گلوتن و چاقی تغذیه سلیاک خورشید


امروزه با ظهور علم پزشکی ، می توان علل بسیاری از اختلالات و انواع حساسیت های غذایی را که گاهی منجر به بیماری های مربوط به دستگاه گوارش می شوند ، تشخیص یا از آنها جلوگیری کرد. احتمالاً قبلاً در مورد بیماری سلیاک و تغذیه بدون گلوتن شنیده اید ، اما اطلاعات زیادی در مورد آن ندارید. در واقع ، بیماری سلیاک می تواند برای برخی از افراد گیج کننده یا قابل درک باشد. در مقاله زیر متوجه خواهید شد که این نوع تغذیه برای کمک به کاهش وزن افراد در نظر گرفته نشده است ، بلکه فقط برای جلوگیری از مشکلات مربوط به جذب مواد مغذی ضروری در بدن توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن برخی غلات و نان ها دچار درد و هضم شدید ، ممکن است به غذاهای فاقد گلوتن حساسیت داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارید. در ادامه ، اطلاعات مهمی در مورد علائم بیماری سلیاک و تغذیه بدون گلوتن که برای بهبود سلامت شما مهم است ، خواهید آموخت.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری عفونی یا لاعلاج نیست ، منبع این مشکل اغلب ارثی است و تا پایان عمر با فرد مبتلا در ارتباط است. اما مهم است بدانید که برای درمان چنین مشکلی ، واقعاً نیازی به مصرف داروهای قوی ندارید. کافی است افراد مبتلا به این بیماری از رژیم غذایی سلیاک پیروی کنند ، یعنی از غذاهای بدون گلوتن خودداری کنند. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته موسسه ملی بهداشت (PubMed Central) ، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن می خورد ، یک واکنش خود ایمنی در بدن ایجاد می شود که پوشش داخلی روده کوچک را از بین می برد. در نتیجه ، روده کوچک نمی تواند مواد مغذی را از نان و غلات جذب کند و باعث ایجاد علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم غذایی استفاده از غذاهای فاقد گلوتن را برای جلوگیری از آسیب روده در افراد مبتلا به بیماری سلیاک تنظیم می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است زیرا وقتی با آب مخلوط می شود ، به خمیر قوام محکمی می بخشد. خواص چسبندگی به نان در حین پخت می دهد ، به طوری که بافت نرم و جویدنی دارد و در عین حال طعم دلپذیر و رضایت بخشی ایجاد می کند.
اما متأسفانه بسیاری از مردم پس از خوردن غذاهای فاقد گلوتن احساس اضطراب می کنند. واکنش شدید آنها به این ماده بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که معمولاً در غلات و حبوبات ، گندم ، جو و چاودار و سایر غلات مانند جوانه گندم یافت می شود. همچنین برخی افراد نمی توانند جو را تحمل کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوینین است.

گلوتن و چاقی

غذاهای فاقد گلوتن

در رژیم غذایی بدون گلوتن ، توصیه می شود تا حد امکان غذاهای فاقد گلوتن یا فاقد گلوتن مصرف نکنید که عموماً شامل غلات ، گندم ، آرد بلغور ، دانه های گندم ، جوانه گندم ، سبوس گندم ، جو ، چاودار است. سعی کنید فقط غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت ، ماهی ، میوه و سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده فاقد گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. با این حال ، به خاطر داشته باشید که برخی از غذاها می توانند گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه شده اند ، اما مواد نهایی فاقد گلوتن هستند. بنابراین گزینه بدون گلوتن روی بسته بندی مواد غذایی را بررسی کنید.

به طور کلی ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، غذاهایی که باید بخورید عبارتند از:

  • پروتئین های حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، شیر ، تخم مرغ ، بازی ، گوسفند ، خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • روغن ها و روغن هاپاسخ: آووکادو ، روغن نارگیل ، روغن زیتون ، روغن زیتون و کره.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکل ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک شده یا کنسرو شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه ، ذرت ، سورگوم ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: همه گیاهان و ادویه جات تازه و خشک شده به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و می توان آنها را آزادانه میل کرد.
  • لوبیالوبیا ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • بادام زمینی و دانه ها: همه گونه ها شامل بادام ، بادام هندی ، کتان ، پکن ، آجیل کاج و گردو.
  • همچنین انواع خاص محصولات ویژه نان که فاقد گلوتن است.

