سرمازدگی شدید درمان می شود که ممکن است از قطع عضو جلوگیری کند


اولین باری که دکتر پیتر هکت بیمار مبتلا به سرمازدگی را دید، این مرد بر اثر جراحات جان خود را از دست داد. در سال 1971 در شیکاگو بود و مرد مست شده بود و در برف بیهوش شده بود، انگشتانش چنان یخ زده بود که در نهایت قانقاریا شروع شد.

دکتر هکت بعداً در بیسکامپ کوه اورست، در دنالی، آلاسکا، و اکنون در کلرادو کار کرد و در درمان جراحت هوای سرد متخصص شد. تجربه اغلب یکسان بود: در مورد سرمازدگی کار زیادی نمی‌توان کرد، به جز گرم کردن مجدد بیمار، دادن آسپرین، قطع عضو در موارد شدید و اغلب صبر کنید و بپذیرید که شش ماه بعد ممکن است بدن بیمار “خودکار قطع شود” ریزش طبیعی انگشت یا انگشت مرده

دکتر هکت، استاد بالینی در مرکز تحقیقات ارتفاع در پردیس پزشکی آنشوتز دانشگاه کلرادو، به یاد می آورد که مربی او در آنکوریج می گفت: “یخ زدگی ژانویه، قطع عضو جولای”. “برای قرن ها، هیچ چیز دیگری برای انجام دادن وجود نداشت.”

در ماه جاری سازمان غذا و دارو اولین درمان برای درمان سرمازدگی شدید در کشور را تایید کرد. داروی ایلوپروست به مدت چند ساعت در روز و در مدت کمی بیشتر از هفته به صورت داخل وریدی تجویز می شود. با باز کردن رگ‌های خونی برای بهبود گردش خون، محدود کردن التهاب و توقف تشکیل توده‌های پلاکتی که می‌توانند گردش خون را متوقف کرده و بافت را بکشند، عمل می‌کند. بیشتر در معرض خطر انگشتان پا، انگشتان دست، گوش ها، گونه ها و بینی فرد هستند.

تایید این درمان به همان اندازه که برای صنعت داروسازی پول ساز است، تازگی علمی دارد. کارشناسان می گویند اطلاعات خوبی در مورد اینکه چند نفر از سرمازدگی شدید رنج می برند تا این درمان را دریافت کنند، وجود ندارد. اما به گفته دکتر نورمن استاکبریج، رئیس بخش قلب و نفرولوژی FDA در مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی آژانس که این دارو را تایید کرده است، ممکن است این موارد به چند ده نفر در سال در ایالات متحده برسد.

دکتر استاکبریج گفت: «وقتی به سراغ افرادی می‌روید که واقعاً سرمازدگی می‌کنند و واقعاً در معرض خطر از دست دادن ارقام هستند، بسیار غیرمعمول است. با این حال، “بهتر است دارو برای این کار داشته باشید تا هیچ.”

در واقع، تایید داروی سرمازدگی واقعیت ناگفته‌ای از شکل شدید آسیب را برجسته می‌کند: نادر است.

بیشتر در معرض خطر کوهنوردان ارتفاع بالا، افرادی که در فضای باز و بدون تجهیزات مناسب کار می کنند و افرادی که بی خانمان هستند، به ویژه آنهایی که گردش خون ضعیفی دارند، هستند. بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، سرمازدگی در «دمای بسیار سرد» اتفاق می‌افتد و آسیب اغلب در طول فرآیند ذوب رخ می‌دهد، زیرا عروق در اثر لخته شدن و التهاب آسیب می‌بینند و جریان خون را خفه می‌کنند.

به گفته آلیسون ویدلیتز، معاون امور پزشکی برای علوم Eicos، یک استارت آپ در سن متئو، کالیفرنیا، حدود دو سوم موارد کلی سرمازدگی خفیف‌تر هستند، که گاهی اوقات به عنوان سرمازدگی شناخته می‌شوند و احتمالاً کاندیدای این دارو نیستند. که مجوز FDA را برای فروش این دارو دریافت کرد. او تخمین زد که بازار ایالات متحده برای iloprost کمتر از 1000 نفر در سال خواهد بود.

او گفت: «اگرچه یک بازار کوچک است، اما این یک گزینه مهم جدید است. خانم ویدلیتز گفت که Eicos که هفت کارمند دارد، هنوز قیمتی برای دارو تعیین نکرده است.

بسیاری از درمان های تزریقی برای چنین شرایط نادری بسیار گران هستند. درمان با iloprost شامل IV برای شش ساعت در روز و تا هشت روز است.

خانم ویدلیتز اضافه کرد که این شرکت برای بررسی iloprost و داروهای دیگر برای نیازهای پزشکی برآورده نشده تشکیل شده است.

این اولین استفاده از دارو نیست. نسخه استنشاقی ایلوپروست برای اولین بار در سال 2004 توسط FDA برای درمان فشار خون ریوی تایید شد. در طول دهه گذشته، نسخه IV برای سرمازدگی شدید در بسیاری از کشورهای اروپایی پس از اینکه یک پزشک فرانسوی، دکتر امانوئل کوشی، اثربخشی آن را در درمان کوهنوردان سرمازده نشان داد، تایید شده است.

سال گذشته، مقاله‌ای در مجله بین‌المللی سلامت پیرامونی، انتشاراتی که به مسائل بهداشتی تأثیرگذار بر افراد ساکن در دایره قطب شمال اختصاص داشت، نتایج مشابهی را در تحقیقات بعدی یافت. آن اشاره کرد که استفاده از iloprost “کاهش میزان قطع عضو را نسبت به بیماران درمان نشده نشان داد.”

به عنوان مثال، مقاله ای در سال 2018 که در Wilderness & Environmental Medicine منتشر شد، درمان با ایلوپروست را در پنج کوهنورد هیمالیا مورد بررسی قرار داد و دریافت که این دارو در دو نفر از آنها از از دست دادن بافت جلوگیری می کند و در دو نفر دیگر از دست دادن بافت را محدود می کند. این مطالعات موردی نشان دادند که این دارو زمانی که 48 تا 72 ساعت پس از شروع آسیب تجویز می‌شود، موثر است، چین و چروک مهمی است زیرا کوهنوردان اغلب قادر به دریافت درمان فوری نیستند.

در مواردی که سرمازدگی سریعتر تشخیص داده می شود، می توان از یک داروی سکته مغزی به نام فعال کننده پلاسمینوژن بافتی یا tPA برای محدود کردن تشکیل لخته و کاهش خطر قطع عضو استفاده کرد. با این حال، آن دارو، اگر ظرف چند ساعت تجویز نشود، می تواند منجر به عوارض شدید و مرگ شود. برخلاف iloprost، tPA برای سرمازدگی شدید توسط FDA تایید نشده است، اما پزشکان به روشی خارج از برچسب به آن متوسل شده اند.

دکتر هکت گفت که جهان افرادی که از سرمازدگی شدید رنج می برند شامل “کوهنوردان، سواران برفی که در بیرون گیر می کنند، موشارها، ارتش” و سایر افرادی که در شرایط سرد کار می کنند، همراه با افرادی که بی خانمان هستند و “افراد با مشکلات مواد مخدر و الکل که دچار مشکل هستند، می شود. قرار گرفتن در معرض سرما برای مدت طولانی.»

این چنین بود که جنیفر لیوویچ، ساکن بولدر، کولو، که بی خانمان بود، در یک شب بسیار سرد در دسامبر 2016 دچار سرمازدگی شدید شد.

او به یاد آورد که به شدت مشروب خورده است، و هوای روز قبل خوب بود: «سپس روز بعد، پوشیده از برف از خواب بیدار شدم، و کفشم در حالی که خواب بودم در آمده بود – شاید آن را پا گذاشتم – و پای چپم به زمین چسبیده بود.»

او گفت: «به راه رفتن ادامه دادم و می‌توانستم بگویم که پایم متفاوت است، اما فقط فکر می‌کردم سردم است. پنج روز بعد، او در یک واحد سم‌زدایی مجروح شد، جایی که وقتی گرم می‌شد و پایش آب می‌شد، «درد طاقت‌آوری را تجربه کردم».

مرحله ذوب زمانی است که آسیب شروع به ایجاد می کند و مویرگ ها خراب می شوند، گاهی اوقات غیر قابل ترمیم. او گفت: “بخش های مختلف پای من از رنگ مشکی به آبی روشن تبدیل شد.”

در مراقبت پزشک، او خیساندن با آب ولرم را امتحان کرد و پای خود را بالا برد و گازی را بین انگشتان پا گذاشت تا سلول‌های جوان کننده پوست با هم ترکیب نشوند. تکه های پوستش افتاد و تمام ناخن های پایش را از دست داد. او گفت: وقتی پزشکان در نهایت راضی بودند که پا تا حد ممکن بهبود یافته است، “آنها تراشیدند – این همان چیزی است که آن را “تراشیده” می نامند – یک چهارم اینچ از انگشت شست پا من.

تراشیدن در تابستان اتفاق افتاد و تقریباً مطابق با جدول زمانی شش ماهه استاد دکتر هاکت بود: آسیب در اوایل زمستان و قطع عضو در تابستان.

دکتر هکت امیدوار است هر چقدر که بازار داروی جدید کوچک باشد، چند رقمی را ذخیره کند.

او گفت: “این فوق العاده است.” “ممکن است ضرب المثل قدیمی را تغییر دهد.”



Source link