نوجوانی دوران رشد نفس گیر و فرصتی برای مغز است. : تیراندازی


لئو دی لئون 13 ساله می گوید: “وقتی جوان تر هستید، ذهن شما بازتر است و خلاق تر هستید.” نوجوانی دوران رشد سریع مغز است که دانشمندان آن را “نفس گیر” می نامند.

جان همیلتون / NPR


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

جان همیلتون / NPR


لئو دی لئون 13 ساله می گوید: “وقتی جوان تر هستید، ذهن شما بازتر است و خلاق تر هستید.” نوجوانی دوران رشد سریع مغز است که دانشمندان آن را “نفس گیر” می نامند.

جان همیلتون / NPR

برای والدین یک نوجوان، نوجوانی می تواند دوران چالش برانگیزی باشد. اما برای یک دانشمند مغز، این یک شگفتی است.

بئاتریز لونا، استاد روانپزشکی و اطفال در دانشگاه پیتسبورگ می‌گوید: «من می‌خواهم مردم بفهمند که نوجوانی یک بیماری نیست، که نوجوانی دوران شگفت‌انگیز رشد است.

این پیشرفت بیشتر بعدازظهرها در Shaw Skatepark در واشنگتن دی سی به نمایش گذاشته می شود. این یک سایت عمومی است که مملو از نوجوانانی است که با هم معاشرت می کنند، خطر می کنند و مهارت های جدید را با سرعتی سریع یاد می گیرند.

لئو دی لئون، 13 ساله، می‌گوید: «وقتی جوان‌تر هستید، ذهنتان بازتر است، و خلاق‌تر هستید، و هیچ چیز مهم نیست. بنابراین شما واقعاً هر کاری را امتحان خواهید کرد.»

لئو از 10 سالگی اسکیت بورد سواری کرده است. اما او می گوید که اعصاب امتحان کردن یک پارک اسکیت برای اولین بار “یک نوع ترسناک” بود. “وقتی شروع کردم خیلی زمین خوردم. و خیلی صدمه دیدم.”

لئو نیز بهتر شد – سریع. و هنگامی که او یک ترفند را به دست آورد، علیرغم خطرات، خود را مجبور می کرد تا یک ترفند جدید یاد بگیرد.

او می‌گوید: «من سعی می‌کردم چیزی را ببندم، سپس آن را قیچی کردم و تخته‌ام بالا رفت و به دهانم برخورد کرد، بنابراین اکنون این زخم را دارم.»

لئو نیز دستش شکسته و آرنجش به هم ریخته است. اما نتیجه این است که او اکنون می تواند کارهایی مانند پریدن از پنج پله آن سوی پارک را انجام دهد.

او می گوید: «من آن یکی را با لگد زدم. “این در اینستاگرام من است.”

پشتکار و تحمل لئو برای زخم ها، استخوان های شکسته و کبودی نتیجه داده است. به محض اینکه در یک ترفند تسلط یافت، خود را به یادگیری یک ترفند جدید فشار داد.

جان همیلتون / NPR


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

جان همیلتون / NPR


پشتکار و تحمل لئو برای زخم ها، استخوان های شکسته و کبودی نتیجه داده است. به محض اینکه در یک ترفند تسلط یافت، خود را به یادگیری یک ترفند جدید فشار داد.

جان همیلتون / NPR

به دنبال تجربیات جدید

پیشرفت سریع لئو از مبتدی هراسان به اسکیت باز ماهر، نقاط قوت یک مغز نوجوان را نشان می دهد.

لونا می گوید: «این یک مغز باورنکردنی است. “این فقط برای کاری که باید انجام دهد عالی است. و کاری که باید انجام دهد کسب تجربیات است.”

مغز کودک دو دوره بحرانی تغییرات بسیار سریع را پشت سر می گذارد.

اولین مورد در دو سالگی اتفاق می افتد، زمانی که بیشتر کودکان نوپا مشغول راه رفتن، صحبت کردن، بالا رفتن و افتادن هستند. دومین دوره بحرانی از حدود بلوغ شروع می شود.

