعث چاقی می شوند.

علت چاقی

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده می خورند ، 32 درصد بیشتر از کسانی که غذاهای فرآوری شده کمتری مصرف می کنند ، چاق هستند.

غذاهای فرآوری شده معمولاً کالری بالایی دارند اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر هستند که باعث احساس سیری می شود ، که می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

نداشتن خواب کافی

خواب برای سلامت و تعادل بدن مهم است. خواب کافی به همراه سایر عوارض جانبی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعه روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و سطح ویسفاتین (پروتئین جدا شده از سلول های چربی) نسبت به زنانی هستند که 6 ساعت در روز می خوابند.

بنابراین ، افزایش زمان خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خواب شبانه به مدت 7 ساعت یا بیشتر با افزایش شانس کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر خواب ضعیفی دارید ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مختلف مانیتور (رایانه ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان مصرف کافئین را کاهش دهید و در زمان خاصی به خواب بروید.

عدم مصرف غذای کافی و سالم

نخوردن غذاهای کامل و سالم می تواند به اندازه خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده برای سلامتی شما مضر باشد و منجر به افزایش وزن شود. در واقع ، وقتی صحبت از تغذیه سالم می شود ، خوردن بهتر از این است که اصلا غذا نخورید ، که می تواند بدون پرخوری منجر به چاقی شود.

یک مطالعه 609 بزرگسال را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم کم چربی یا کم چربی را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

به همه گروهها دستور داده شد که میزان مصرف سبزیجات خود را افزایش دهند ، میزان قندهای اضافی ، چربیهای ترانس و کربوهیدراتهای تصفیه شده را کاهش دهند ، غذاهای کامل و غذاهای مغذی بخورند و وعده های غذایی بیشتری را در خانه آماده کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد در تمام گروه های تغذیه وزن یکسانی را از دست دادند – 12 پوند (5.4 کیلوگرم) در گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) در گروه کم کربوهیدرات. چنین نتایج نشان می دهد که کیفیت مواد مغذی موجود در رژیم غذایی مهمترین عامل در کاهش وزن است.

گنجاندن همه غذاها در رژیم غذایی کار دشواری نیست. سعی کنید غذاهای مغذی و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به آرامی به رژیم غذایی و میان وعده های خود اضافه کنید.

پریشانی

استرس مزمن یک مشکل رایج در زندگی امروز است که می تواند عامل چاقی شما باشد. سطح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و اشتهای غذاهای پرکالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق میزان کورتیزول بالاتری نسبت به افراد غیر چاق دارند.

افزایش وزن بدون پرخوری

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی بزرگسالان چاق ، افرادی که در تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق شرکت کردند ، کاهش وزن بیشتری نسبت به افرادی که از مشاوره تغذیه معمولی دریافت کرده بودند ، تجربه کردند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و اشتراک گذاری با دوستان را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

شما از مشکل خاصی رنج می برید

در حالی که علت چاقی معمولاً به شیوه زندگی بد و نکاتی که توضیح دادیم باز می گردد ، سایر مشکلات سلامتی نیز می تواند منجر به چاقی شود. در واقع دلیل افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا و حتی ورزش زیاد را می توان با این موضوع مرتبط دانست و هر چقدر هم برای بهبود زندگی خود تلاش کنید باز هم از تجمع بیش از حد چربی بدن رنج خواهید برد. از جمله مشکلاتی که می تواند منجر به چاقی شود عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت ، که بر فعالیت تیروئید شما تأثیر می گذارد ، می تواند عامل چاقی باشد و منجر به افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
  • غمگینی: این شرایط روانی رایج با اضافه وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): PCOS می تواند با تحریک عدم تعادل هورمونی در زنان در سنین باروری باعث افزایش وزن شود و کاهش وزن را مشکل کند.
  • بستر: BED یک حمله مکرر از خوردن بی رویه زیاد است و می تواند عوارض زیادی برای سلامتی و همچنین افزایش وزن ایجاد کند.

سایر شرایط مانند دیابت و بیماری کوشینگ نیز با افزایش وزن ارتباط دارند ، بنابراین برای تشخیص مناسب مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و ضد افسردگی ، می توانند باعث افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل داروهای خود وزن اضافه کرده اید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آخرین کلمه

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. کم خوابی ، بی تحرکی و پرخوری با غذاهای فرآوری شده یا شکر تنها برخی از رفتارهایی هستند که می توانند خطر افزایش وزن شما را افزایش دهند. با این حال ، پس از کشف علت چاقی ، چند تغییر ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در دستیابی به تعادل و بهبود سلامت کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید