آنچه در مورد نوروویروس و نحوه درمان آن باید بدانید


دبلیودر چند سال گذشته، SARS-CoV-2 بر سرفصل‌های روزنامه‌ها تسلط داشته است، ویروس‌های دیگری در پس‌زمینه در حال جوشیدن هستند. و با از بین رفتن بسیاری از اقدامات کنترل عفونت COVID-19 (مانند پوشیدن ماسک، ایزوله‌سازی و فاصله‌گذاری فیزیکی) در ایالات متحده، این ویروس‌ها دوباره شروع به غرش کرده‌اند.

طبق آخرین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، ایالات متحده قبلاً شاهد افزایش در RSV و آنفولانزا بوده است و اکنون موارد نوروویروس در حال افزایش است. برخلاف SARS-CoV-2، RSV و آنفلوانزا، نوروویروس یک پاتوژن تنفسی نیست، بلکه باعث ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش می شود. هر سال، ایالات متحده حدود 2500 شیوع دارد که معمولاً در ماه های زمستان از نوامبر تا آوریل رخ می دهد که منجر به 19 تا 21 میلیون مورد بیماری و نزدیک به نیم میلیون مراجعه به اورژانس می شود. کودکان خردسال و افراد مسن بیشترین آسیب پذیری را در برابر عوارض جدی ناشی از عفونت ها دارند که منجر به بستری شدن 100000 نفر در بیمارستان و مرگ 900 نفر در سال می شود.

CDC موارد نورویروس را از طریق سیستم ملی نظارت بر ویروس تنفسی و روده ای (NREVSS) ردیابی می کند، که گزارش هایی از مثبت بودن تست های نوروویروس را از آزمایشگاه های بالینی و ادارات بهداشت ایالتی و محلی از سراسر کشور دریافت می کند. از اواسط ژانویه، میانگین سه هفته‌ای درصد تست‌های مثبت از 10.5 درصد به 15 درصد در هفته اول فوریه افزایش یافته است.

از آنجایی که عفونت‌های نوروویروس یکی از بیماری‌های لازم برای گزارش دهی به CDC توسط ادارات بهداشت ایالتی نیست، با توجه به اینکه اکثر مردم برای آن آزمایش نمی‌شوند، این آژانس همچنین ویروس را از طریق شیوع بیماری از طریق شبکه تست و ردیابی نگهبان نوروویروس (NoroSTAT) ردیابی می‌کند. ). این شبکه شامل داده‌هایی درباره شیوع بیماری‌ها (که CDC به‌عنوان دو یا چند مورد ناشی از قرار گرفتن در معرض مشترک یا منبعی است که آزمایش‌های آزمایشگاهی تأیید کرده‌اند ناشی از نوروویروس هستند یا پزشکان مشکوک هستند که نوروویروس ایجاد شده‌اند) را از 14 بخش بهداشت ایالتی تعریف می‌کند. در ژانویه 2023 – جدیدترین داده های ثبت شده – NoroSTAT افزایش شدید شیوع نورویروس را از 15 به 26 گزارش داد. به طور کلی، امسال شیوع بیشتری نسبت به سال گذشته وجود داشته است، زمانی که تعداد آن کم بود زیرا پروتکل های همه گیر مانند پوشیدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی احتمالاً توانایی انتشار ویروس را مختل می کند. این نشان می‌دهد که افزایش‌های اخیر در سال جاری احتمالاً بازگشت مجدد به چرخه‌های عفونت‌های قبل از همه‌گیری است. سارا میرزا، اپیدمیولوژیست در بخش بیماری‌های ویروسی CDC، می‌گوید: با این حال، وقتی به روندهای دهه گذشته نگاه می‌کنیم، «در حال حاضر، فکر نمی‌کنم چیز غیرمنتظره یا غیرعادی ببینیم». “ما درست در مسیر یک فصل معمولی نورنوویروس هستیم.”

دکتر کامیل سابلا، مدیر مرکز بیماری‌های عفونی کودکان در کلینیک کودکان کلیولند، می‌گوید: «من فکر می‌کنم که ما به اپیدمیولوژی پیش از همه‌گیری بسیاری از این ویروس‌ها برمی‌گردیم.

در اینجا چیزی است که باید در مورد نورو ویروس بدانید.

نورویروس چیست؟

نوروویروس متعلق به خانواده ای از ویروس ها به نام Caliciviridae و مانند SARS-CoV-2 از تک رشته های RNA ماده ژنتیکی تشکیل شده اند. ده ها نوع مختلف از نوروویروس وجود دارد که به عنوان آنفولانزای معده یا گاستروانتریت ویروسی نیز شناخته می شود.

این ویروس بسیار مسری است و از طریق تماس نزدیک، لمس سطوح آلوده مانند دستگیره ها و دستگیره درها و استفاده از غذا و ظروف مشترک، به سرعت در بین افراد آلوده پخش می شود.

نورویروس از کجا می آید؟

برخلاف بسیاری از ویروس‌های دیگر، نوروویروس در حیوانات جدا نمی‌شود و به افراد می‌پرد، اما باقی می‌ماند و عمدتاً در افراد پخش می‌شود. لی آن جایکوس، استاد بیو فرآوری مواد غذایی و علوم تغذیه در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، می گوید: «مخزن نوروویروس همیشه انسان یا مواد زائد انسانی است. یک گرم مدفوع آلوده می تواند حاوی میلیاردها ذره ویروس باشد و تنها بین 10 تا 1000 ذره لازم است تا فردی بیمار شود. این ویروس می‌تواند برای مدت طولانی در منابع آب زنده بماند، بنابراین هر جایی که فاضلاب یا آب‌آب ریخته می‌شود، شانس زیادی برای یافتن ویروس وجود دارد. جیمز ساموئل، رئیس بخش پاتوژنز میکروبی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی تگزاس A&M می‌گوید: «اگر به همه منابع آب در کشور بروید و بپرسید که پتانسیل دریافت مقداری از ژنوم‌های نوروویروس چقدر است، بسیار زیاد است.

این شامل تغذیه آب به مناطقی است که صدف ها در آن رشد می کنند. نرم تنان و صدف‌ها به‌عنوان تغذیه‌کننده فیلتر، می‌توانند حامل ویروس باشند و افرادی را که آنها را می‌خورند بیمار کنند. جدیدترین شیوع نورویروس گزارش شده توسط CDC در ماه دسامبر در میان صدف ها در خلیج گالوستون، تگزاس رخ داد.

و هنگامی که فردی آلوده می شود، مسری بودن بالای ویروس به این معنی است که شیوع بیشتر در محیط های گروهی اتفاق می افتد، معروف ترین آن در کشتی های تفریحی که در آن افراد برای مدت طولانی در محله های نزدیک هستند و سطوح مشترک ممکن است به طور مکرر ضدعفونی نشوند. اما این قرار گرفتن در معرض تنها حدود 1٪ از شیوع نوروویروس در کشور را تشکیل می دهد. اکثریت در مکان هایی مانند بیمارستان ها و مراکز مراقبت طولانی مدت، رستوران ها و رویدادهای پذیرایی مانند عروسی ها، مدارس و مراکز نگهداری از کودکان رخ می دهد. میرزا می گوید: «حدود 80 درصد از انتقال ویروس زمانی اتفاق می افتد که ویروس از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

علائم چیست؟

آنفولانزای معده باعث استفراغ، اسهال و بی حالی می شود. برخی از افراد درد معده و تب را تجربه می کنند و علائم معمولاً از 12 تا 48 ساعت پس از عفونت شروع می شود. بیشتر افراد حدود یک تا سه روز احساس بیماری می کنند.

آیا می توانم برای نورویروس آزمایش شوم؟

پزشکان می توانند آزمایشی را انجام دهند، اما نیاز به نمونه مدفوع دارد. این نمونه‌برداری بیشتر توسط دانشمندان محققی انجام می‌شود که یک شیوع را ردیابی می‌کنند. سابلا می‌گوید: «ما معمولاً این ویروس‌ها را در بیشتر افراد آزمایش نمی‌کنیم. زمانی که ما این بیماران را می بینیم، معمولاً از تاریخچه مورد، بسیار واضح است که گاستروانتریت ویروسی محتمل است. از آنجایی که ویروس خیلی سریع پخش می شود، اگر همه اعضای خانواده علائم مشابهی را در نزدیکی تجربه کنند، پزشکان به نورویروس یا عفونت ویروسی مشابه مشکوک می شوند.

نحوه درمان نوروویروس

ساموئل می‌گوید هیچ واکسن یا درمانی برای نوروویروس وجود ندارد، اما عفونت کاندید خوبی برای واکسن است. موفقیت اخیر در استفاده از فناوری mRNA در واکسن‌های کووید-19 باید به ایجاد فشار برای استفاده از همان پلتفرم برای واکسن نوروویروس منجر شود. او می‌گوید: «من پیش‌بینی می‌کنم که از نظر واکسن‌هایی که از mRNA علیه تعدادی از بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند، یک رنسانس رخ خواهد داد، از جمله آنفولانزای معده.

وقتی صحبت از درمان نوروویروس به میان می‌آید، ممکن است نیاز به آن اضطراری نباشد، زیرا اکثر افراد در عرض 48 تا 72 ساعت از علائم بهبود می‌یابند – بنابراین توسعه ضد ویروسی آنقدر قوی نیست. سابلا می‌گوید: «در حالی که ویروس‌های مختلفی وجود دارند که باعث گاستروانتریت می‌شوند، اکثر اوقات مهم نیست که بدانیم چه ویروس خاصی باعث علائم می‌شود، زیرا درمان عموماً یکسان است. پزشکان به مردم توصیه می کنند که مایعات فراوان بنوشند، زیرا استفراغ و اسهال منجر به کم آبی بدن می شود. در برخی موارد، آنها ممکن است داروهای ضد تهوع را برای کاهش علائم توصیه کنند.

چگونه از خود در برابر نوروویروس محافظت کنیم؟

میرزا می گوید: «نوروویروس یک ویروس فوق العاده مقاوم است. این بدان معناست که از بین بردن آن دشوارتر از SARS-CoV-2 است. با همان اقدامات کنترل عفونت برای COVID-19 شروع کنید، اما این موارد اضافی را در نظر داشته باشید:

  • دست های خود را مرتباً با آب و صابون بشویید، نه با مواد ضدعفونی کننده دست. Jaykus می‌گوید ضدعفونی‌کننده‌های دست نورویروس را غیرفعال نمی‌کنند، اما عمل فیزیکی شستن دست‌ها، به‌علاوه صابون و آب جاری، می‌تواند ویروس بیشتری را از بین ببرد.
  • میوه ها و سبزیجات را قبل از خوردن کاملاً بشویید.
  • غذاهای دریایی را در دمای حداقل 145 درجه فارنهایت بپزید.
  • اگر فردی در خانواده شما آلوده است، سعی کنید سطوح مشترک را جدا و ضدعفونی کنید. اگر روی سطح مدفوع یا استفراغ وجود دارد، قبل از ضد عفونی کردن، ابتدا آن را تمیز کنید، زیرا مواد ضدعفونی کننده در حضور مواد آلی به خوبی کار نمی کنند.

مطالب بیشتری که باید از TIME خوانده شود


با ما تماس بگیرید در letters@time.com.