لونا می‌گوید: «نوجوانی زمانی است که مغز می‌گوید، خوب، شما اکنون زمان زیادی دارید، باید تصمیم‌گیری را شروع کنیم.»

تصمیماتی مانند اینکه کدام اتصالات را از بین ببریم.

لونا می گوید: “شما با بیش از حد ارتباطات سیناپسی متولد شده اید.” و بر اساس تجربه، آنچه را که استفاده می‌کنید حفظ می‌کنید و چیزی را که استفاده نمی‌کنید از دست می‌دهید.»

این فرآیندی است که به عنوان هرس سیناپسی شناخته می شود. و رسیدن قریب‌الوقوع آن ممکن است یکی از دلایلی باشد که مغز نوجوان به دنبال تجربیات جدید است، حتی اگر به معنای به خطر انداختن دست شکسته یا قلب شکسته باشد.

در این دوره مغز نیز در حال بهینه سازی سیم کشی هایی است که تصمیم دارد حفظ کند.

لونا می‌گوید: «ارتباطاتی که باقی می‌مانند میلین می‌شوند. این بدان معناست که آنها با بافت چربی عایق شده اند که نه تنها انتقال عصبی را تسریع می کند، بلکه از هرگونه تغییر بیشتر محافظت می کند.

تفاوت های جنسی در مغز و رفتار

تغییرات مغزی نوجوانان در دختران زودتر از پسران شروع می شود. و در این زمان، مردان و زنان نیز شروع به واکنش متفاوتی نسبت به برخی تجربیات می کنند – مانند استرس.

این یکی از یافته‌های تجزیه و تحلیل تحقیقات بر روی نوجوانانی بود که از آنها خواسته شد کارهایی مانند حل یک مسئله ریاضی غیرممکن یا سخنرانی با گروهی از غریبه‌ها را انجام دهند.

لونا می گوید: «فشار خون مردان بیشتر از زنان بود. اما وقتی بعداً از شرکت کنندگان در مورد این تجربه سؤال شد، مردان گفتند: “اوه خوب بود” در حالی که زنان آن را “بسیار استرس زا” توصیف کردند.

لونا می گوید که این نشان می دهد که برخی از تفاوت های جنسی در مدارهای مغزی خاصی وجود دارد. او می گوید، اما مشخص نیست که آیا این تفاوت ها نتیجه ژنتیک، هورمون ها، یا تأثیرات اجتماعی و فرهنگی است.

صرف نظر از این، تفاوت های جنسی تنها بخش کوچکی از تغییرات بزرگی است که در دوران نوجوانی در مغز رخ می دهد. و این تغییرات در دوران نوجوانی و بعد از آن ادامه دارد.

لونا می‌گوید: «خیلی وقت‌ها مردم فکر می‌کنند، اوه، خیلی دیر، آنها نوجوان هستند. اما نه، زیرا اگرچه زمان آسیب‌پذیری است، اما در عین حال یک فرصت پنجره است.»

نوجوانی، سبک شامپانزه

نوجوانی فقط مختص انسان ها نیست. در شامپانزه ها نیز وجود دارد.

الکساندرا رزاتی، دانشیار جامعه شناسی و مردم شناسی در دانشگاه میشیگان می گوید: «وقتی شامپانزه ها این دوره نوجوانی را می گذرانند، چیزی واقعاً جذاب وجود دارد. “آنها یک جورهایی به نظر می رسند. آنها این دندان های بزرگ جدید را در دهان خود دارند.”

و البته در حال تجربه بلوغ هستند.

روزاتی می‌گوید: «آنها این تغییر فیزیکی را در بدن تجربه می‌کنند و همان هورمون‌ها اساساً در این دوره مغز را بازسازی می‌کنند.

بخشی از این بازسازی شامل تمایل به ریسک کردن است.

روزاتی بخشی از تیمی بود که آزمایش قمار را با 40 شامپانزه در سنین مختلف در پناهگاهی در جمهوری کنگو انجام داد.

شامپانزه ها یک انتخاب داشتند. آنها می توانند به دنبال یک چیز مطمئن باشند: بادام زمینی. یا می توانند یک گزینه مرموز را انتخاب کنند که ممکن است یک خیار خسته کننده یا یک موز خوشمزه باشد.

روزاتی می‌گوید: «شامپانزه‌های نوجوان تمایل بیشتری به این قمار داشتند. آنها به احتمال زیاد آن گزینه پرخطر را انتخاب می کردند و امیدوار بودند که موز را دریافت کنند، در حالی که بزرگسالان بیشتر احتمال داشت که آن را ایمن بازی کنند.

این نشان می دهد که انسان های جوان و شامپانزه ها هر دو مستعد رفتارهای پرخطر هستند.

روزاتی می‌گوید: «این واقعیت که ما شاهد این تغییرات در خطرپذیری در شامپانزه‌ها هستیم، نشان می‌دهد که این امر چیزی بیولوژیکی را دنبال می‌کند. “این چیزی به فرهنگ انسانی یا نحوه قرار گرفتن کودکان در معرض رسانه ها یا موارد دیگر مربوط نمی شود.”

روزاتی می گوید که برای هر دو گونه، این نوع ریسک پذیری هدفی دارد. او می‌گوید: «این دوره از ریسک‌پذیری نوجوانان به کودکان اجازه می‌دهد تا بزرگسالانی شوند که یاد می‌گیرند مستقل زندگی کنند.

تجارت پرخطر و دوپامین

پس چگونه مغز یک شامپانزه نوجوان یا یک انسان خطرپذیری را تشویق می کند؟ با دوپامین، یک ماده شیمیایی طبیعی که در حافظه، انگیزه و پاداش نقش دارد.

آدریانا گالوان، استاد روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، می گوید که مغز نوجوانان دوپامین بیشتری تولید می کند و نسبت به مغز بزرگسالان نسبت به این ماده شیمیایی حساس تر است.

این بدان معناست که از تجربیات مثبتی مانند خوردن یک تکه شکلات، یا صرفاً با دوستان، بازدهی بزرگ‌تری دریافت می‌کنید.

او می‌گوید: «این یک حلقه بازخورد است، زیرا پس از آن شما شروع به فکر کردن می‌کنید، خوب، این خیلی خوب بود. من می‌خواهم آن را دوباره تکرار کنم».

این سیستم پاداش تقویت‌شده همچنین به مغزهای جوان کمک می‌کند با جابجایی مرزها و پرسیدن مداوم، “وقتی این کار را انجام دهم چه اتفاقی می‌افتد؟” گالوان می‌گوید: «زیرا اینگونه است که ما بهتر یاد می‌گیریم».

اما پاداش‌های بزرگ و یادگیری سریع می‌تواند مغز نوجوان را در برابر برخی رفتارهای مضر و نه مفید آسیب‌پذیر کند.

گالوان می‌گوید: «اگر این رفتار در حال انجام مواد مخدر باشد، مغز می‌گوید: «اوه، خوب، این چیزی است که باید به آن توجه کنم و نورون‌ها و مسیرهایم را به آن اختصاص دهم». “پس شما آن را تقویت می کنید. و در نهایت اعتیاد اینگونه اتفاق می افتد.”

گالوان می‌گوید: آسیب‌پذیری مغز در دوران نوجوانی احتمالاً یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد سیگاری بزرگسال این عادت را در دوران نوجوانی انتخاب کردند.

او می گوید که در طول دوره نوجوانی، اگرچه اولویت های مغز تغییر می کند. در اوایل، بیشتر به تجربیات مثبت توجه می کند تا تجربیات دردناک. اما پس از آن، تعادل شروع به تغییر می کند.

به نظر می رسد که این اتفاق در مورد لئو اسکیت بورد می افتد.

او می‌گوید: «من قبلاً پله‌های زیادی انجام می‌دادم. “احساس می‌کنم الان پیر شده‌ام، زیرا دیگر نمی‌توانم آنها را انجام دهم زیرا آنها اذیت می‌کنند.”

همه اینها نشان می دهد که مغز لئو دقیقاً همانطور که باید در حال رشد است.