روش آزمایش شده و درست برای رژیم کتوژنیک دوره ای در جزئیات گام به گام

رژیم کتوژنیک غذاها در ۱۹۷۱ میلادی، پیتر هوتنلوخر نوعی رژیم کتوژنیک ابداع کرد که ۶۰٪ کالری آن از روغن امسیتی کلمه پایانی رژیم کتوژنیک لاغری سریع بهدست میآمد. برای استفاده از این سبزیجات، گل کلم را میتوان مانند برنج یا پوره سیب زمینی استفاده کرد. می توانید سیب زمینی را همراه با نمک و فلفل میل کنید ولی از مصرف نان, روغن و سایر خوراکی ها در طی رژیم سیب زمینی خودداری کنید. به عنوان دسر نیز می توانید از پنیر مخلوط همراه با خامه همراه با توت ها استفاده کنید.

پنیر همچنین حاوی CLA است که با کاهش چربی و بهبود ترکیب بدن مرتبط است. ماهی قزلآلا و ماهیهای دیگر سرشار از ویتامینهای گروه B، پتاسیم و سلنیوم است. با وجود مقادیر مناسب فیبر در غذاهای تنظیم شده در رژیم لاغری میتوان از آسیبهای ناشی از بروز یبوست دوری کرد و در صورت بروز این عارضه با افزایش فیبر دریافتی آن را کاهش داد. دلیل این امر آن است که، حیواناتی که چمن میخورند، دارای گوشتی با مقادیر بیشتر امگا 3، اسید لینولئیک و آنتیاکسیدانها نسبت به دیگر حیوانات هستند.

رژیم کتوژنیک و حبوبات

اطلاعات موجود در این مطلب، بیشتر در مورد رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD) است که البته نکات مشترکی با سایر نسخههای این رژیم غذایی دارد. این موضوع میتواند منجر به تجمع سموم در سراسر بدن و ایجاد جوش، التهاب و سایر لکهای پوستی شود. افزایش سطح انسولین در بدن منجر به التهاب و قرمزی پوست و سایر بیماریهای پوستی مانند اگزما، روزاسه و پسوریازیس میشود. مصرف مكرر آجیل با كاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، سرطان، افسردگی و سایر بیماری های مزمن کمک میکند.

رژیم کتوژنیک پروتئین

ماهی قزلآلا، ماهی ساردین، ماهی خالخالی و سایر ماهیها از نظر چربیهای امگا 3 بسیار زیاد هستند که به نظر میرسد سطح انسولین را کاهش داده و باعث افزایش حساسیت به انسولین در افراد دارای اضافه وزن و چاقی میشوند. پس از گذشت چند هفته ، بسیاری از افراد اذعان داشتند که عملکرد آن ها به حالت عادی برگشته است . استفاده از شکلات تلخ در رژیم کتوژنیک انتخاب بسیار مناسبی است. گوشت و مرغ تازه حاوی کربوهیدرات نیستند اما این دو ماده اصلی سرشار از ویتامینهای گروه B مواد معدنی از جمله: پتاسیم، سلنیوم و روی هستند.

توانایی رژیم کتوژنیک چرخه ای

از طرف دیگر، قدرت پایین تنه (۱RM اسکوات) در هر دو گروه افزایش یافت اما، قدرت بالاتنه (۱RM پرس سینه) فقط در گروه NKD افزایش یافت. توصیه میشود مصرف این دو نوشیدنی را در طول رژیم غذایی کتوژنیک جای دهید. برای رفع نفخ هم نوشیدنی سرکه سیب و لیموترش – که قبلتر گفته شد – رو بنوشید. ۲۸ گرم تخممرغ، ۱۱ گرم بیکن، ۳۷ گرم از خامهٔ غلیظ زدهشدهٔ ۳۶٪، ۲۳ گرم کره و ۹ گرم سیب. روغن نارگیل رودهها را نرم میکند و از بروز یبوست در این دوره جلوگیری میکند. رژیم کتوژنیک چرخه ای CKD: در این روش دوره های کوتاه بین رژیم خود فرد اجازه مصرف کربوهیدرات دارد، به عنوان مثال بعد از 5 روز محدودیت، 2 روز می تواند مصرف کربوهیدرات خود را افزایش دهد.

گوشت و مرغ در رژیم کتوژنیک از غذاهای اصلی محسوب میشوند. بنابراین فقط چربی کافی و حداقل کربوهیدرات دریافت کنید که به شما کمک میکند احساس رضایت داشته باشید و انرژی مورد نیاز بدن برای سازگاری با سبک زندگی جدید را تأمین کنید، به لطف اجسام کتونی که در طول این فرآیند آزاد میشوند و برای راه تنفسی و ادراری دفع میشوند. سندرمهای دورهای دوران کودکی که عموماً نشانههای اولیه میگرن میباشند، شامل استفراغ دورهای (دورههای شدید استفراغ دورهای)، میگرن شکمی (درد شکمی، که معمولاً به همراه احساس تهوع اتفاق میافتد)، و تشنج خوشخیم سرگیجه دوران کودکی (حملههای دورهای سرگیجه) میشوند.

به طور مشابه، هرکسی که بیماری کلیوی و کبدی حاد دارد یا در دوران بارداری و شیردهی است نباید این رژیم را بگیرد. رژیم های غذایی مایع، رژیم های کم کربوهیدرات، رژیم های مد روز، داروهای کاهش وزن به عنوان رژیم دوران شیردهی اصلا توصیه نمیشه. این چربیها میتوانند ظاهر بهتری به پوست بدهند و تا حدودی از میزان چین و چروکهای روی پوست صورت کم کنند. استفاده از این رژیم سریع و موثر برای افراد دیگر ضرری ندارد.

نمونه رژیم کتوژنیک فرشته

این رژیم از سال 1920 مورد استفاده قرار گرفته و خوشبختانه به دلیل عمر طولانی این رژیم تمام جوانب آن از جمله عوارض و فواید آن توسط کارشناسان مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و کلاژن که از اجزای لاینفک کتو هستند، میتواند سلامت و ظاهر پوست را بهبود بخشد. اما ازسویدیگر، پوست برخی از افراد بهدلیل مصرف زیاد لبنیات مانند پنیر، خامه و کره جوش میزند. این سرکوب گلیکولیز نشان میدهد که رژیمهای کتوژنیک میتوانند به جلوگیری از رشد تومور کمک کنند. اما اگرچه ممکن است این رژیم در تمرین کمک کند، اما ممکن است به اندازه رژیمهای دیگر برای حداکثر عملکرد کمک کننده نباشد.

رژیم کتوژنیک مدیترانه ای

در صورت امکان، بهتر است گوشت و مرغ سبز را انتخاب کنید. بنابراین اگر نمی توانید یک مدّت زمان طولانی رژیم تان را پیگیری کنید، پس یک انتخاب دیگر می تواند برایتان بهتر باشد. رایج ترین نوع رژیم کتوژنیک استاندارد است، اما اینکه کدام یک از انواع رژیم های لاغری کتوژنیک را انتخاب کنید کاملا بستگی به هدف شما دارد، زیرا همانطور که در هر قسمت از انواع رژیم شرح داده شد رژیم کتوژنیک هدفمند مناسب ورزشکاران، رژیم کتوژنیک دوره ای مناسب بدنسازان است و رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا مناسب کسانی است که فعالیت بدنی بالایی دارند. میزان خالص کربوهیدرات برای سبزیجات غیر نشاستهای در هر 28 گرم، کمتر از 1 گرم است.

