«آب و هوا» نشان می‌دهد که استرس ناشی از فقر و نژادپرستی به سلامت آسیب می‌زند: عکس‌ها


استاد بهداشت عمومی آرلین جرونیموس می گوید که افراد حاشیه نشین تقریباً دائماً از استرس رنج می برند که به مرور زمان منجر به مشکلات جدی سلامتی می شود.

جان چری/ گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

جان چری/ گتی ایماژ


استاد بهداشت عمومی آرلین جرونیموس می گوید که افراد حاشیه نشین تقریباً دائماً از استرس رنج می برند که به مرور زمان منجر به مشکلات جدی سلامتی می شود.

جان چری/ گتی ایماژ

در سال 2020، امید به زندگی کلی در ایالات متحده 1.5 سال کاهش یافت که عمدتاً به دلیل همه گیری کووید-19 بود. اما کاهش به طور مساوی بین جمعیت عمومی تقسیم نشد. بومیان آمریکا به طور متوسط ​​4.5 سال از امید به زندگی خود را از دست دادند. سیاه پوستان و اسپانیایی ها به طور متوسط ​​3 سال از دست دادند، در حالی که سفیدپوستان تنها 1.2 سال از دست دادند.

این رقم با سایر روندهای سلامت همراه است: به طور کلی، سیاهپوستان و اسپانیایی تبارها و آنهایی که در فقر زندگی می کنند در ایالات متحده پیامدهای سلامتی بدتری دارند – فشار خون بالا، نرخ بالاتر دیابت و افزایش مرگ و میر مادران و نوزادان – نسبت به کل جمعیت.

محقق بهداشت عمومی آرلین جرونیموس از دانشگاه میشیگان می‌گوید این باور سنتی که این تفاوت‌ها به دلیل ژنتیک، رژیم غذایی و ورزش است، داده‌هایی را که در طول سال‌ها انباشته می‌شوند را توضیح نمی‌دهد. در عوض، او ادعا می کند که افراد به حاشیه رانده شده تقریباً دائماً از استرس زندگی با فقر و تبعیض رنج می برند که به بدن آنها در سطح سلولی آسیب می رساند و در طول زمان منجر به مشکلات جدی سلامتی می شود.

جروم اصطلاحی برای این استرس مزمن ابداع کرد – او آن را می نامد “آب و هوا”، که به گفته او، “به معنای واقعی کلمه قلب، شریان ها، سیستم عصبی غدد درون ریز و… تمام سیستم های بدن شما را فرسوده می کند، به طوری که در واقع، شما در سنین جوانی از نظر زمانی پیر می شوید.” او در کتاب جدیدش درباره این پدیده می نویسد، هوازدگی: استرس فوق‌العاده زندگی معمولی در یک جامعه ناعادلانه.

نظریه های جرونیموس زمانی که برای اولین بار در دهه 1990 آنها را ترویج کرد، مورد انتقاد قرار گرفت. اما در سال‌های اخیر، کار او حمایت زیادی را به همراه داشته است. او می گوید هوازدگی به توضیح این که چرا زنان سیاه پوستی که در دهه 20 سالگی زایمان می کنند، نسبت به زنانی که در نوجوانی مادر می شوند، عوارض بیشتری دارند، کمک می کند. او می‌گوید که زنان مسن‌تر استرس ناشی از شرایط سخت زندگی خود را برای مدت طولانی‌تری تحمل کرده بودند و در نتیجه آسیب بیشتری به سلامتی خود متحمل شدند.

او می‌گوید: «اینطور نیست که هر سیاه‌پوست بیشتر از هر سفیدپوست آسیب ببیند. “این در واقع به میزان استرس در مقابل حمایت اجتماعی است که در زندگی روزمره خود دریافت می کنید… از آنجایی که آمریکایی های آفریقایی تبار و آمریکایی های کم درآمد بیشتر از این عوامل استرس زا رنج می برند، احتمال بیشتری دارد که هوا، هوازدگی شدید و هوازدگی را تحمل کنند. در سنین پایین تر.”

