آنچه در مورد نظریه نشت آزمایشگاهی و منشأ کووید می دانیم


واشنگتن – نتیجه گیری وزارت انرژی، با “اطمینان پایین”، مبنی بر اینکه نشت تصادفی آزمایشگاهی در چین به احتمال زیاد باعث همه گیری ویروس کرونا شده است، سؤالاتی را در مورد اینکه چه چیزی باعث بدترین بحران بهداشت عمومی در یک قرن شده است – و اینکه آیا این ویروس در قلب آن قرار دارد، تجدید کرده است. به نوعی با تحقیقات علمی مرتبط بود.

دانشمندان و آژانس‌های جاسوسی برای پاسخ دادن به این سوال سخت تلاش کرده‌اند، اما به سختی می‌توان به شواهد قطعی دست یافت. مقامات گفتند که سازمان های اطلاعاتی کشور دودسته هستند و هیچ یک از آنها پس از مشاهده یافته های وزارت انرژی، نتیجه گیری خود را تغییر ندادند.

دانشمندانی که ژنتیک ویروس و الگوهای انتشار آن را مطالعه کرده‌اند، می‌گویند محتمل‌ترین علت این است که ویروس از پستانداران زنده به انسان منتقل شده است – پدیده‌ای علمی به نام “سرریز انسان و دام” – در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی Huanan. در ووهان چین، شهری که اولین موارد کووید-19 در اواخر سال 2019 در آن ظاهر شد.

اما دانشمندان دیگر می‌گویند شواهدی وجود دارد، هرچند غیرمستقیم، مبنی بر اینکه ویروس از یک آزمایشگاه، احتمالاً موسسه ویروس‌شناسی ووهان، که تخصص عمیقی در تحقیق در مورد ویروس‌های کرونا داشت، آمده است. حوادث آزمایشگاهی اتفاق می افتد. در سال 2014، پس از حوادث مربوط به آنفولانزای پرندگان و سیاه زخم، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، اقدامات ایمنی زیستی خود را تشدید کرد.

بحث از نظر سیاسی پیچیده است. تئوری نشت آزمایشگاهی در بهار 2020 پس از آن که دونالد جی ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که از اصطلاحات تحریک آمیز برای مقصر دانستن چین برای همه گیری این بیماری استفاده کرد، به این ایده پایبند بود، در میان جمهوری خواهان مورد توجه قرار گرفت. بسیاری از دموکرات ها با فرضیه نشت آزمایشگاه متقاعد نشده اند. برخی می گویند که توضیح علل طبیعی را باور دارند و برخی دیگر می گویند ممکن است هرگز هوش کافی برای نتیجه گیری وجود نداشته باشد.

یافته‌های وزارت انرژی به جمهوری‌خواهان مجلس که در حال بررسی ریشه‌های همه‌گیری هستند، رونق داده است. اما جدای از سیاست، کارشناسان می گویند که درک اینکه چه چیزی باعث یک بحران بهداشت عمومی شده است که باعث مرگ نزدیک به هفت میلیون نفر شده است می تواند به محققان کمک کند تا بفهمند چگونه از بحران بعدی جلوگیری کنند.

در اینجا آنچه ما می دانیم و نمی دانیم، در مورد منشا ویروس کرونا است.

پیدا کردن منشأ ویروس‌ها اغلب دشوار است، اما چین با دشوار کردن جمع‌آوری شواهد، این مشکل را تشدید کرده است.

زمانی که محققان چینی برای جمع‌آوری نمونه‌ها از بازار هوانان وارد شدند، پلیس این بازار را تعطیل و ضدعفونی کرده بود زیرا تعدادی از افراد مرتبط با آن به بیماری کووید مبتلا شده بودند. هیچ حیوان زنده ای در بازار باقی نمانده بود.

برخی از دانشمندان همچنین معتقدند که چین تصویر ناقصی از موارد اولیه کووید ارائه کرده است. و آنها نگران هستند که دستورالعملی به بیمارستان‌ها در اوایل شیوع بیماری برای گزارش بیماری‌های مرتبط با بازار ممکن است باعث شده باشد که پزشکان موارد دیگر را بدون چنین ارتباطی نادیده بگیرند و تصویری مغرضانه از شیوع ایجاد کند.

کارشناسان سعی کرده اند حفره های داده ها را دور بزنند.

دانشمندان مواردی از بیماران بستری در بیمارستان را قبل از تماس پزشکان برای جستجوی روابط با بازار بررسی کرده اند. آن‌ها همچنین مکان‌های موارد اولیه کووید را در ووهان ترسیم کرده‌اند – از جمله افرادی که در ابتدا با بازار مرتبط بودند و کسانی که ارتباط نداشتند – و آنچه به گفته آنها نشانه‌هایی از شروع انتشار ویروس در بازار است.

برخی از همین دانشمندان نقشه‌هایی را از مکان‌هایی که محققان ویروس را در بازار هوانان یافتند، از جمله دیوارها، کف‌ها و سطوح دیگر، مطالعه کرده‌اند و دریافتند که این نمونه‌ها در منطقه‌ای از بازار که حیوانات زنده در آن فروخته می‌شد، جمع شده‌اند.

به گفته برخی از دانشمندان، تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی مجزا از مراحل اولیه همه‌گیری، نشان می‌دهد که ویروس در دو نوبت جداگانه به افرادی که در بازار کار می‌کنند یا خرید می‌کنند سرایت کرده است.

دانشمندان دیگر مخالفت کرده اند که مطالعاتی مانند آن می تواند منشا بازار را با اطمینان زیاد نشان دهد. برای مثال، آن‌ها گفته‌اند که شواهد دو سرریز مجزا در بازار نیز می‌تواند شواهدی از تکامل ویروس با انتشار از فردی به فرد دیگر باشد.


چگونه خبرنگاران تایمز سیاست را پوشش می دهند ما به خبرنگاران خود متکی هستیم تا ناظران مستقل باشند. بنابراین، در حالی که کارکنان تایمز ممکن است رأی دهند، آنها مجاز به حمایت یا تبلیغات برای نامزدها یا اهداف سیاسی نیستند. این شامل شرکت در راهپیمایی ها یا راهپیمایی ها در حمایت از یک جنبش یا دادن پول یا جمع آوری پول برای هر نامزد سیاسی یا هدف انتخاباتی است.

برخی همچنین استدلال کرده اند که با وجود تمام توجهی که به موسسه ویروس شناسی ووهان شده است، به اندازه کافی به یک سایت تحقیقاتی متفاوت در شهر، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ووهان، توجه نشده است. آن مرکز به بازار هوانان بسیار نزدیکتر است.

در ماه اکتبر، جمهوری‌خواهان در کمیته بهداشت سنا تحلیلی از منشاء همه‌گیری منتشر کردند که استدلال می‌کرد «به احتمال زیاد نتیجه یک حادثه مرتبط با تحقیقات است»، در حالی که اذعان داشتند که این نتیجه‌گیری «قصد منفی نبود».

این گزارش آنچه را که نویسندگان آن به‌عنوان حفره‌هایی در نظریه منشأ طبیعی و همچنین «مشکلات پایدار زیست‌ایمنی» در مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان توصیف کردند، مورد توجه قرار داد. با این حال، این گزارش تا حد زیادی به شواهد عمومی موجود، به جای اطلاعات جدید یا طبقه بندی شده، متکی بود و شواهدی ارائه نکرد که نشان دهد موسسه ووهان هر گونه ویروسی را در مجموعه های خود ذخیره کرده است که می تواند به ویروس عامل کووید-19 تبدیل شود، با یا بدون آن. سرهم بندی علمی

در این گزارش آمده است که فرضیه نشت آزمایشگاهی با فقدان شواهد منتشر شده مبنی بر اینکه SARS-CoV-2، ویروسی که باعث کووید-19 می‌شود، قبل از همه‌گیری در حیوانات در گردش بوده است، تقویت می‌شود. نمونه‌های ویروس جمع‌آوری‌شده روی یخچال‌ها، میزها و سطوح دیگر در بازار هوانان از نظر ژنتیکی مشابه نمونه‌های انسانی بود که نشان می‌دهد ویروس توسط انسان‌ها ریخته شده است نه حیوانات.

اما برخی از کارشناسان گفتند ناتوانی در یافتن حیوان آلوده چیزی را ثابت نمی کند، زیرا چین بازار را تعطیل کرد و همه حیوانات خود را قبل از آزمایش آنها کشت.

