واکسن های جدید برای دریافت در سال 2024


تیطبق آخرین دستورالعمل سالانه خود که در 11 ژانویه نهایی شد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC) واکسن‌های جدیدی را برای بزرگسالان و کودکان در سال 2024 توصیه می‌کند. – کارشناسان بهداشتی که به طور منظم شواهد و تحقیقات در مورد واکسن ها را بررسی می کنند، دستورالعمل های جدید را جمع آوری کردند.

مانند هر سال، ACIP توصیه می کند که بزرگسالان آمریکایی یک واکسن آنفولانزای سالانه و چندین واکسن استاندارد مانند واکسن آبله مرغان (اگر قبلاً آن را نداشته اند) و کزاز دریافت کنند. برای نوزادان و کودکان، طرح ایمن‌سازی کودکان که شامل واکسن‌هایی مانند واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) است، عمدتاً یکسان است.

با این حال، برنامه سال 2024 تغییرات قابل توجهی دارد. در اینجا واکسن هایی است که به تازگی برای آمریکایی ها توصیه شده است.

جدیدترین واکسن COVID-19 (برای کودکان و بزرگسالان)

ACIP می گوید: همه بزرگسالان و کودکان 6 ماهه یا بزرگتر باید یک دوز از واکسن به روز شده کووید-19 را در سال 2024 دریافت کنند. جدیدترین شلیک، نوع Omicron XBB.15 را هدف قرار می دهد و جایگزین تقویت کننده mRNA دو ظرفیتی می شود که قبلاً در برنامه واکسیناسیون توصیه شده بود. این واکسن به روز شده از سویه های در حال تکامل از جمله نوع JN.1 که در ایالات متحده در حال افزایش است محافظت می کند.

این توصیه‌ها در بحبوحه پایین‌ترین میزان جذب واکسن در ایالات متحده ارائه می‌شوند که منجر به شیوع بیماری‌های خطرناکی مانند سرخک در جیب این کشور می‌شود. احساسات ضد واکسن در حال افزایش است.

نرخ پایین واکسیناسیون کووید-19 یک موضوع نگران کننده است. تاکنون، کمتر از 20 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده – و فقط 8 درصد از کودکان واجد شرایط – این واکسن را دریافت کرده اند. واکسن به روز شده COVID-19 در برابر بستری شدن در بیمارستان، بیماری جدی و مرگ بسیار محافظت می کند. افرادی که قبل از ابتلا به کووید-19 واکسینه شده اند نیز چهار برابر کمتر در معرض ابتلا به کووید طولانی مدت هستند، اگرچه اکنون می دانیم که خطر ابتلا به عفونت های مکرر نیز افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: شات به روز شده COVID-19 روی جدیدترین انواع کار می کند

در سند طرحی برای افزایش جذب واکسن وجود ندارد. در سرمقاله جدید منتشر شده در مجله سالنامه طب داخلیگروهی از پزشکان از دانشگاه سیتی نیویورک (CUNY) استدلال می‌کنند که فقدان هر نوع استراتژی جذب در سند سالانه CDC مانند یک حذف فاحش پس از گذشت سال‌ها از همه‌گیری به نظر می‌رسد. گروه CUNY می نویسد: «نشان می دهد که CDC به اندازه کافی فراتر از ارائه اطلاعات صرفاً به پزشکان و عموم مردم برای ارتباطات متقاعدکننده حرکت نکرده است.

واکسن Mpox (برای برخی از بزرگسالان)

سال 2024 اولین باری است که دولت به طور رسمی واکسن mpox را در یک برنامه سالانه برای افرادی که در گروه های پرخطر قرار دارند، توصیه می کند، که شامل اعضای خاصی از جامعه LGBTQ است که ممکن است در معرض ویروسی قرار گرفته باشند که قبلا آبله میمون نامیده می شد. موارد Mpox در ایالات متحده از زمان اوج خود در آگوست 2022 با کمتر از 10 مورد جدید در روز به طور متوسط ​​پایین مانده است، اما CDC تاکید می کند که واکسیناسیون دو دوز نقش مهمی در پایین نگه داشتن تعداد موارد دارد. آژانس می‌گوید کسانی که قبلاً دو دوز واکسن mpox دریافت کرده‌اند، در حال حاضر نیازی به واکسیناسیون بیشتری ندارند.

تزریق ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) (برای برخی از کودکان و بزرگسالان)

واکسن جدید RSV فایزر، Abrysvo، تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را در ماه مه 2023 دریافت کرد. CDC آن را برای دو گروه توصیه می کند: افرادی که در فصل RSV (بین سپتامبر تا ژانویه) به پایان بارداری نزدیک می شوند، و هر کسی. بالای 60 سال. سالمندان همچنین می توانند واکسن جدید RSV ساخته شده توسط گلاکسو اسمیت کلاین به نام آرکسوی مصرف کنند. فایزر در حال حاضر Abrysvo را روی کودکان 2 تا 17 ساله در معرض خطر بالای RSV آزمایش می کند.

در صورتی که مادرانشان واکسن RSV را در دوران بارداری دریافت نکرده باشند، به تازگی برای نوزادان تا هشت ماهگی واکسن RSV متفاوت توصیه می شود. آنتی بادی مونوکلونال nirsevimab – نام تجاری: Beyfortus – در جولای 2023 توسط FDA تایید شد و مطالعات اخیر نشان داده است که در دور نگه داشتن کودکان از بیمارستان موثر است.

واکسن ترکیبی مننژیت (برای برخی از کودکان و بزرگسالان)

واکسن جدید فایزر Penbraya که در ماه اکتبر توسط FDA تایید شد، در برابر 5 نوع رایج بیماری مننگوکوکی که نوجوانان و جوانان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد محافظت می کند. سال 2024 برای اولین بار در برنامه واکسیناسیون برخی از کودکان و بزرگسالان ظاهر شد. اکنون از پزشکان خواسته می شود که آن را به عنوان یک جایگزین برای بیماران 10 سال و بالاتر که در غیر این صورت دو واکسن مننژیت را که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند، دریافت می کنند، که همان پنج نوع را با هم پوشش می دهند، در نظر بگیرند. Penbraya به صورت دو دوز با فاصله شش ماه تجویز می شود.



Source link