نکات مهم مصاحبه

آب و هوا، اثر آرلین جرونیموس
آب و هوا، اثر آرلین جرونیموس

در مورد اینکه چگونه واکنش استرس طبیعی بدن می تواند منجر به هوازدگی شود

بدن انسان تکامل یافته است و دلیل اینکه ما هنوز منقرض نشده ایم این است که وقتی با یک چالش حاد و تهدید کننده زندگی مواجه می شویم، بدن ما به طور خودکار این ترشح هورمون ها را فعال می کند. و کاری که این هورمون ها در بدن شما انجام می دهند این است که ضربان قلب شما را افزایش می دهند. آنها سرعت تنفس شما را افزایش می دهند. آنها خون اکسیژن دار را به سرعت به عضلات بزرگ شما می رسانند. … آنها چربی ها و قندها را از مناطق ذخیره بدن شما وارد جریان خون می کنند تا انرژی لازم برای توانایی مبارزه یا فرار را فراهم کنند. …

این فرآیند، زمانی که شما در حال مبارزه یا فرار از یوزپلنگ هستید، یک فرآیند تطبیقی ​​فوق‌العاده است که حدود سه دقیقه طول می‌کشد. …

مشکل در دنیای مدرن … بسیار است [stress] به سادگی زندگی روزمره است: بعد از کار شیفت شب به خانه می آیید و باید کاملاً بیدار و مراقب باشید تا فراموش نکنید که از اتوبوس خود پیاده شوید تا اتوبوس بعدی به خانه بروید. سعی کنید بچه هایتان را ساعت پنج صبح برای مدرسه بیدار کنید تا شما هم بتوانید سر کار بروید. … این بدان معنی است که هورمون های استرس به طور مزمن بدن شما را سیل می کنند. چربی ها و قندهایی که برای دریافت انرژی وارد جریان خون خود می کنید، دائماً بدن شما را سرازیر می کنند.

یعنی ضربان قلبت بالا رفته [and] مانند هر ماهیچه ای که بیش از حد ورزش می شود، قلب شما بزرگ شده است. از فشار خون زیاد از طریق سرخرگ ها و وریدهای خاص برای بالا بردن ضربان قلب و تنفس خود شروع به فشار خون می کنید. اگر باردار بودید، ممکن است فرزندتان را از دست بدهید، زیرا در واقع اگر در حال جنگ یا فرار هستید، بچه دار نشوید، احتمالاً سازگارتر است. اما حتی اگر کودک را از دست ندهید، مواد مغذی را از آن دور خواهید کرد زیرا نمی توان آنها را برای نوزاد در حال رشد خرج کرد. و بنابراین ممکن است کودک شما با وزن کم به دنیا بیاید یا با تاخیر در رشد به دنیا بیاید زیرا در رحم به خوبی تغذیه نشده است.

در مورد اینکه چرا «استرس» طبقه متوسط ​​و بالا یکسان نیست

[More affluent people] می تواند مرخصی بگیرد آنها می توانند افرادی را برای انجام کارهای خانه خود استخدام کنند یا حتی سفارش دهند که غذای آنها تحویل داده شود. این یک روز بی امان نیست. آنها هنوز انتخاب های زیادی دارند. آنها هنوز برای استراحت وقت دارند. آنها با جنبه نژادپرستی کلیشه ای که می تواند این روند را نیز فعال کند سروکار ندارند. بنابراین مشکل این است که “استرس” این اصطلاح بسیار پراکنده است. و ما آن را به عنوان چیزی می‌دانیم که می‌توانید از آن خارج شوید یا به تعطیلات یا استراحت بپردازید. بسیاری از مردم کشور ما حتی نمی توانند در ساعات کاری استراحت کنند.

