موج کووید زمستانی ایالات متحده خفیف است و به سرعت محو می شود: عکس


به گفته محققان، ایمنی آمریکایی‌هایی که از طریق واکسیناسیون یا از طریق عفونت قبلی با ویروس SARS-CoV-2 به دست می‌آورند، ممکن است علت خفیف‌تر از حد انتظار افزایش کووید در ایالات متحده در زمستان امسال باشد.

دیوید رایدر/گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

دیوید رایدر/گتی ایماژ


به گفته محققان، ایمنی آمریکایی‌هایی که از طریق واکسیناسیون یا از طریق عفونت قبلی با ویروس SARS-CoV-2 به دست می‌آورند، ممکن است علت خفیف‌تر از حد انتظار افزایش کووید در ایالات متحده در زمستان امسال باشد.

دیوید رایدر/گتی ایماژ

افزایش شیوع COVID-19 در زمستان امسال در ایالات متحده به نظر می رسد که بدون ضربه ای تقریباً به همان اندازه که بسیاری از آن می ترسیدند، محو می شود.

دکتر دیوید روبین، که در آزمایشگاه Policy در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، همه‌گیری را ردیابی می‌کند، می‌گوید: «فکر می‌کنم بدترین دوران تجدید حیات زمستانی به پایان رسیده است».

هیچ کس انتظار نداشت که موج این زمستان به بدی دو زمستان گذشته باشد. اما هر دو آنفولانزا و RSV در اوایل پاییز امسال به شدت بازگشتند. در همان زمان، مسری‌ترین زیرمجموعه omicron هنوز درست با فرا رسیدن تعطیلات در اواخر سال 2022 شروع به کار کرد. و بیشتر مردم طوری رفتار می‌کردند که انگار همه‌گیری به پایان رسیده بود، که به هر سه ویروس اجازه انتشار سریع داد.

بنابراین ترس بزرگی از غرق شدن مجدد بیمارستان ها وجود داشت و بسیاری از مردم به شدت بیمار می شدند و می میرند.

اما این چیزی نیست که اتفاق افتاده است.

مایکل اوسترهولم، سرپرست مرکز تحقیقات و سیاست بیماری‌های عفونی در دانشگاه مینه‌سوتا، می‌گوید: “این ویروس همچنان توپ‌های منحنی با سرعت 210 مایل در ساعت را به سمت ما پرتاب می‌کند. و به نظر می‌رسد گاهی اوقات از گرانش یا منطق سرپیچی می‌کند.”

اوسترهولم می‌گوید: «همه مردم تصور می‌کردند که ما شاهد انتقال بزرگ خواهیم بود. خوب، هر بار که فکر می‌کنیم دلیلی داریم که باور کنیم می‌دانیم قرار است چه کاری انجام دهد، این کار را انجام نمی‌دهد.»

“بدترین” موج کووید، آنفولانزا و RSV ممکن است به پایان برسد

عفونت ها، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر در ایالات متحده افزایش یافت بعد از سال نو اما بر اساس آخرین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تعداد افرادی که به ویروس مبتلا می‌شوند و در بیمارستان بستری می‌شوند و بر اثر کووید جان خود را از دست می‌دهند، به زودی دوباره شروع به کاهش کرد و اکنون همه هفته‌ها در حال کاهش هستند.

آنفولانزای پاییزی و امواج RSV نیز همچنان محو می شوند. بسیاری از کارشناسان بهداشت عمومی می گویند بنابراین بدترین به نظر می رسد که احتمالاً تمام شده است.

جنیفر نوزو، رئیس مرکز همه‌گیری در دانشگاه براون، می‌گوید: «خوشحالم که بگویم آن‌قدر که بسیاری فکر می‌کردند، ما به عفونت‌ها مبتلا نبودیم، که خبر بسیار خوش‌آمدی است.

سوال بزرگ این است: چرا؟ عوامل متعددی ممکن است نقش داشته باشند.

یکی از احتمالات می تواند این باشد که مردم از شلوغی اجتناب کنند، ماسک بزنند و سایر اقدامات احتیاطی را بیشتر انجام دهند بیش از آنچه کارشناسان بهداشت عمومی انتظار داشتند. اما به نظر نمی رسد واقعاً اینطور باشد.

ممکن است «تداخل ویروسی» نقشی داشته باشد؟

احتمال دیگر “تداخل ویروسی” است، که نظریه ای است که گاهی اوقات وقتی فردی به یک ویروس آلوده می شود، پاسخ ایمنی او ممکن است از آلوده شدن به ویروس دیگر محافظت کند. بنابراین شاید RSV و آنفولانزا به همان روشی که COVID سایر عفونت‌های ویروسی را در زمان‌های مختلف در دو سال گذشته از بین برد، کووید را از بین برد.

نوزو می‌گوید: «در این مرحله، من فکر می‌کنم که این بیشتر یک حدس است تا شواهد بسیار محکم. اما اگر این حقیقت داشته باشد، ممکن است به این معنا باشد که وقتی آن ویروس‌ها وجود ندارند، ما بیشتر مستعد افزایش عفونت‌ها خواهیم بود.»

Nuzzo و دیگر کارشناسان در عوض گمان می‌کنند که دلیل اصلی کاهش موج کووید، مصونیتی است که همه ما از عفونت‌های قبلی ایجاد کرده‌ایم و/یا واکسن‌هایی که بسیاری از ما دریافت کرده‌ایم.

دکتر کارلوس دل ریو، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه اموری که ریاست انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا را بر عهده دارد، می‌گوید: «ما چیزی را داریم که اکنون آن را سد ایمنی بهتر می‌نامم.

او می‌گوید: «فکر می‌کنم بین واکسیناسیون و عفونت قبلی، همه ما در مکانی متفاوت از قبل هستیم. همه ما، اگر کاملاً محافظت نشویم، تا حدودی بهتر از ما محافظت می‌شویم. و این دیوار ایمنی واقعی است.»

چرا COVID-19 همچنان یک تهدید مهم است

اما هیچ کدام از اینها به این معنی نیست که کشور دیگر نگران کووید نیست. روزانه بیش از 400 نفر بر اثر کووید-19 جان خود را از دست می دهند. این تعداد بسیار کمتر از هزاران نفری است که در تاریک ترین روزهای دو موج زمستانی گذشته جان باختند. اما هنوز تعداد افرادی که هر روز بر اثر آنفولانزا می میرند بسیار بیشتر است.

نوزو می‌گوید: «اشتباه نکنید: کووید-19 تهدیدی مهم برای سلامت عمومی است. “این تغییر نکرده است. و این واقعیت که ما هنوز صدها نفر را در روز به دلیل این ویروس از دست می دهیم عمیقاً نگران کننده است. بنابراین ما نباید آن سطح از بیماری و مرگ را که می بینیم بپذیریم.”

ویلیام هانیج، اپیدمیولوژیست در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی چان با این نظر موافق است.

هانیج می‌گوید: «اینکه جامعه به مرحله‌ای رفته است که همه‌گیری برای بسیاری از ما، اگر تمام نشده، قطعاً ساکت است، جای تردید نیست. “آیا این چنین است که رنج قابل پیشگیری وجود ندارد؟ نه. هنوز رنج و مرگ قابل پیشگیری وجود دارد.”

بیشتر افرادی که می میرند سالمندان هستند که بسیاری از آنها آخرین تقویت کننده در برابر COVID-19 را دریافت نکرده اند. بنابراین تقویت آنها می تواند کمک زیادی کند. و مصونیتی که بقیه ما ایجاد کرده‌ایم ممکن است همچنان محو شود. این بدان معناست که بسیاری از بقیه ما ممکن است در مقطعی نیاز به تقویت کننده دیگری برای کمک به کاهش بیشتر تهدید ناشی از کووید داشته باشیم.

کارشناسان بهداشت عمومی خاطرنشان می کنند که موج دیگری از آنفولانزا هنوز هم ممکن است در سال جاری رخ دهد و این خطر ادامه دارد که نوع جدید و حتی خطرناک دیگری از SARS-CoV-2 ممکن است ظهور کند.

اوسترهولم می گوید: «این ویروس هنوز با ما تمام نشده است.