چرا نام‌های COVID-19 تغییر می‌کنند؟


دبلیوهنگامی که تیم او تصمیم گرفت تا نوع XBB.1.5 کووید-19 را “کراکن” نامگذاری کند، رایان گرگوری هرگز تصور نمی کرد که این گونه طنین انداز شود.

این یک نام مستعار خودسرانه بود که به منظور بهبود سیستم گیج کننده حروف و اعداد سالاد بود که منجر به نامگذاری رسمی مانند “XBB.1.5” شد – اما مطمئناً برای این طراحی نشده بود که مردم فکر کنند که این نوع خاص از COVID- 19 هیولاترین تا کنون بود. “من همیشه ارتباط داشتم [the word] با 1981 احمقانه برخورد غول ها فیلم،» او می گوید. “این یک جورهایی شیرین است.”

گرگوری یک زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه گوئلف کانادا و سخنگوی غیررسمی گروه کوچکی از دانشمندان است که برای نام‌گذاری واضح‌تر (و جذاب‌تر) همه‌گیری مبارزه می‌کنند. این تیم، که شامل یک معلم علوم از ایندیانا و دانشگاهیان در سراسر رشته‌ها در ایتالیا، استرالیا و غیره است، ابتدا در توییتر جمع‌آوری شد. در آنجا، آنها تلاش‌های لقب‌های مستعار مبتنی بر موجودات را برای زیرمجموعه‌های COVID-19 که مدت‌ها قبل از شروع پوشش رسانه‌ای برای Kraken مهم می‌دانستند، اختصاص می‌دادند. به عنوان مثال، آنها نام دیگران را گریفون، بازیلیسک و مینوتور گذاشته بودند.

اما کراکن اولین توجه واقعی را به این پروژه جلب کرد. و همه این توجه مثبت نبود. زمانی که این نام به میان آمد، برخی از کارشناسان ابراز نگرانی کردند که ممکن است به دلیل معانی هیولایی آن، بی جهت ترس ایجاد کند. در همین حال، سازمان بهداشت جهانی (WHO) که گفتمان علمی پیرامون نام‌گذاری COVID-19 را رهبری کرده بود (و هنوز هم رهبری می‌کند)، در مصاحبه‌های آن زمان به وضوح در مورد نام مستعار سکوت کرد. صحبت های زیادی وجود داشت مانند این ترس ایجاد می کند، و باعث وحشت می شود،گریگوری می گوید. “و من می گویم، “هیچ کدام از این اتفاق نیفتاد.” در همین حال، [WHO] چیزهایی می گفت که انگار قابل انتقال ترین نوع تا کنون است. این برای من ترسناک تر از این نام اساطیری مسخره است.»

بیشتر بخوانید: چرا انواع جدید COVID-19 چنین نام های گیج کننده ای دارند؟

چه مسخره و چه ترسناک، نام کراکن توجه کافی را به خود جلب کرد تا گرگوری و همکارانش را متقاعد کند که شاید بهتر بود از نام‌های خنثی‌تری استفاده می‌کردند. بنابراین، در 13 فوریه، تیم یک سیستم به روز شده با راهنمای کاربر گسترده را معرفی کرد که از نام صورت های فلکی و سایر اجرام آسمانی به جای موجودات اسطوره ای استفاده می کند. و بر خلاف سیستم منظمی مانند الفبای یونانی، بعید است که گرگوری نامش تمام شود. او می‌گوید که فهرست طولانی‌ای از «ستاره‌ها، سیارات، قمرها، نظرات، کهکشان‌ها… هر چه باشد» دارد. این دومین اقدام شهرونددانشمندان است، و چگونگی پیش می‌رود که می‌تواند درس‌های مهمی را در مورد آنچه مردم می‌خواهند به اطلاع‌رسانان علم بیاموزد، زیرا یاد می‌گیرند در کنار COVID-19 زندگی کنند.


برنامه اولیه سازمان جهانی بهداشت، در ماه می 2021، این بود که دودمان اصلی ویروس هر کدام حرف یونانی خود را دریافت کنند. زمانی که آلفا در کانون توجه قرار گرفت جای خود را به بتا داد و غیره. اما Omicron – سیزدهمین سویه نام‌گذاری شده – هرگز گسترش نیافت، و همانطور که انجام شد، منشعب شد، با گونه‌های جهش‌یافته جدید که مانند تنه‌های درخت از Omicron اصلی گسترش می‌یابند و بیشتر آنها حتی بیشتر به زیرشاخه‌های تقریباً غیرقابل تشخیص تکامل می‌یابند. آژانس با استفاده از روشی به نام پانگو که توسط متخصصان بیماری‌های عفونی در دانشگاه آکسفورد و دانشگاه ادینبورگ ابداع شد و در سال 2021 به طور رسمی توسط سازمان‌های بین‌المللی پذیرفته شد، آژانس به سرعت وارد چیزی شد که گریگوری آن را «سوپ نوع» می‌نامد، و هر یک از آن‌ها به آن‌ها داده شد. یک نام اعشاری مانند دیویی با عناصر حروف و اعداد مختلف که به شما امکان می دهد نسب دقیق آن را ردیابی کنید. به این ترتیب است که شما با اخباری در مورد زیرمجموعه های دشوار اما مهمی مانند XBB.1.16 مواجه می شوید که در حال حاضر در ایالات متحده طرفداران زیادی پیدا کرده است.

