از کمیسر FDA که قرص سقط جنین را تایید کرده است بشنوید


دبلیودکتر جین هنی، کمیسر سابق سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در سال 2000 قرص سقط جنین میفپریستون را تایید کرد، او می دانست که این تصمیم برای سلامت زنان مهم است. همچنین به طور باور نکردنی بحث برانگیز می شد.

هنی که اکنون 76 سال دارد، بیش از دو دهه بعد در سال 2023 همچنان از این تاییدیه دفاع می کند. او در 12 آوریل با TIME در مورد تصمیم قانونی بی سابقه برای سلب تاییدیه FDA توسط مایفپریستون و معنای آن برای آینده آژانس صحبت کرد. او یک بار رهبری کرد (این مصاحبه برای وضوح فشرده و ویرایش شده است.)

تایم: شما از سال 1998 تا 2001 اولین نماینده زن FDA بودید.

و اولین کمیسیونی که مجوز دارو را به حالت تعلیق درآورد. بسیاری از اولین ها؛ من مطمئن نیستم که در یک رزومه چگونه به نظر می رسد.

با توجه به اینکه چگونه می‌تواند بر سلامت باروری زنان تأثیر بگذارد، وقتی میفپریستون برای شما تأیید شد، چقدر برای شما مهم بود؟

میدونستم مهمه این دارو به عنوان یک داروی درجه یک وارد شد، بنابراین در صورت تایید تنها داروی ضد سقط جنین در بازار خواهد بود.

از آنجایی که این اولین دارویی در نوع خود بود که باعث سقط جنین شد، آیا رویه خاصی توسط FDA در طول بررسی خود وجود داشت؟

می دانستم مهم است که این بررسی را به شیوه ای بکر و کامل و به گونه ای انجام دهیم که همه بتوانیم با اطمینان پشت سر آن بایستیم. من به داوران در حالی که مشغول انجام کار خود بودند، گفتم: «شما این کار را به روشی عادی، به طور کامل و کامل انجام می‌دهید، و زمانی که به نتیجه‌گیری رسیدید – چه توصیه تأیید یا توصیه غیر تأیید، یا اینکه به موارد بیشتری نیاز دارید. اطلاعاتی برای ارائه توصیه شما – از حمایت من برخوردار خواهید شد. روند بررسی به روش معمولی که ما داروهای جدید را بررسی می‌کردیم به طور کامل دنبال شد.

ادامه مطلب: محدودیت‌های جدید قرص سقط جنین به چه معناست و بعد چه می‌شود

من هنوز احساس می کنم تصمیم در مورد تایید درست بود. و من از این طریق به آن افتخار می کنم. ما اجازه ندادیم فضای سیاسی یا مسائل سیاسی پیرامون سقط جنین بر آنچه آژانس انجام داد تأثیر بگذارد.

فضای سیاسی در زمانی که دارو برای تصویب قرار گرفت چگونه بود و چگونه با ماهیت بسیار بحث برانگیز بحث های سقط جنین امروز مقایسه می شود؟

در آن زمان، Roe v. Wade برای نزدیک به 30 سال قانونی تلقی می شد. اینطور نبود که هنوز تنش حول موضوع سقط جنین وجود نداشته باشد… اما ما با فضایی روبرو نبودیم که سقط جنین در برخی مشروع باشد. [states] اما در دیگران نه از این نظر شرایط تغییر کرده است.

مسائلی مانند سقط جنین آنقدر سیاسی است که دارویی که بر ختم حاملگی تأثیر می گذارد، ناگزیر در این کشمکش گرفتار می شود. آیا از طرف احزاب با منافع سیاسی متضاد که از مواد مخدر حمایت کرده و با آن مخالفت کرده اند، فشار وجود داشته است؟

برخی آن را فشار سیاسی می‌نامند، دیگران آن را علاقه سیاسی می‌نامند و احتمالاً با دارویی مانند میفپریستون تشدید می‌شود. این تصمیماتی که FDA می گیرد بر افراد واقعی تأثیر می گذارد، به همین دلیل است که آژانس نقش خود را بسیار جدی می گیرد و به همین دلیل است که بهترین ذهن ها را با انواع تخصص ها، از بالینی گرفته تا علمی گرفته تا نگرانی های تولید و کیفیت، به میز مذاکره می آورد.

