چند نکته تغذیه ای برای افراد مبتلا به آسم


اگرچه توصیه های تغذیه ای زیادی برای افراد مبتلا به آسم وجود ندارد ، اما تحقیقات نشان داده است که غذاهای زیادی وجود دارند که عملکرد ریه ها و سیستم ایمنی را افزایش داده و علائم بیماری را کاهش می دهند. برخی از غذاها همچنین علائم آسم را بدتر می کنند یا شانس ابتلا به آن را افزایش می دهند.

آسم یک بیماری مزمن شایع است. طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا ، تقریباً 25 میلیون نفر در ایالات متحده به آسم مبتلا هستند که یک پنجم آنها کودک هستند.

طبق مقاله ای که در Nutrition Review منتشر شده است ، آسم بیشتر در آفریقایی-آمریکایی ها و در طبقات پایین اقتصاد شایع است.

مقاله ای که در حال حاضر می خوانید در مورد غذاهایی است که بیماران مبتلا به آسم باید از غذاهایی که می توانند علائم را بهبود بخشیده یا از بروز آنها جلوگیری کنند ، و همچنین عواملی که می توانند به افراد مبتلا به بیماری های مزمن کمک کنند ، اجتناب کنند.

غذاهایی که می توانند مفید باشند

غذاهای زیر ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد.

غذاها یا مکمل های حاوی ویتامین D

شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است خطر حملات آسم را در کودکان و بزرگسالان افزایش دهد. مصرف مکمل های ویتامین D می تواند خطر حملات شدید آسم را که منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود تا حد زیادی کاهش دهد.

ویتامین D عملکرد ریه را بهبود می بخشد و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند تب را کاهش می دهد.

منابع غنی ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، ماهی تن و ماهی خال مخالی
  • حمام می کنی
  • زرده
  • این
  • پنیر

میوه ها و سبزیجات

یک رژیم غذایی سالم و مغذی با میوه و سبزیجات می تواند خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

مقاله ای که در سال 2020 در نتیجه بسیاری از مطالعات منتشر شد نشان می دهد که مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات خطر ابتلا به آسم را در بزرگسالان و کودکان کاهش می دهد.

بررسی بیش از 80 مطالعه در سال 2017 نشان داد که بین مصرف زیاد میوه و سبزیجات و کاهش علائم آسم مانند خمیازه کشیدن ارتباط وجود دارد.

همچنین بخوانید: با این نکات میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

ویتامین ها

میوه ها و سبزیجات تازه منابع آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C ، ویتامین E و بتاکاروتن هستند که به بدن در مبارزه با ترکیبات مضر آسیب رسان به بافت های بدن کمک می کند.

علاوه بر این ، خوردن میوه و سبزیجات عملکرد ریه را بهبود می بخشد و علائم آسم را کنترل می کند.

در زیر لیستی از منابع ویتامین A آمده است:

  • پرتقال مانند پرتقال و گریپ فروت
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • طالبی
  • فلفل قرمز و سبز
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی آب پز
  • گوجه فرنگیها

بسیاری از منابع ویتامین E عبارتند از:

  • انواع آجیل مانند بادام ، بادام زمینی و بادام زمینی
  • دانه های آفتابگردان
  • کلم بروکلی

بتاکاروتن

پرتقال و میوه ها و سبزیجات قرمز حاوی بتاکاروتن هستند. مثلا:

  • هویج
  • سیب زمینی های شیرین
  • خداوند
  • فلفل قرمز و زرد
  • طالبی
  • پاراچیچی
  • سبزیجات برگ سبز مانند کاهو و اسفناج

فلاونوئیدها و سلنیوم

میوه ها و سبزیجات همچنین حاوی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها و سلنیوم هستند که دارای خواص ضد التهابی هستند.

بسیاری از میوه ها حاوی فلاونوئیدها هستند. پسندیدن:

  • سیب
  • انواع میوه ها
  • عصبانیت
  • چای سیاه و سبز

غذاهای زیر حاوی سلنیوم هستند:

  • غذای دریایی
  • گوشت
  • جوجه
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • نان
  • غلات صبحانه

غلات کامل

غلات کامل همچنین به کاهش علائم آسم کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که خوردن غلات کامل در رژیم غذایی می تواند علائم را کاهش داده و کنترل بیماری را بهبود بخشد.

