10 فایده تغذیه کتوژنیک – توصیه تغذیه سیار


رژیم کتوژنیک – 10 فایده تغذیه کتوژنیک

تغذیه کم کربوهیدرات سالها بحث برانگیز بوده است. برخی ادعا می کنند که این مواد مغذی باعث افزایش کلسترول و ایجاد بیماری های قلبی به دلیل داشتن چربی زیاد می شوند. با این حال ، در بسیاری از مطالعات علمی ، رژیم های کم کربوهیدرات بسیار ارزشمند و مفید برای سلامتی است.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات نه تنها منجر به کاهش بیشتر وزن می شود ، بلکه منجر به بهبود اساسی در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی و همچنین کلسترول می شود.

این مقاله 10 فایده اثبات شده برای تغذیه کم و کتوژنیک را برای سلامتی ارائه می دهد.

  1. رژیم کم کربوهیدرات اشتهای شما را کاهش می دهد

گرسنگی بدترین مشکل تغذیه ای است. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث می شود بسیاری از افراد احساس ناتوانی کنند و در نهایت رژیم غذایی سخت را رها کنند. با این حال ، خوردن کربوهیدرات کمتر اشتها را کاهش می دهد. تحقیقات بیشتر نشان می دهد که وقتی افراد کربوهیدرات ها را کاهش داده و پروتئین و چربی بیشتری مصرف می کنند ، کالری کمتری مصرف می کنند.

  1. رژیم کم کربوهیدرات در ابتدا منجر به کاهش بیشتر وزن می شود

قطع کربوهیدرات ها یکی از ساده ترین و بهترین راه های کاهش وزن است. مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم کم کربوهیدرات دارند در مدت زمان کوتاه وزن بیشتری نسبت به افرادی که رژیم کم چربی دارند کاهش می دهند ، اگرچه رژیم کم چربی کالری بیشتری می سوزاند. رسید را کاهش دهید.

این به این دلیل است که رژیم های کم کربوهیدرات شروع به حذف آب اضافی از بدن ، سطح پایین انسولین می کنند و این منجر به کاهش سریع وزن در طی یک یا دو هفته اول می شود.

در مطالعاتی که تغذیه کم و چربی کم را مقایسه کرده اند ، افرادی که مصرف کربوهیدرات خود را کاهش می دهند ، گاهی اوقات 2-3 بار وزن خود را کاهش می دهند ، این کار بدون گرسنگی انجام می شود.

در مطالعه ای که بر روی بزرگسالان چاق انجام شد ، نتایج نشان داد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم معمولی به مدت شش ماه وزن خود را کاهش داد.

  1. بیشتر چربی هایی که از دست می دهید از معده خارج می شود

چربی در قسمت های مختلف بدن شما یکسان نیست. محل ذخیره چربی تعیین می کند که چگونه بر سلامت شما و خطر بیماری تأثیر می گذارد. دو نوع اصلی ذخیره چربی در بدن وجود دارد ، یکی پوست کم چرب یا چرب و دیگری چربی احشایی است که در حفره شکم ذخیره می شود ، جایی که اکثر افراد دارای اضافه وزن دارای این نوع چربی هستند.

چربی احشایی مسئول حفاظت از اندام های مختلف بدن است. سطوح بالای چربی احشایی باعث التهاب و مقاومت به انسولین می شود و همچنین می تواند عملکرد متابولیک بدن را مختل کند. تغذیه کم کربوهیدرات در کاهش این چربی های شکمی بسیار مثر است. در واقع بیشتر چربی هایی که افراد در رژیم کم کربوهیدرات از دست می دهند از معده دیده می شود. با گذشت زمان ، این منجر به کاهش قابل توجهی در خطر بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 می شود.

  1. تری گلیسیریدها تا حد زیادی کاهش می یابد

تری گلیسیریدها مولکول های چربی هستند که در جریان خون شما قرار دارند. مشخص شده است که سطح بالای تری گلیسیرید ناشتا یک عامل خطر بسیار خطرناک برای بیماری های قلبی عروقی است. یکی از عوامل اصلی افزایش تری گلیسیرید در افراد کم تحرک ، استفاده از کربوهیدرات ها ، به ویژه به شکل فروکتوز ساده است.

وقتی افراد از خوردن کربوهیدرات دست می کشند ، به وضوح می توانند سطح تری گلیسیرید خون را کاهش دهند. از سوی دیگر ، رژیم غذایی پرچرب اغلب باعث افزایش تری گلیسیرید می شود.

