یافته های مطالعه، بیماری روانی ممکن است روند پیری را تسریع بخشد


مبیماری روحی یک دزد بدنام است که شادی، آرامش و آسایش را از حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان که از آن رنج می برند می دزدد. اکنون، به نظر می‌رسد که بیماری‌های روانی بیشتر دزدی می‌کنند: سال‌ها و جوانی. بر اساس تحقیقات جدیدی که در 26 مارس در کنگره روانپزشکی اروپا در پاریس ارائه شد، افرادی که از طیف وسیعی از شرایط روانپزشکی – به ویژه افسردگی، اختلال دوقطبی و اضطراب رنج می برند – نشانگرهایی در خون خود دارند که نشان می دهد سن بیولوژیکی آنها بزرگتر از زمانی است. سن.

این یافته‌ها که توسط جولیان موتز، همکار تحقیقاتی پسا دکتری در کینگز کالج لندن ارائه شد، بر اساس یک نظرسنجی قوی بود که او و همکارانش از بیش از 110000 نمونه خون در Biobank بریتانیا، یک پایگاه داده زیست پزشکی در مقیاس بزرگ حاوی خون انجام دادند. و نمونه های ژنتیکی از بیش از نیم میلیون ساکن بریتانیا. نمونه‌ها با سن، جنسیت و سابقه پزشکی اهداکنندگان نمایه‌سازی می‌شوند و تصویری دقیق از سلامت کلی نمونه‌گیری نماینده جمعیت بریتانیا ارائه می‌دهند.

موتز و همکارانش از داده‌های بانک زیستی برای مطالعه خون برای 168 متابولیت مختلف، از جمله کلسترول، اسیدهای چرب، نشانگرهای التهابی و غیره استفاده کردند که همگی می‌توانند سن بیولوژیکی فرد را نشان دهند. موتز می‌گوید: «برخی از این نشانگرها با افزایش سن افزایش می‌یابند، برخی کاهش می‌یابند و برخی رابطه غیرخطی دارند، بنابراین برای چند سال افزایش می‌یابند. [and then decrease]”

در میان متابولیت‌های کلیدی که موتز و همکارانش مورد مطالعه قرار دادند، کراتین بود، یک اسید آمینه که در سلامت عضلانی نقش دارد و با افزایش سن کاهش می‌یابد. اسیدهای چرب، که با افزایش سن نیز کاهش می یابد. و نشانگرهای التهابی معروف به پروتئین های واکنشی c، که می توانند شاخص های کاهش سلامت قلب باشند. محققان سپس آنالیزهای خون را با سوابق سن بیماران و همچنین با پرسشنامه‌های پایه که بین سال‌های 2006 تا 2010 در مورد سلامت روانی آنها و اینکه آیا تا به حال با هیچ بیماری بالینی تشخیص داده شده‌اند یا خیر، مقایسه کردند. داده‌های موجود در بیوبانک نیز به سوابق مراقبت‌های اولیه و سوابق بستری در بیمارستان مرتبط است.


بیشتر از TIME


ادامه مطلب: یک بحران سلامت روان در محل کار وجود دارد زیرا زندگی خیلی سریع در حال تغییر است

نتایج تمام این تحلیل ها قابل توجه بود. به طور کلی، موتز دریافت که بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی سن بیولوژیکی داشتند که دو سال بیشتر از سن تقویمی آنها بود. برای افسردگی یک سال بزرگتر و برای شرایط اضطراب 0.7 سال بزرگتر بود. موتز می‌گوید: «این به توضیح اینکه چرا، حداقل به طور متوسط، افراد مبتلا به اختلالات سلامت روانی تمایل به شیوع بالاتر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، مانند بیماری قلبی و دیابت، دارند، کمک می‌کند.

چندین مطالعه جمعیت بزرگ، از جمله یکی از نزدیک به 7.4 میلیون نفر که در این مطالعه ظاهر شد لانست در سال 2019، دریافتند که مردانی که از شرایط سلامت روان رنج می برند، 10 سال کمتر از جمعیت عمومی امید به زندگی دارند. برای زنان، هفت سال کمتر است.

موتز می گوید: «تخمین ها بسته به تشخیص کمی متفاوت است. برای مثال، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی یا روان پریشی نسبت به افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب از نظر امید به زندگی تفاوت بیشتری دارند.

در ادامه، موتز امیدوار است که یافته‌های او بتواند به محققان کمک کند تا اثربخشی مداخلات سلامت روان را با استفاده از مطالعات خونی مداوم بر روی افرادی که درمان روان‌پزشکی دریافت می‌کنند برای تعیین میزان مؤثر بودن درمان، ارزیابی کنند.

موتز می‌گوید: «می‌توانم یک کارآزمایی کنترل تصادفی‌سازی شده را تصور کنم که در آن به ورزش نگاه کنیم، که برای سلامت جسمی و اختلالات روانی بسیار مفید است، و ببینیم که آیا پیری بیولوژیکی کلی را بهبود می‌بخشد یا خیر. پیگیری این ساعت های مولکولی پیری می تواند در ارائه مراقبت مفید باشد.

مطالب بیشتری که باید از TIME خوانده شود


بنویسید جفری کلوگر در jeffrey.kluger@time.com.