در مورد بهبود نرخ مرگ و میر مادران

مرگ و میر مادران همچنان در حال افزایش است. … اما من فکر می کنم بیشتر و بیشتر مردم درک می کنند که نژادپرستی سیستماتیک در سیستم مراقبت های پزشکی بخشی از مشکل است. راه‌هایی برای دور زدن آن وجود دارد، خواه این راه‌ها به جای پزشک بودن، داشتن پرستاری باشد که دولا یا ماما باشد. تولدت در خانه راه هایی که در هنگام زایمان استرس کمتری خواهید داشت و در طول زایمان احساس امنیت می کنید، می تواند تفاوت ایجاد کند. اما در این مرحله ما ماما یا دولا یا ارائه دهندگان مراقبت های زایمان کافی نداریم. ما به ازای هر 15000 تولد حدود یک ارائه دهنده مراقبت های زایمانی داریم و این به طور مساوی در سراسر کشور پخش نشده است. … بنابراین ما همچنین باید کارهایی را انجام دهیم که افراد بیشتری را آموزش ببینند و نه فقط به عنوان پزشک زنان بلکه به عنوان ماما و دولا آموزش ببینند.

در مورد بررسی اینکه چرا مهاجران آمریکای لاتین، مانند مهاجران مکزیکی، هر چه مدت بیشتری در ایالات متحده باشند، وضعیت سلامتی آنها بدتر می شود.

تو ماهی بی آب هستی اگر در خانواده‌ای مهاجر از مکزیک بزرگ شده‌اید، و سپس به جوامع و مؤسسات عمدتاً سفیدپوست، آمریکایی، مرفه و تحصیل‌کرده مهاجرت می‌کنید، … جایی که فرضیات یا پیش‌زمینه‌های مشابهی ندارید. افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید قدر همه چیزهایی را که از سر گذرانده‌اید نمی‌دانند، جایی که باید همیشه مراقب خود باشید و مدیریت کنید که چگونه خود را به تصویر می‌کشید یا خودتان را نشان می‌دهید تا سعی کنید کلیشه‌هایی را که فکر می‌کنید مردم شما را برآورده نمی‌کنید، انجام دهید. کار کردن یا رفتن به مدرسه ممکن است در مورد شما باشد. ….

و این بدان معناست که شما در سطح مشخصی از هوشیاری هستید و در همه جا به دنبال نشانه‌هایی می‌گردید که آیا تعلق دارید، آیا از شما استقبال می‌شود یا نه، آیا قرار است در معرض آنچه بسیاری از مردم آن را ریز تجاوزات می‌نامند قرار بگیرید. … خود آن تجربیات می تواند باعث هوازدگی شود.

در مورد اینکه چگونه تحرک اجتماعی اقلیت ها به معنای استرس کمتر نیست

[Our health is] شاخصی از … شرایطی که ما در آن زندگی می کنیم، جامعه ای که نژادپرست، سرکوبگر، آگاه طبقاتی است. … ما نابرابری‌های بهداشتی بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان یا لاتین تبارها و سفیدپوستان یا سایر گروه‌ها را صرفاً با آموزش بیشتر یا درآمد بیشتر مردم حل نمی‌کنیم. این برانگیختگی استرس مزمن در این نوع محیط‌های غیرحمایت‌کننده بیشتر از … محیط‌های حمایت‌کننده‌تر است، اگر به گروه خود پایبند باشید. هوازدگی مخالف تحرک اجتماعی نیست، برای جداسازی نیست، برای پاک نشدن است. برای دیدن و تشخیص آنچه واقعاً اتفاق می‌افتد، و از نظر بیولوژیکی با شما چه می‌کند، و درک اینکه اگر می‌خواهیم نابرابری‌های سلامت را از بین ببریم یا عدالت سلامت را ارتقا دهیم، باید به آنچه در این محیط‌های مختلف اتفاق می‌افتد توجه کنیم.

مصاحبه صوتی تهیه و تدوین: هایدی سامان و تئا چالونر. مصاحبه صوتی اقتباس شده برای NPR.org توسط: بریجت بنتز، مولی سیوی-نسپر و کارمل راث.