در سال 2018، قبل از همه‌گیری، مؤسسه ووهان و شرکای آن – از جمله EcoHealth Alliance، یک گروه تحقیقاتی که کار آن توسط ایالات متحده تامین مالی شده است – به دنبال بودجه وزارت دفاع برای جمع‌آوری و آزمایش بر روی کروناویروس‌ها با ویژگی‌های جدید بودند که آنها را بسیار قابل انتقال می‌کند. در انسان

پروژه گروهی هرگز تامین مالی نشد. اما این گزارش به این پیشنهاد اشاره کرد و اشاره کرد که ویروسی که باعث کووید-19 می‌شود دارای ویژگی‌هایی مشابه آنچه محققان به دنبال آن بودند، دارد. این امر برخی از دانشمندان را متقاعد کرده است که نشت آزمایشگاهی امکان پذیر است. گزارش جمهوری خواهان سنا حدس زد که ویروس ممکن است فرار کرده باشد – شاید با آلوده کردن محققی که سپس آن را به خارج از آزمایشگاه منتقل کرده است.

مؤسسه ملی بهداشت برای برخی از فعالیت‌های EcoHealth Alliance در ووهان هزینه پرداخت کرده است، اما مقامات NIH بارها گفته‌اند که ویروس‌هایی که با دلار مالیات‌دهندگان آمریکایی مورد مطالعه قرار می‌گیرند هیچ شباهتی ژنتیکی به عامل ایجاد کووید-19 ندارند. اما دکتر لارنس ای.تاباک، مدیر موقت NIH، در جلسه اخیر کنگره اذعان کرد که نمی‌دانست موسسه ووهان چه کار دیگری انجام می‌دهد.

در ماه مه 2021، چند ماه پس از روی کار آمدن وی، پرزیدنت بایدن به سازمان های اطلاعاتی کشور دستور داد تا یک تحقیق 90 روزه در مورد علت همه گیری همه گیر انجام دهند. یافته‌های آن بازبینی در آگوست 2021 منتشر شد و آنچه که آژانس‌ها قبلاً گفته بودند مجدداً تأیید کرد: هم نظریه منشاء طبیعی و هم نظریه نشت آزمایشگاهی قابل قبول بودند.

آقای بایدن در آن زمان در بیانیه‌ای از چین خواست در مورد آنچه که منجر به ظهور ویروس در آنجا در اواخر سال ۲۰۱۹ شده بود، شفاف‌تر عمل کند.

نتیجه‌گیری جدید وزارت انرژی مبتنی بر اطلاعاتی است که در دسترس عموم نیست، بنابراین دشوار است که بدانیم دلیل این تغییر چه بوده است. اما استفاده از عبارت “اطمینان پایین” در این بخش نشان می دهد که سطح اطمینان آن بالا نیست. با این حال، FBI با “اطمینان متوسط” به این نتیجه رسیده است که ویروس به طور تصادفی از یک آزمایشگاه بیرون آمده است.

چهار سازمان اطلاعاتی دیگر و شورای اطلاعات ملی با اطمینان کم به این نتیجه رسیده اند که ویروس به احتمال زیاد از طریق انتقال طبیعی پدید آمده است. سیا، سازمان جاسوسی برجسته کشور، موضعی اتخاذ نکرده و بلاتکلیف است.

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش هستند تا منشأ همه‌گیری را بررسی کنند و شواهدی را جمع‌آوری کنند که ممکن است علت آن را روشن کند – از جمله اینکه آیا چین حقایق را در مورد شیوع اولیه پنهان کرده است و دلارهای مالیاتی آمریکا چه تحقیقاتی را ممکن است در ووهان تأمین مالی کرده باشد.

اکنون که جمهوری خواهان مسئولیت مجلس را بر عهده دارند، این کار تحقیقاتی در چندین کمیته از جمله کمیته اطلاعات، کمیته انرژی و بازرگانی و کمیته فرعی منتخب در مورد همه گیری ویروس کرونا در حال افزایش است. یک سخنگوی کمیته فرعی گفت که کمیته فرعی اولین جلسه استماع خود را در 8 مارس برگزار خواهد کرد.