سبزیجات غیر نشاستهای کالری و کربوهیدرات کمی دارند، اما بسیاری از مواد مغذی و ضروری بدن، از جمله ویتامین C و مواد معدنی دیگر در سبزیجات وجود دارد. فیبر موجود در سبزیجات به پاکسازی زودتر بدن از چربیها و مواد مضر کمک میکند؛ به علاوه فیبر موجود در سبزیجات نه تنها جذب نخواهد شد بلکه از جذب مواد غذایی مضر دیگر هم جلوگیری میکند. بلکه دراین افراد هدف به حداقل رساندن نوسانات قند خون است و در واقع مدیریت مقاومت به انسولین در آن ها ملاک تاثیرگذاری رژیم غذایی در تنبلی تخمدان است. برای به حداقل رساندن عوارضی جانبی رژیم کتوژنیک روزانه ۳ تا ۴ هزار میلی گرم سدیم، هزار میلی گرم پتاسیم و ۳۰۰ میلی گرم منیزیم دریافت کنید.

با وجود خطرات احتمالی ذکر شده، پیشنهاد میکنیم قبل از آغاز رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن، علاوه بر مشورت با یک پزشک و یک متخصص تغذیه، کمی بیشتر تفکر کنید. مورد در حال توسعه علیه شکر همچنین در نسخه 2003 WHO «رژیم غذایی، تغذیه و پیشگیری از بیماریهای مزمن» آشکار شد، که تشخیص داد دلایل خوبی برای محدود کردن مصرف شکر به کمتر از ۱۰٪ از کل کالری وجود دارد، نه فقط به دلیل پوسیدگی دندان، اما «فقط به دلایل تغذیه ای». این مواد غذایی در عین حال تقریباً فاقد کربوهیدرات هستند.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، رژیم کتوژنیک گران تمام میشوند؛ چرا که چربی لبنی و گوشت، گرانتر از غلات، میوهها و سبزیجات هستند. میزان اضافه وزن بالای شما اهمیتی ندارد چرا که در صورت کاهش مقداری از وزنتان، قند خون شما بهطور معناداری کاهش پیدا میکند. علاوه بر تأثر روغن نارگیل برای کاهش وزن، این روغن به حفظ سلامت پوست کمک میکند و مصرف آن مانع از لاغری صورت و چین و چروک میشود. در بین غذاهای دریایی، صدفها و هشتپا دارای میزان کمی کربوهیدرات هستند و از آنها میتوان در رژیم کتوژنیک استفاده کرد. از میان محرکهای رایج گزارش شده میتوان به استرس، گرسنگی، و خستگی (همه این موارد بهطور یکسان در بهوجود آوردن سردرد تنشی مؤثر میباشند) اشاره کرد.

علاوه بر این، مصرف هفتهای یکبار از انواع غذاهای دریایی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماریهای مزمن خواهد بود. و در جوانان این زمان، معمولاً کمتر از یک ساعت خواهد بود. از دهه 1920 پزشکان با استفاده از رژیم های غذایی کتوژنیک توانسته اند تشنج های ناشی از بیماری صرع را کنترل کنند . رژیم کتوژنیکِ درمانیِ کلاسیک در دههٔ ۱۹۲۰ میلادی گسترش یافت و یک دهه بعد نیز همچنان رایج بود، ولی با ساخت داروهای ضد صرع، کمکمرو به فراموشی رفت.

خوردن سفیده و زرده تخم مرغ به طور کامل در یک وعده، بسیار مهم است. درست است که زرده تخم مرغ دارای کلسترول بالایی است، اما مصرف این کلسترول باعث افزایش کلسترول خون نمی شود. علاوه بر این، تخم مرغ باعث افزایش ایجاد هورمونهایی میشود که باعث افزایش احساس سیری و قند خون پایدار می شوند؛ این اتفاق باعث میشود در طول روز احساس نیازی کمتری به مواد غذایی داشته باشید و در طول 24 ساعت کالری کمتری مصرف کنید. مصرف چای هم در طول روز خستگی و کسلی شما را رفع خواهد کرد. Art icle h᠎as been g᠎enerated ​with GSA᠎ C᠎on​te nt G ener​at​or ᠎DE MO !

عملکرد رژیم کتوژنیک

در طول زمان در گروه تحت درمان با تاناستوم بهطور قابل توجهی نسبت به گروه پلاسبو کاهش یافتهاست. مصرف نکردن کربوهیدرات در یک مدت زمان طولانی بسیار چالش برانگیز و سخت به نظر میآید؛ اما نگران نباشید وجود تمام گروههای غذایی دیگر در این رژیم غذایی لاغری، برای سلامت شما رعایت شده است. سریع غذا خوردن در طولانی مدت موجب افزایش وزن می شود، در حالیکه آرام غذا خوردن باعث بوجود آمدن احساس سیری بیشتر و تقویت هورمون های مربوط به کاهش وزن خواهد شد.

رژیم کتوژنیک استاندارد

طبق نظر متخصصان ماهر در این زمینه بهتر است پس از شروع رژیم کتوژنیک تا یک ماه ورزش های هوازی و پیاده روی انجام دهید تا بدن به مرحله کتوادپت برسد و فرد قابلیت انجام ورزش های قدرتی را پیدا کند. مطالعات نشان می دهد استفاده از رژیم های کم کربوهیدرات در طولانی مدت، سلامتی فرد را تهدید می کند و با خطر مرگ زودرس همراه است. بسیار کم کربوهیدرات، پروتئین در حد متوسط و چربی بالا و معمولا شامل ۷۵% چربی، ۲۰% پروتئین و تنها ۵% کربوهیدرات است. معمولا مصرف کربوهیدرات کمتر منجر به تولید انسولین کمتر در بدن میشود و انسولین با آکنه، التهاب و جوشها مرتبط است، بنابراین کاهش سطح انسولین با رژیم کم کربوهیدرات ممکن است تأثیر مثبتی بر علائم آکنه داشته باشد اما افزایش مصرف چربی، تولید سبوم را روی پوست زیاد کند.

رژیم کتوژنیک عانگع اصلانیان

معمولا شامل 75% چربی ، 20% پروتئین و فقط 5% کربوهیدرات است . اما قابل ذکر است که معمول ترین روش رژیم کتوژنیک، روش کتوژنیک استاندارد است. همچنین، رژیم کتو باعث تولید کتون در بدن میشود، که ارتباط ضعیفی با ایجاد بیماریهای پوستی مانند آکنه، روزاسه (قرمزی صورت) و حتی بثورات پوستی دارد. از یکسو این رژیم برای برخی افراد باعث کاهش آکنه و جوش صورت شده و ازسویدیگر، برای سایرین باعث افزایش جوش و بثورات پوستی میشود. آنتیاکسیدانهای لوتئین و زاكزانتین هم از مواد مغذی تخممرغ هستند كه به محافظت از سلامت چشم کمک میكنند. هنگامی که مصرف کربوهیدرات متوقف شده و وارد حالت کتوز میشوید، کبد گلوتاتیون بیشتری تولید میکند که یک آنتیاکسیدان بسیار قوی است و به مبارزه با رادیکالهای آزاد، محافظت از ذخایر کلاژن و الاستین پوست، کاهش رنگدانهها و لکههای پیری و حتی جلوگیری از پسوریازیس کمک میکند.

حبوبات رژیم کتوژنیک

کتونهای تولید شده در طول کتوز میتوانند رشد رادیکالهای آزاد را در بدن سرکوب کنند.رادیکالهای آزاد مولکولهای خطرناکی هستند که باعث استرس اکسیداتیو شده و بر توانایی بدن برای دفع سموم تأثیر منفی میگذارند. در مرحله اول “فعال سازی” که حدود ۷۲-۴۸ ساعت طول میکشد، کاهش کربوهیدراتها باعث ورود آزمودنی به کتوز میشود. ممکن است در روزهای اول این رژیم دچار ضعف بدن شوید و این اتفاق به دلیل تغییر وضعیت بدن است؛ نگران نباشید بعد از 5 روز دیگر این عوارض را نخواهید داشت.