جی! گلوتن رایگان چیست؟

هنگام خرید غذا ، توصیه می شود برچسب ها و مواد تشکیل دهنده را بخوانید و گزینه های بدون گلوتن ، یعنی غذاهای بدون گلوتن را انتخاب کنید. برنامه جدیدی به نام برنامه جستجوی غذای بدون گلوتن در حال حاضر در دسترس است که به شما امکان می دهد مواد فاقد گلوتن را در اقلام غذایی شناسایی کنید. کافی است آن را در تلفن همراه خود وارد کنید

غذاهای فاقد گلوتن

جالب است بدانید که غلات ، نان و غلات بدون گلوتن نیز رایج هستند ، مانند نان بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، بیسکویت و بیسکویت موجود در سوپر مارکت ها و خواربارفروشی ها.

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید رژیم سلیاک یا بدون گلوتن داشته باشید ، از مصرف غلات کامل بر اساس گندم اجتناب کنید. در عوض ، می توانید از نان تهیه شده از آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، سورگوم ، جو (که بدون گلوتن نامیده می شود) ، نشاسته و آرد ، آرد سیب زمینی ، آرد ذرت ، آرد فضای باز ، آرد سویا ، آرد / خوردن آرد بادام ، آرد نارگیل استفاده کنید.

نوشیدنی های بدون گلوتن

به خاطر داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند ، بنابراین در انتخاب خود دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب میوه های طعم دار ، نوشابه های گازدار و لیکور.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک داشته باشند اما احساس می کنند که ممکن است به گلوتن حساسیت داشته باشند. حتی افرادی هستند که از چاقی و همچنین حساسیت به گلوتن رنج می برند ، اما رابطه بین گلوتن و چاقی ممکن است به دلیل اسهال یا یبوست به دلیل حساسیت به گلوتن باشد.

برای تعیین اینکه آیا آنها به بیماری سلیاک مبتلا هستند ، می توانند رژیم غذایی بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود می یابد. اما حتماً از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید. پس از چند هفته بیماری سلیاک ، می توانید غذاهای بدون گلوتن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کرده و علائم آن را امتحان کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم شما کمک نمی کند ، احتمالاً چیز دیگری باعث مشکلات گوارشی شما شده است.

جی! آیا گلوتن و چاقی ارتباط دارند؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی ممکن است مستقیماً باعث چاقی نشود ، اما برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. هنگام شروع رژیم بدون گلوتن ، کاهش وزن بسیار رایج است. این به این دلیل است که فرد مبتلا به بیماری سلیاک ناخودآگاه کالری بیشتری از غذاهای بدون گلوتن دریافت می کند و رژیم بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را از بین می برد. این به این دلیل است که غذاهای بدون گلوتن اغلب جایگزین میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی می شوند.

با این حال ، اگر قصد دارید از این رژیم و تغذیه پیروی کنید ، مهم است که از غذاهای فرآوری نشده مانند “نان ، کیک و تنقلات خودداری کنید ، زیرا می توانند کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. سبزیجات و پروتئین بدون چربی اضافه کنید.

مزایای تغذیه بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را کاهش می دهد
  • التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاهش می دهد
  • انرژی را در بدن افزایش می دهد
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • باروری را بهبود می بخشد
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه گلوتن

در پایان این مقاله ، نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن به عنوان رژیم غذایی توصیه می شود:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری قاشق چایخوری وانیل و میوه های خرد شده به دلخواه بلافاصله در یک کاسه یا کوزه آب. دهان بدون گلوتن خود را آماده بیدار کنید ، لذت ببرید…

دیدگاهتان را بنویسید