چرا سوئد در مسیر تبدیل شدن به یک کشور «عاری از دود» است؟


استکهلم – در بارها و رستوران‌های روباز سوئد، تابستان در هوا است، دود سیگار نه.

در حالی که سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه «روز جهانی بدون دخانیات» را گرامی می‌دارد، سوئد که پایین‌ترین میزان مصرف دخانیات را در اتحادیه اروپا دارد، نزدیک است خود را «بدون سیگار» اعلام کند – به این معنا که کمتر از 5 درصد سیگاری روزانه در این کشور وجود دارد. جمعیت

بسیاری از کارشناسان به دهه‌ها کمپین و قوانین ضد سیگار اعتبار می‌دهند، در حالی که برخی دیگر به شیوع «snus»، یک محصول تنباکوی بدون دود که در سایر نقاط اتحادیه اروپا ممنوع است، اما در سوئد به عنوان جایگزینی برای سیگار به بازار عرضه می‌شود، اشاره می‌کنند.

به هر دلیلی، نقطه عطف 5 درصد اکنون در دسترس است. بر اساس گزارش آژانس آمار یورواستات، تنها 6.4 درصد از سوئدی‌های بالای 15 سال در سال 2019 سیگار می‌کشیدند که کمترین میزان در اتحادیه اروپا و بسیار کمتر از میانگین 18.5 درصد در این بلوک 27 کشور است.

ارقام آژانس بهداشت عمومی سوئد نشان می دهد که میزان مصرف سیگار از آن زمان به بعد کاهش یافته و در سال گذشته به 5.6 درصد رسیده است.

کارینا آستورسون، یکی از ساکنان استکهلم، گفت: «ما یک روش سالم برای زندگی را دوست داریم، فکر می‌کنم این دلیل است. او اضافه کرد که سیگار هرگز به او علاقه ای نداشت، زیرا «من بو را دوست ندارم. من می خواهم از بدنم مراقبت کنم.»

به نظر می رسد خطرات سیگار در میان سوئدی های آگاه به سلامت، از جمله نسل های جوان، به خوبی درک شده است. بیست سال پیش، تقریباً 20٪ از جمعیت سیگاری بودند – که در آن زمان در سطح جهانی نرخ پایینی بود. از آن زمان، اقداماتی برای جلوگیری از استعمال دخانیات باعث کاهش نرخ سیگار در سراسر اروپا شده است، از جمله ممنوعیت سیگار کشیدن در رستوران ها.

فرانسه از سال 2014 تا 2019 شاهد افت رکوردی در میزان سیگار کشیدن بود، اما این موفقیت در اوج همه‌گیری کووید-19 به اوج خود رسید – که تا حدی به دلیل ایجاد استرس‌هایی که باعث می‌شود مردم روشن شوند، مقصر بوده است. حدود یک سوم از افراد 18 تا 75 ساله در فرانسه اظهار داشتند که در سال 2021 سیگار کشیده اند – افزایشی جزئی نسبت به سال 2019. حدود یک چهارم افراد روزانه سیگار می کشند.

سوئد در کنار گذاشتن سیگار از بسیاری از افراد دیگر فراتر رفته است و می‌گوید که منجر به طیف وسیعی از مزایای سلامتی از جمله نرخ نسبتاً پایین سرطان ریه شده است.

اولریکا ارهد، دبیر کل انجمن سرطان سوئد، گفت: «ما در اوایل استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی را محدود می‌کردیم، ابتدا در زمین‌های بازی مدارس و مراکز بعد از مدرسه، و بعداً در رستوران‌ها، کافه‌های فضای باز و مکان‌های عمومی مانند ایستگاه‌های اتوبوس. به موازات آن، مالیات بر سیگار و محدودیت های شدید در بازاریابی این محصولات نقش مهمی ایفا کرده است.

او افزود که “سوئد هنوز آنجا نیست” و اشاره کرد که نسبت سیگاری ها در گروه های اجتماعی-اقتصادی محروم بیشتر است.

در این کشور 10.5 میلیونی مشاهده مردمی که روشن می شوند به طور فزاینده ای نادر می شود. سیگار کشیدن در ایستگاه های اتوبوس و سکوهای قطار و خارج از ورودی بیمارستان ها و سایر ساختمان های عمومی ممنوع است. مانند بسیاری از کشورهای اروپا، سیگار کشیدن در بارها و رستوران ها مجاز نیست، اما از سال 2019 ممنوعیت سیگار کشیدن در سوئد در قسمت های نشستن در فضای باز نیز اعمال می شود.

سه‌شنبه شب، تراس‌های استکهلم مملو از مردمی بود که از غذا و نوشیدنی در زیر غروب آفتاب لذت می‌بردند. هیچ اثری از سیگار نبود، اما قوطی های snus روی برخی میزها دیده می شد. بین آبجو، برخی از مشتریان کیسه های کوچک تنباکوی مرطوب را زیر لب بالایی خود پر می کردند.

سازندگان سوئدی snus مدتهاست که محصول خود را به عنوان جایگزینی کمتر مضر برای سیگار نگه داشته اند و مدعی اعتبار برای کاهش نرخ سیگار در این کشور هستند. اما مقامات بهداشتی سوئد تمایلی به توصیه به سیگاری ها برای روی آوردن به snus، یکی دیگر از محصولات نیکوتین بسیار اعتیادآور ندارند.

ارهد گفت: “من هیچ دلیلی برای قرار دادن دو محصول مضر در برابر یکدیگر نمی بینم.” درست است که سیگار کشیدن از بسیاری از کارهایی که می توانید انجام دهید، از جمله اسنوس، مضرتر است. اما با این حال، خطرات بسیاری برای سلامتی حتی با اسنوس وجود دارد.

برخی از مطالعات، اسنوس را با افزایش خطر بیماری قلبی، دیابت و زایمان زودرس در صورت استفاده در دوران بارداری مرتبط دانسته اند.

سوئدی ها به قدری به snus خود علاقه دارند، پسرعموی دور تنباکوی غوطه ور در ایالات متحده، که در سال 1995 خواستار معافیت از ممنوعیت اتحادیه اروپا برای تنباکوی بدون دود شدند.

پاتریک هیلدینگسون، سخنگوی سوئدی مچ، برترین تولیدکننده اسنوس سوئد، که سال گذشته توسط غول تنباکو فیلیپ موریس خریداری شد، گفت: “این بخشی از فرهنگ سوئد است، مانند معادل سوئدی ژامبون پارما ایتالیا یا هر عادت فرهنگی دیگری است.”

وی گفت: سیاستگذاران باید صنعت دخانیات را تشویق کنند تا جایگزین‌های کم‌مضر برای استعمال دخانیات مانند اسنوس و سیگارهای الکترونیکی ایجاد کنند.

منظورم این است که 1.2 میلیارد سیگاری هنوز در جهان وجود دارند. روزانه حدود 100 میلیون نفر در اتحادیه اروپا سیگار می کشند. و من فکر می‌کنم که ما می‌توانیم (فقط) با مقررات سیاست‌گذاری تا این حد پیش برویم.» شما باید به سیگاری‌ها جایگزین‌های کمتر مضر و طیف وسیعی از آنها بدهید.»

سازمان بهداشت جهانی، آژانس بهداشت سازمان ملل، می‌گوید که ترکمنستان با میزان مصرف دخانیات زیر 5 درصد در زمینه ترک تدریجی سیگار از سوئد جلوتر است، اما خاطرنشان می‌کند که این امر عمدتاً به دلیل تقریباً عدم وجود سیگار در میان زنان است. برای مردان این میزان 7 درصد است.

WHO کاهش نرخ سیگار در سوئد را به ترکیبی از اقدامات کنترل دخانیات، از جمله کمپین های اطلاع رسانی، ممنوعیت های تبلیغاتی و “حمایت از ترک سیگار” برای کسانی که مایل به ترک دخانیات هستند نسبت می دهد. با این حال، آژانس خاطرنشان کرد که مصرف تنباکو در سوئد بیش از 20 درصد از جمعیت بزرگسال است، مشابه میانگین جهانی، زمانی که شما اسنوس و محصولات مشابه را در نظر بگیرید.

WHO در ایمیلی گفته است: «تغییر از یک محصول مضر به محصول دیگر راه حلی نیست. “ترویج به اصطلاح “رویکرد کاهش آسیب” به سیگار روش دیگری است که صنعت دخانیات سعی دارد مردم را در مورد ماهیت ذاتا خطرناک این محصولات گمراه کند.

توو مارینا سولبرگ، محقق دپارتمان علوم بهداشت عمومی دانشگاه استکهلم، گفت: سیاست‌های ضد دخانیات سوئد تأثیری بر انگ زدن به سیگار و سیگاری‌ها داشته است و آنها را از فضاهای عمومی به حیاط خلوت و مکان‌های تعیین شده برای سیگار کشیدن دور می‌کند.

او گفت: «ما به سیگاری‌ها سیگنال می‌فرستیم که جامعه این کار را نمی‌پذیرد.

پل مونجا، یکی از معدود سیگاری های باقی مانده در استکهلم، هنگام آماده شدن برای روشن کردن عادت خود، به فکر عادت خود بود.

او گفت: «این یک اعتیاد است، اعتیادی که من قصد دارم در مقطعی آن را ترک کنم. “شاید امروز نه، شاید فردا.”

___

جان لستر، نویسنده آسوشیتدپرس در پاریس در این گزارش مشارکت داشت.

مطالب بیشتری که باید از TIME خوانده شود


با ما تماس بگیرید در letters@time.com.