ادامه مطلب: بعد در مبارزه بر سر قرص های سقط جنین چه اتفاقی می افتد

اما در نتیجه گیری از اقدامات سیاسی استفاده نمی کنند. آنها واقعاً توسط قانون مورد اعتماد بوده و انتظار می رود [power] برای اتخاذ چنین تصمیماتی آنها این واقعیت را که استاندارد طلایی این فرآیند تایید دارو بوده و هستند، با غرور فراوان – و من فکر می‌کنم باید داشته باشند.

این واقعیت که یک قاضی می تواند تاییدیه دارو توسط FDA را لغو کند چقدر نگران کننده است؟

کنگره به وضوح سیگنال داده و به FDA اختیارات در این زمینه داده است، زیرا احساس اطمینان کرده است که این آژانس از انواع تخصص های علمی و انضباطی برای اتخاذ تصمیمات بسیار زیادی در مورد تأیید هر دارویی در فرآیند بررسی خود استفاده می کند. در صورت پايدار ماندن اين تصميم، اين امر هم اقتدار FDA را تضعيف مي‌كند و هم اين امكان را فراهم مي‌كند كه اين اتفاق براي هر داروي ديگري نيز رخ دهد.

ادامه مطلب: چگونه حکم قرص سقط جنین می تواند اختیارات FDA را محدود کند؟

اما از نظر اختیارات تصمیم گیری نهایی در مورد داروها نیز کمی به قلب اختیارات داده شده و مورد انتظار FDA می رود. آیا جای سوال دارد؟ در آن صورت ما محیطی خواهیم داشت که در آن هر چیزی می تواند مورد سوال قرار گیرد. این امر به طرز وحشتناکی برای بازار و نوع اعتمادی که مردم می توانند به محصولاتی که مصرف می کنند داشته باشند، مخرب خواهد بود.

آیا حکم قاضی مبنی بر تعلیق تایید میفپریستون، اختیارات FDA را تضعیف می کند؟

این به نظر من یکی از خطرناک‌ترین عناصر کل این بحث در حال حاضر است. این می تواند تمام این فرآیند تایید را زیر سوال ببرد. گفتگوهای مستقیم در حال حاضر در مورد میفپریستون است، اما گفتگوی بزرگتر واقعاً در مورد اعتبار و اقتدار است – و انتظار عموم از طریق قانونگذارشان که FDA کار مورد نیاز خود را انجام دهد.

اگر شما اکنون رهبری FDA را بر عهده داشتید، به این حکم چه پاسخی می‌دادید، و چگونه سعی می‌کردید صلاحیت آژانس در مورد تأیید دارو را تأیید کنید؟

سوال بسیار سختی است. فکر می‌کنم هرکسی که می‌شناسم، چه در زمان یک دولت جمهوری‌خواه یا دموکرات، در نقش کمیسر نشسته است، زیرا تلاش می‌کنند بهترین کاری را که می‌توانند برای سلامت عمومی انجام دهند. اما آنها باید این کار را در چارچوب محدودیت های قانون انجام دهند. گاهی اوقات احساسات شخصی شما با برخی از آن چیزها در تضاد است، اما باید کاری را که از شما انتظار می رود در چارچوب محدودیت های قانون انجام دهید. چگونه این اتفاق می افتد – فکر می کنم همه ما منتظریم تا ببینیم. در حال حاضر، صندلی داغ بسیار سختی است.

مطالب بیشتری که باید از TIME خوانده شود


با ما تماس بگیرید در letters@time.com.