ایمن ماندن به دلیل دود آتش سوزی کیفیت هوا را در سراسر ایالات متحده کاهش می دهد: عکس


هوای دودی مملو از تکه های میکروسکوپی ذرات معلق است که می توانند وارد ریه ها و حتی به جریان خون شوند.

تیموتی آ. کلاری/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

تیموتی آ. کلاری/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


هوای دودی مملو از تکه های میکروسکوپی ذرات معلق است که می توانند وارد ریه ها و حتی به جریان خون شوند.

تیموتی آ. کلاری/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

دود ناشی از آتش‌سوزی‌های کانادا همچنان از شرق ایالات متحده تا غرب میانه پخش می‌شود. کلیولند و دیترویت اکنون با آلودگی هوای ناسالم روبرو هستند. اما برخی از بدترین کیفیت هوا در جهان در این هفته در شهر نیویورک بوده است. دکتر راوی کلهان، متخصص ریه از طب شمال غربی، آن را به افرادی که در نیویورک یک پاکت سیگار در روز می کشند، تشبیه کرد.

خطرات سیگار کشیدن طولانی مدت برای سلامتی به خوبی درک شده است، اما خطرات قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض دود آتش سوزی چیست؟

دکتر کیت برنر، پزشک ریه و مراقبت های ویژه در مرکز پزشکی دانشگاه هاکنزاک می گوید: «من فکر می کنم وقتی سطح آلودگی هوا تا این حد باشد، همه درجاتی از خطر را دارند.

اما این افراد مبتلا به بیماری های ریوی قبلی مانند آسم یا COPD (بیماری مزمن انسدادی ریه) هستند که بیشتر در معرض خطر هستند.

آسمان دودی می تواند باعث خارش چشم، گلودرد، سردرد و حتی کمی حالت تهوع شود. اما این ذرات ریز – ذرات معلق با قطر 2.5 میکرون یا کمتر – بزرگترین خطر برای سلامتی هستند. این ذرات می توانند وارد ریه های شما شوند و برای افراد مبتلا به بیماری های ریوی می توانند باعث شعله ور شدن آن شوند. برنر می گوید: «بدترین سناریو ممکن است حتی مجبور شوید در بیمارستان بستری شوید.

کیفیت پایین هوا نیز می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی مشکل ساز باشد.

تحقیقات آژانس حفاظت از محیط زیست و دیگران نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات باعث افزایش بستری شدن در بیمارستان برای حوادث جدی قلبی عروقی مانند نارسایی قلبی، سکته مغزی، حملات قلبی و مرگ می شود.

افراد باردار و کودکان – به ویژه کودکان مبتلا به آسم – نیز در معرض افزایش خطر آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض دود آتش سوزی هستند. دکتر لیزا پاتل، متخصص اطفال در Stanford Medicine Children’s Health می‌گوید: کودکان سریع‌تر نفس می‌کشند و هوای آلوده بیشتری را جذب می‌کنند. پاتل می‌گوید: «بچه‌ها در ابتدا مستعدتر هستند، زیرا راه‌های هوایی آن‌ها حتی کوچک‌تر است. بنابراین حتی مقدار کمتری از التهاب نیز می‌تواند شدیدتر به کودک ضربه بزند». این امر به ویژه برای کودکان زیر 5 سال صادق است.

استنشاق هوای آلوده نیز می تواند بر رشد جنین تأثیر بگذارد. برنر می‌گوید: «بنابراین من فکر می‌کنم که زنان باردار باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض در روزهایی که سطح آن بسیار بالا است، انجام دهند. و او به چندین مطالعه اشاره می کند که نشان می دهد نرخ بستری شدن در بیمارستان برای کودکان مبتلا به آسم در زمانی که سطح آلودگی هوا بالا باشد افزایش می یابد.

بنابراین بهترین راه برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آلودگی خطرناک هوا چیست؟

ابتدا، کیفیت هوای محل زندگی خود را با مراجعه به وب سایت EPA airnow.gov، که دارای یک متر کد رنگی است که کیفیت هوای منطقه شما را نشان می دهد، بررسی کنید. اگر هوا ناسالم ارزیابی می شود، بهترین توصیه این است که تا حد امکان در داخل بمانید و درها و پنجره ها را بسته نگه دارید.

اگر زیر درهایی که هوا وارد می‌شود، شکاف دارید، لینزی مار، متخصص آئروسل در ویرجینیا تک، پیشنهاد می‌کند یک حوله بغلتانید تا آن را مسدود کنید. مار می‌گوید: اگر یک دستگاه تصفیه هوا دارید، آن را در ارتفاع بالا اجرا کنید تا هوای داخل خانه را تا حد امکان فیلتر کنید.

پاتل پیشنهاد می‌کند که دستگاه‌های تصفیه هوا گران قیمت باشند، بنابراین اگر یکی از آنها را ندارید، خودتان آن را بسازید. او می‌گوید: یک فیلتر HEPA تهیه کنید و آن را به یک فن جعبه‌ای وصل کنید و حدود 50 درصد از آلودگی هوای داخل خانه را کاهش دهید. و سعی کنید از هر چیزی که کیفیت هوای داخل خانه را بدتر می کند اجتناب کنید. پاتل می گوید: «اگر اجاق گاز دارید، سعی کنید از استفاده از آن خودداری کنید. شمع ها را جاروبرقی نکشید یا شمع نسوزی زیرا این کار فقط ذرات بیشتری به هوای داخل خانه شما اضافه می کند.

و آب زیاد بنوشید. این مایع چشم ها، بینی و گلو را مرطوب نگه می دارد که به کاهش سوزش کمک می کند. همچنین زمانی که هوا بد است از ورزش در فضای باز خودداری کنید. ورزش باعث می‌شود نفس عمیق‌تری بکشید و ذرات موجود در هوا را عمیق‌تر به مجاری تنفسی‌تان بیاورید.

و در نهایت، اگر بیرون بروید – ماسک کنید! مار می گوید: «درست مانند COVID، بهترین ماسک یک ماسک با کیفیت بالا و مناسب است، چیزی که ما آن را ماسک تنفسی، N95 یا KN95 می نامیم. ماسک های جراحی یا ماسک های پارچه ای بهتر از هیچ هستند، اما محافظت زیادی ارائه نمی دهند. ماسک های N95 می توانند 95 درصد ذرات دود را فیلتر کنند، اگر به درستی نصب شوند و هوای کثیف از اطراف آن نشت نکند.

و این مته را می دانید: بینی و دهان خود را بپوشانید.