غلات کامل شامل جو ، رشته فرنگی ذرت ، گندم سیاه و جو است.

همچنین بخوانید: اثرات چاقی بر بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD

غذاهای ضروری برای آسم

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

انجمن ریه آمریکا غذاها و نوشیدنی هایی را که ممکن است علائم آسم را تشدید کنند ، شناسایی کرده است ، از جمله:

غذاهای حاوی سولفیت

سولفیت یک ماده نگهدارنده است که در غذاهای کنسرو شده و نوشیدنی هایی که ماندگاری طولانی دارند مانند الکل ، ترشی ، آب لیمو فرآوری شده ، آب لیمو و میوه های خشک یافت می شود.

سولفیت زیاد در تغذیه آسم می تواند علائم را تشدید کند. انجمن ریه آمریکا هشدار می دهد که غذاهای غنی از گوگرد ، به ویژه شراب ، حتی می تواند باعث حملات آسم شود. مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد نشان داد که شراب سفید می تواند در افراد مبتلا به این بیماری حساسیت ایجاد کند.

سالیسیلات ها

سالیسیلات ها ترکیباتی هستند که در انواع چای ، قهوه ، غذاهای تند یا غذاهای تند یافت می شوند. در موارد نادر ، برخی از افراد مبتلا به آسم به این ترکیبات حساسیت دارند و ممکن است پس از مصرف علائم مکرر داشته باشند.

دو مطالعه در سال 2014 نشان داد که آسپرین که حاوی سالیسیلات است در برخی افراد آسم را تشدید می کند.

فست فود

یک مطالعه در سال 2013 که مصرف فست فود برای کودکان و نوجوانان را مورد بررسی قرار داد ، نشان داد ؛ افرادی که این غذاها را سه بار در هفته یا بیشتر می خورند بیشتر در معرض آسم و بیماری های دیگر هستند.

عوامل دیگری که باید از آنها اجتناب کرد

بیماران مبتلا به آسم باید محرک هایی را که علائم آنها را تشدید می کند یا باعث تشنج می شود ، شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنند. انجمن ریه آمریکا لیستی از پیشنهادات و اطلاعات مربوط به محرک های رایج را منتشر کرده است:

  • داروهای قابل خرید بدون نسخه پزشک ؛ مانند آسپرین و داروهای ضد التهابی
  • حساسیت های غذایی رایج مانند حساسیت به بادام زمینی و صدف
  • دود؛ مانند دود سیگار ، دود آتش و شومینه های چوبی.
  • آب و هوای بد مانند طوفان ، باد ، هوای سرد یا سرد
  • آلودگی هوا ، دود ، دود خروجی خودرو و بخارات شیمیایی
  • مدفوع یا بزاق حیواناتی که خز یا پر دارند
  • قرار گرفتن در معرض ذرات ماسه ، قارچ ها ، دانه ها و هسته های قارچ

چند نکته برای کنترل علائم آسم

انجمن ریه آمریکا توصیه می کند که بیماران این بیماری را به طور م manageثر مدیریت کنند. مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به آنها در یافتن برنامه ای برای جلوگیری از محرک ها و مصرف داروهای م effectiveثر در زمان مناسب کمک کند.

مشاهده و ثبت علائم به بیماران کمک می کند تا نحوه اجتناب از غذاها ، فعالیتها و محیطی که باعث حملات آسم می شود را درک کنند.

چاقی می تواند علائم آسم را بدتر کند. فعالیت های بهداشتی و خوردن چربی کمتر و میوه و سبزیجات به افراد در کنترل وزن کمک می کند.

مقاله ای که در سال 2019 منتشر شد نشان می دهد که عفونت های ویروسی نیز می توانند علائم آسم را ایجاد کنند. اقدامات پیشگیرانه مانند شستن دست و واکسیناسیون می تواند خطر حملات آسم را کاهش دهد.

شیمیایی

اگرچه رژیم خاصی برای کاهش یا جلوگیری از آسم وجود ندارد ، اما غذاهای زیادی وجود دارد که می تواند علائم آن را کاهش داده یا تشدید کند.

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات ، غذاهای سرشار از چربی و سرخ شده می تواند به کنترل علائم کمک کند.

نظارت بر عوامل و علائم آسم و مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به کنترل موثرتر بیماری کمک کند.

همچنین بخوانید: تغذیه برای حفظ سلامتی مادام العمر

دیدگاهتان را بنویسید