  1. نرخ را افزایش دهید HDL (کلسترول خوب)

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به عنوان “کلسترول خوب” شناخته می شود. سطوح بالای HDL در مقایسه با LDL ، که “کلسترول بد” است ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. یکی از بهترین راه ها برای افزایش سطح HDL خوردن چربی است و رژیم کم کربوهیدرات دارای چربی زیادی است.

بنابراین تعجب آور نیست که سطح HDL در رژیم غذایی سالم و کم کربوهیدرات به میزان قابل توجهی افزایش می یابد ، در حالی که در رژیم های کم چرب معمولاً به طور متوسط ​​افزایش یا کاهش می یابد یا حتی کاهش می یابد.

  1. کاهش سطح قند خون و انسولین

میلیون ها نفر در سراسر جهان از دیابت و مقاومت به انسولین رنج می برند و رژیم غذایی کم و کتوژنیک می تواند بسیار مفید باشد. مطالعات علمی نشان داده است که کاهش کربوهیدرات ها قند خون و مقاومت به انسولین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

برخی از افراد دیابتی ممکن است بلافاصله پس از شروع رژیم کم کربوهیدرات ، دوز خود را تا 50 درصد کاهش دهند. در مطالعه ای که بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد ، 95 درصد از افراد بعد از 6 ماه نوشیدن یا مصرف قرص قند را متوقف کردند.

اگر دیابت دارید و داروهای قند خون مصرف می کنید ، قبل از ایجاد هرگونه تغییر در مصرف کربوهیدرات خود ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

  1. امکان کاهش فشار خون

فشار خون بالا برای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی ، سکته مغزی و بیماری های کلیوی خطرناک است. تغذیه کم کربوهیدرات بهترین راه برای کاهش فشار خون است که می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش داده و به زندگی طولانی مدت شما کمک کند.

  1. موثر بر سندرم متابولیک

سندرم متابولیک شرایطی است که با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت همراه است. در واقع سندرم متابولیک مجموعه ای از علائم است که شامل موارد زیر است:

  • ضخامت شکم
  • فشار خون
  • سطح قند خون بالا
  • تری گلیسیرید بالا
  • HDL پایین (کلسترول خوب)

تغذیه کم کربوهیدرات در درمان هر پنج این علائم بسیار مثر است. تحت چنین رژیم غذایی ، وضعیت سندرم متابولیک در حال از بین رفتن است.

  1. اوضاع را بهبود بخشد LDL کلسترول بد

افرادی که LDL بالایی دارند بیشتر دچار حمله قلبی می شوند. آنچه اهمیت دارد اندازه ذرات LDL است. ذرات کوچکتر با خطر بالای بیماری قلبی مرتبط هستند ، در حالی که ذرات بزرگتر خطر کمتری دارند. به نظر می رسد رژیم های کم کربوهیدرات اندازه سلول های LDL را افزایش می دهد در حالی که میزان کل سلول های LDL را در جریان خون کاهش می دهد. به طور مشابه ، کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند وضعیت LDL را بهبود بخشد.

  1. درمان چندین اختلال مغزی

مغز شما به گلوکز نیاز دارد زیرا قسمت های دیگر می توانند آن قند را بسوزانند. به همین دلیل ، اگر کربوهیدرات نمی خورید ، کبد شما قند را از پروتئین آزاد می کند. در عین حال ، بیشتر مغز شما همچنین می تواند کتون ها را بسوزاند ، که هنگام گرسنگی یا هنگام خوردن کربوهیدرات بسیار کم است.

رژیم کتوژنیک دهها سال است که برای درمان صرع در کودکانی که به دارو پاسخ نمی دهند مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب ، این تغذیه می تواند کودکان مبتلا به صرع را درمان کند. در یک مطالعه علمی ، بیش از نیمی از کودکانی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کردند ، 50٪ کاهش تشنج را تجربه کردند ، در حالی که 16٪ صرع نداشتند.

تغذیه کم و تغذیه کتوژنیک در حال حاضر برای سایر اختلالات مغزی از جمله آلزایمر و پارکینسون در نظر گرفته شده است.

در پایان

در علم تغذیه ، موارد کمی در مورد مزایای نامتعادل سلامتی تغذیه کم کربوهیدرات و کتوژنیک گزارش شده است. این مواد مغذی نه تنها می توانند کلسترول ، فشار خون و سطح قند خون شما را بهبود بخشند ، بلکه اشتهای شما را نیز کاهش داده ، روند کاهش وزن را بهبود بخشیده و تری گلیسیرید را کاهش می دهند. اگر به دنبال بهبود سلامت خود هستید ، یکی از این مواد مغذی ضروری می تواند به شما کمک کند.

مترجم: سید حمیدرضا ناجی

منبع:

healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید