در اینجا یک جایگزین برای استاتین ها برای کاهش کلسترول وجود دارد


استاتین ها با کاهش موثر کلسترول – تا 50٪ یا بیشتر – انقلابی در بیماری قلبی ایجاد کرده اند. اما بین 7 تا 29 درصد افرادی که این داروها را مصرف می‌کنند، ممکن است بیشتر در معرض عوارض جانبی آن، که شامل ضعیف شدن عضلات و درد است، باشند و تصمیم بگیرند که نمی‌توانند آن‌ها را تحمل کنند. در مطالعه اخیر منتشر شده در شبکه JAMA باز استبه عنوان مثال، محققان در بیمارستان بریگهام و زنان گزارش دادند که بیش از 20٪ از بیمارانی که از سال 2000 تا 2018 در بیمارستان مراجعه کرده بودند و توصیه به مصرف استاتین ها شده بودند، از مصرف آنها خودداری کردند و آنهایی که امتناع کردند سه برابر بیشتر طول کشید تا LDL خود را کاهش دهند. کلسترول به سطوح مورد نظر در حالی که داروهای جایگزین مانند مهارکننده‌های PCSK9 وجود دارد، آنها باید تزریق شوند (برخلاف استاتین‌ها که قرص‌ها هستند)، و می‌توانند بسیار گران‌تر از استاتین‌ها باشند، که بسیاری از آنها به شکل ژنریک در دسترس هستند.

در یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند و در نشست سالانه کالج قلب و عروق آمریکا ارائه شد، محققان در مورد مطالعه ای گزارش دادند که اثربخشی یک جایگزین بالقوه دیگر – اسید bempedoic – را برای کاهش کلسترول و کاهش خطر بیماری قلبی آزمایش می کند. بمپدوئیک اسید که توسط شرکت داروسازی ایالات متحده Esperion Therapeutics (که بودجه این مطالعه را تامین کرد) ساخته شده و با نام تجاری Nexletol به فروش می رسد، توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای کاهش کلسترول تایید شده است. اما پزشکان در تجویز آن برای افرادی که نمی‌توانند استاتین مصرف کنند، مردد بوده‌اند، زیرا آنها متقاعد نشده‌اند که این دارو می‌تواند در کاهش عوارض قلبی و بیماری‌های قلبی در بیمارانشان نقش داشته باشد.

مطالعه جدید این داده‌ها را ارائه می‌کند و نشان می‌دهد که این دارو نه تنها می‌تواند کلسترول LDL را کاهش دهد، بلکه در کاهش عوارض جانبی قلبی – از جمله حمله قلبی، سکته مغزی، گرفتگی رگ‌های قلبی که نیاز به پاکسازی دارند و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی، کمک می‌کند.

ادامه مطلب: چگونه کلسترول خود را به طور طبیعی کاهش دهیم؟

این مطالعه شامل نزدیک به 14000 نفر با کلسترول بالا و در نتیجه در معرض خطر بالاتر بیماری قلبی بود. اکثر آنها قبلاً یک حادثه قلبی را تجربه کرده بودند، در حالی که حدود 30٪ از شرکت کنندگان تجربه نکرده بودند. همه به طور تصادفی برای مصرف بمپدوئیک اسید یا دارونما تقسیم شدند. (برخی از گروه دارونما داروهای کاهش دهنده کلسترول دیگر مانند دوزهای پایین استاتین ها، نیاسین یا مهارکننده های PCSK-9 را مصرف می کردند که همگی باعث کاهش کلسترول می شوند اما قادر نبودند بیماران را به سطح کافی پایین برسانند.) وقایع قلبی و همچنین تغییرات در سطح کلسترول آنها را به طور متوسط ​​برای بیش از سه سال ثبت کرد.

در پایان مطالعه، افرادی که این دارو را مصرف می کردند، 21 درصد سطح کلسترول LDL کمتری نسبت به کسانی که دارونما مصرف می کردند، داشتند. آنها همچنین در مقایسه با گروه دارونما 13 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به یک رویداد قلبی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، نیاز به استنت یا مرگ بر اثر بیماری قلبی بودند.

در حالی که بمپدوئیک اسید به نظر نمی‌رسد که سطح کلسترول را به همان میزانی که استاتین‌ها می‌توانند کاهش دهند، مطالعه نشان داد که می‌تواند جایگزین مؤثری برای کاهش خطر حوادث قلبی و مرگ ناشی از یک حمله قلبی باشد. دکتر استیون نیسن، متخصص قلب در کلینیک کلیولند و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «نکته اصلی این است که برای بیمارانی که نمی‌توانند استاتین‌ها را تحمل کنند، می‌توانیم جایگزینی برای آنها ارائه دهیم.

اسید بمپدوئیک از مسائل مربوط به تضعیف عضله استاتین ها جلوگیری می کند زیرا در همه سلول ها – فقط در کبد – فعال نمی شود. محل هدف به معنای عوارض جانبی کمتر در سایر بافت ها است. اما مانند هر دارویی، اسید بمپدوئیک عوارض جانبی دارد. این می تواند سطح اسید اوریک و کراتینین را در خون افزایش دهد، که مطالعه فعلی نشان داد، و بنابراین برای مبتلایان به نقرس خطرناک است. نیسن می‌گوید با این حال، نقرس را می‌توان با داروهای مناسب درمان کرد و «برای افرادی که تحت درمان برای کاهش اسید اوریک هستند، احتمالاً دادن بمپدوئیک اسید بی‌خطر است. از دیدگاه من، اگر من یک بیمار بودم، خطر ابتلا به نقرس را به دلیل حمله قلبی افزایش می‌دادم، اما این خطرات چیزی است که پزشکان و بیماران باید در مورد آن بحث کنند و تعادل را برقرار کنند.»

مطالعه حاضر باید به پزشکان اطمینان بیشتری در روی آوردن به اسید بمپدوئیک به عنوان جایگزینی برای استاتین ها بدهد. نیسن می گوید: «این به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است. جامعه پزشکی منتظر شواهد بیشتری بوده است و اکنون ما شواهد خوبی داریم [of its benefits]” این داده‌ها همچنین می‌تواند به متقاعد کردن بیشتر بیمه‌گران برای پوشش دارو برای کسانی که به استاتین حساسیت دارند کمک کند.

دکتر JoAnne Micale Foody، مدیر ارشد پزشکی اسپریون، می گوید که این شرکت قصد دارد در برچسب دارو درخواست تغییر دهد تا نشان دهد که می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد، علاوه بر کاهش کلسترول. این باعث می شود که دارو برای جمعیت وسیع تری قابل استفاده باشد.

مطالب بیشتری که باید از TIME خوانده شود


با ما تماس بگیرید در letters@time.com.