مرگ و میر مادران در طول همه گیری افزایش یافت و به ویژه به زنان سیاه پوست ضربه شدیدی وارد کرد: تیراندازی


واندا ایروینگ در سال 2017، نوه‌اش، سولیل، را در مقابل پرتره مادر سولیل، شالون ایروینگ، در خانه‌اش در سندی اسپرینگز، گا. تولد

بکی هارلان / NPR


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

بکی هارلان / NPR


واندا ایروینگ در سال 2017، نوه‌اش، سولیل، را در مقابل پرتره مادر سولیل، شالون ایروینگ، در خانه‌اش در سندی اسپرینگز، گا. تولد

بکی هارلان / NPR

بر اساس گزارش جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در سال 2021، ایالات متحده یکی از بدترین میزان مرگ و میر مادران را در تاریخ این کشور داشت. این گزارش نشان داد که در سال 2021، 1205 نفر به دلایل مادری در ایالات متحده جان خود را از دست دادند که نشان دهنده افزایش 40 درصدی نسبت به سال قبل است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، اینها مرگ و میرهایی هستند که در دوران بارداری یا ظرف 42 روز پس از زایمان اتفاق می‌افتند.

نرخ ایالات متحده برای سال 2021، 32.9 مرگ مادر در هر 100000 تولد زنده بود که بیش از ده برابر نرخ تخمینی برخی از کشورهای پردرآمد دیگر از جمله استرالیا، اتریش، اسرائیل، ژاپن و اسپانیا است که همگی بین 2 تا 3 مرگ در هر 100000 نفر بودند. در سال 2020

بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی، میزان مرگ و میر مادران در کشورهای پردرآمد در سال 2020 به طور کلی 12 در هر 100000 تولد زنده بود، در حالی که در کشورهای کم درآمد این رقم 430 در 100000 بود.

نویسنده گزارش جدید ایالات متحده، دونا هویرت، دانشمند بهداشت در مرکز ملی آمار سلامت در CDC هشدار می دهد که مقایسه بین المللی مرگ و میر مادران به دلیل تفاوت در روش شناسی در ردیابی داده ها دشوار است. اما، او خاطرنشان می کند، ایالات متحده “معمولاً در مورد مرگ و میر مادران چندان خوب عمل نمی کند”.

آیلین کریمینز، استاد پیرشناسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گوید: «دلیلی وجود ندارد که یک کشور ثروتمند مرگ و میر مادری ضعیفی داشته باشد. آخرین گردآوری داده‌های CDC از کمیته‌های ایالتی که این مرگ‌ها را بررسی می‌کنند، نشان می‌دهد که 84 درصد از مرگ‌های مرتبط با بارداری در ایالات متحده قابل پیشگیری هستند.

هویرت می گوید: افزایش مرگ و میر مادران در سال 2021 “به طور گسترده در گروه های سنی مختلف و گروه های نژادی و اسپانیایی تبار مشاهده شد.”

او افزایش مرگ و میر مادران را به بیماری همه گیر COVID-19 مرتبط می کند.

او می‌گوید: «ما با افزایش بین سال‌های 2019 و 2020 هشدارهایی داشتیم که به نظر می‌رسید میزان مرگ و میر مادران در این دوره همه‌گیری در حال افزایش است. “با مرگ و میر کلی ناشی از کووید که در سال 2021 رخ داد، تغییری به سمت افراد جوان تر صورت گرفت، بنابراین این افراد در گروه های سنی قرار می گیرند که احتمال باردار شدن یا بارداری اخیر بیشتر است.”

او می گوید داده های موقت نشان می دهد که مرگ و میر در سال 2021 به اوج خود رسید و در سال گذشته شروع به کاهش کرد. هویرت می گوید: «پس امیدواریم که این نقطه اوج باشد.

با این حال، برخی کارشناسان نگران هستند که روندهای دیگر در سراسر کشور می تواند این ارقام را بدتر کند، نه بهتر، از جمله محدودیت های سقط جنین که می تواند مراقبت از عوارض بارداری را به تعویق بیندازد، و مشکلات کارکنان در بیمارستان ها و بسته شدن زایشگاه های روستایی.

میزان مرگ و میر مادران در میان سیاهپوستان آمریکایی بسیار بالاتر از سایر گروه های نژادی است. در سال 2021، 69.9 در هر 100000 نفر بود که 2.6 برابر بیشتر از نرخ زنان سفیدپوست است.

دکتر Veronica Gillispie-Bell، متخصص زنان و زایمان در Ochsner Health در لوئیزیانا که با وزارت بهداشت این ایالت برای بررسی مرگ و میر مادران همکاری می کند، می گوید که عوامل اجتماعی، نه عوامل بیولوژیکی، شکاف نژادی را تقویت می کنند. او می‌گوید: «ما باید به عوامل اجتماعی که یا مانع دسترسی به مراقبت هستند یا شرایط پزشکی شما را در دوران بارداری بدتر می‌کنند، بپردازیم. این فقط مربوط به پزشکان در بیمارستان نیست.»

لوئیزیانا در میان گروهی از ایالت ها است که با مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها برای بهبود فرآیندهای سیستم مراقبت های بهداشتی برای جلوگیری از مرگ مادران و کاهش نابرابری های نژادی همکاری می کند. Gillispie-Bell می‌گوید که خوشبین است که تلاش‌ها نتیجه خواهد داد، اما “این چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. مدتی طول می‌کشد تا مزایای این تغییر را ببینیم.”

برای خانواده هایی که زندگی آنها تحت تأثیر قرار می گیرد، تغییر نمی تواند به زودی اتفاق بیفتد. دختر واندا ایروینگ تنها سه هفته پس از تولد یک نوزاد دختر در سال 2017 بر اثر عوارض فشار خون بالا درگذشت. ایروینگ که در گذشته با NPR در مورد دخترش صحبت کرده است، اکنون سازمانی به نام پروژه اقدام مادرانه دکتر شالون را برای بزرگ کردن اداره می کند. آگاهی از خطرات به ویژه برای مادران سیاه پوست.

دختر ایروینگ، شالون ایروینگ، دانشمندی ماهر بود که به عنوان اپیدمیولوژیست در CDC در آتلانتا کار می کرد.

واندا ایروینگ در مورد هفته های آخر دخترش اشک می ریزد. “او در آن هفته گذشته 9 پوند اضافه کرده بود. او سردرد داشت. یک پایش بزرگتر از پای دیگر بود و گفت: “یک چیزی به طرز وحشتناکی اشتباه است، لطفاً بررسی کنید.” “

اما او همچنان از بیمارستان به خانه فرستاده می شد، حتی اگر اصرار داشت که به مراقبت های پزشکی نیاز دارد. حدود سه هفته پس از زایمان، او در خانه به زمین افتاد و هرگز از خواب بیدار نشد.

واندا اروینگ می‌گوید مرگ دخترش قابل پیشگیری بود – او آن را به نژادپرستی در سیستم مراقبت‌های بهداشتی، نادیده گرفتن علائم و خطرات سلامتی دخترش توسط پزشکان نسبت می‌دهد.

ایروینگ اکنون در خانه دخترش زندگی می‌کند و نوه‌اش را بزرگ می‌کند که اکنون 6 ساله و باهوش است، اما با از دست دادن خود دست و پنجه نرم می‌کند.

ایروینگ می‌گوید: «روزهایی وجود دارد که او کاملاً آن را از دست می‌دهد و می‌شکست و اشک می‌ریزد. آیا می توانم بمیرم تا به دیدن مامانم بروم؟ “

او می گوید که ایروینگ در تلاش است تا آگاهی خود را در مورد میزان مرگ و میر مادران افزایش دهد، زیرا او نمی خواهد دختر کوچک یا پسر کوچک دیگری بدون عشق مادر بزرگ شود.

او می‌گوید: «مردم باید ویرانی عظیمی را که ناشی از مرگ و میر مادران و خسارات جامعه و همچنین خانواده‌ها است، درک کنند.