گرگوری می‌گوید: «این یک سیستم بسیار منطقی است، اما شما باید بدانید که چگونه آن را رمزگشایی کنید. چیزی که کمی مرا نگران می‌کند این است که سازمان بهداشت جهانی اکنون در این موقعیت چالش برانگیز قرار دارد، جایی که انواع مختلفی وجود دارد که می‌خواهند مردم درباره‌شان بدانند، اما پس از آن باید دوباره به نام‌های فنی مراجعه کنند.

“اگر قرار است مردم در مورد آن صحبت کنند، در یک زمینه غیر فنی، باید یک نام مستعار داشته باشد. برای من همین است.» او می گوید. یک ویروس، با هر نام دیگری، هنوز هم به همان اندازه عفونی است، اما حداقل باید بتوانید نام آن را به خاطر بسپارید.

بیشتر بخوانید: چرا کارشناسان ایالات متحده نمی توانند در مورد منشاء COVID-19 به توافق برسند؟

نام‌های رایج توسعه‌یافته توسط تیم گرگوری، چیزی را پر می‌کنند که بسیاری آن را به‌عنوان شکافی که توسط یک سیستم فنی‌تر ایجاد شده است، که افراد خارج از علم بعید است از آن استفاده کنند، پر می‌کنند. در ابتدا این گروه نام‌های دلخواه موجودات اساطیری را به هر گونه‌ای که توسط WHO به‌عنوان «نوع نگرانی» یا «نوع مورد علاقه» تعیین شده بود، اختصاص می‌داد. سیستم نام‌گذاری رایج تجدیدنظر شده آنها سیستماتیک‌تر می‌شود و شامل روش‌های جدید نمایه‌سازی مبتنی بر لقب است.

تیم گرگوری الفبا را به چهار بخش تقسیم کرده است – یکی برای هر یک از سه اصل و نسب بزرگ Omicron و دیگری برای ویروس های دودمان کوچکتر. این گروه ها با حرف اول نام رایج یک زیر متغیر نشان داده می شوند. برای مثال، اگر نامی با حروف A تا H شروع شود، از دودمان BA.2 است.

گرگوری می‌گوید علاوه بر این، اگر یک نوع یک سویه نوترکیب باشد، به این معنی که از ترکیب دو تکرار موجود تشکیل شده است، نام در جایی R خواهد داشت. اولین گونه ای را که تیم تحت سیستم جدید به آن لقب داده است، در نظر بگیرید: XBB.1.16 یا Arcturus. از آنجا که Arcturus با A شروع می شود، به این معنی است که از دودمان BA.2 است، و چون R در آن وجود دارد، یک سویه نوترکیب است.

گرگوری معتقد است که سیستم نام‌گذاری جدید، حتی بدون معانی دراماتیک کراکنز و مینوتورها، همچنان در حال انجام این کار است. او می‌گوید: «مردم به Arcturus اشاره می‌کنند، و احتمالاً صحبت در مورد این نوع خاص مفید است.» گرچه گرگوری معتقد است که می تواند به راحتی در کنار پانگو کار کند و آن را تقویت کند، اما گروه های رسمی که به عنوان مقامات در چنین تصمیم گیری هایی دیده می شوند، مانند WHO و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، هنوز سیستم جدید تیم را اتخاذ نکرده اند. هر یک از اصطلاحات آن در واقع، در 21 آوریل، ماریا ون کرخو، اپیدمیولوژیست سازمان بهداشت جهانی و مسئول فنی این آژانس، کووید-19، در پایان یک تاپیک در مورد XBB.1.16 توییت شده است“ما از نام مستعار برای این زیرمجموعه ها استفاده نمی کنیم و من شما را تشویق می کنم که این کار را نکنید. لطفا.” گریگوری این توییت را در کنار یک تصویر به اشتراک گذاشت نمایش «Arcturus» پرطرفدار در توییتر.

او یک نکته دارد. فراتر از توییتر، این نام مستعار به طور گسترده در رسانه ها استفاده می شود و حتی در مقالات تحقیقاتی و مجلات علمی ظاهر می شود. با توجه به اینکه ویروس چقدر سریع – و مردم چگونه به آن اشاره می کنند – به تغییر ادامه می دهند، بعید به نظر می رسد که این یک جنگ طناب کشی به این زودی پایان یابد.

مطالب بیشتری که باید از TIME خوانده شود


با ما تماس بگیرید در letters@time.com.