چگونه والدین را برای واکسینه کردن کودکان متقاعد کنیم: مطالعه جدید


آپزشکان و مقامات بهداشت عمومی به تلاش برای متقاعد کردن والدین برای واکسینه کردن فرزندانشان در برابر بیماری‌های دوران کودکی ادامه می‌دهند، اما این درخواست‌ها همیشه کار زیادی انجام نمی‌دهند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، در حال حاضر، تنها 69.7 درصد از کودکان دو ساله در ایالات متحده سری کامل واکسن‌های خود را دریافت کرده‌اند – از جمله واکسن‌های ضد سرخک، اوریون، سرخجه، دیفتری، کزاز، فلج اطفال و غیره. فقط 10.1 درصد از کودکان شش ماهه تا چهار ساله دارای پوشش واکسن در برابر کووید-19 هستند.

بخشی از مشکل جنبش ضد واکسن در ایالات متحده و عدم دسترسی به خدمات بهداشتی کافی است. اما موضوع دیگر ممکن است این باشد که از موثرترین ارتباط دهنده های طرفدار واکسن استفاده نمی شود. طبق یک مطالعه جدید در مجله اطفال– که به طور خاص بر واکسن‌های کووید-19 تمرکز داشت، اما پیامدهایی برای همه کمپین‌های واکسیناسیون دارد – اگر می‌خواهید والدین را متقاعد کنید که فرزندانشان را واکسینه کنند، قانع‌کننده‌ترین استدلال‌ها ممکن است نه از جانب متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، بلکه از سوی والدین مورد اعتماد دیگر باشد.

در این مطالعه، محققان 898 والدین سفیدپوست، سیاه‌پوست و لاتین تبار را در شیکاگو – که بچه‌هایشان هنوز واکسن کووید-19 دریافت نکرده بودند – به یکی از چهار گروه اختصاص دادند. به هر گروه اختصاص داده شد که پیام متفاوتی در مورد واکسیناسیون کووید-19 بخواند، پس از آن از والدین پرسیده شد که آیا “محتمل نیست”، “تا حدودی محتمل است” یا “خیلی احتمال دارد” فرزندشان را واکسینه کنند:

  • یکی از پیام‌ها، که پیام «خوب تحمل شده» نام داشت، از والدین خواسته بود تصور کنید که یک پزشک یا پرستار با آنها تماس گرفته و آنها را تشویق می کند که فرزندشان را واکسینه کنندوی افزود: «کودکان گاهی اوقات ممکن است عوارض جانبی داشته باشند … مانند بدن درد و تب. اما اینها برای همه کودکان اتفاق نمی افتد و اثرات آن فقط یک یا دو روز باقی می ماند.
  • پیام دوم که «ایمن و آزمایش شده» نام داشت، از والدین خواسته شد همین سناریو را تصور کنید، اما این بار پزشک یا پرستار تاکید کردند که واکسن COVID-19 آزمایش شده است. «در سراسر ایالات متحده [and] این واکسن موثر است و به اندازه سایر واکسن‌هایی که به بچه‌ها داده می‌شود بی‌خطر است.»
  • پیام سوم که «والد قابل اعتماد» نام داشت، از والدین خواسته شد تصور کنید که آنها از والدین دیگری که به آنها اعتماد دارند شنیده اند که می گویند آنها فرزندان خود را واکسینه کرده اند در برابر COVID-19. در این پیام آمده بود: «بعضی از آنها می‌گویند که در ابتدا مطمئن نبودند که آیا واکسن برای بچه‌ها بی‌خطر است یا خیر، اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که این بهترین راه برای مبارزه با کووید-19 است و واکسیناسیون به خوبی انجام شد. آنها می خواهند از بچه هایشان محافظت کنند.»
  • گروه چهارم پیام کنترلی را خواند که فقط به والدین گفت که واکسن COVID-19 در دسترس است و توصیه می شود برای کودکان.

تفاوت بین گروه ها مشخص شد. به طور کلی، 37.5٪ از افرادی که پیام کنترل را مطالعه کردند، پس از آن گفتند که احتمال بسیار زیادی وجود دارد که فرزند خود را واکسینه کنند. پیام “خوب تحمل شد” کمی بهتر عمل کرد و 41.5٪ بود. والدینی که خواندند که واکسن “ایمن و آزمایش شده” است، 48.9٪ را دریافت کردند. اما برای سناریوی والدین قابل اعتماد – تنها سناریویی که در آن پیام واکسن از طرف یک متخصص غیرپزشکی آمده است – رقم “بسیار محتمل” 53.3٪ بود.

ماری هفرنان، نویسنده اصلی مقاله و استادیار دپارتمان اطفال در دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ می‌گوید: «این مطالعه به ما می‌گوید که والدین واقعاً برای آنچه از والدین دیگری که به آنها اعتماد دارند می‌شنوند ارزش قائل هستند.» مدرسه پزشکی. “مطالعه فعلی در زمینه واکسن کووید-19 برای کودکان بود، اما ما می توانیم در مورد سایر واکسیناسیون های معمول دوران کودکی نیز فکر کنیم.”

همه یافته ها در گروه نمونه یکسان نبودند. به ویژه قومیت تفاوت ایجاد کرد. به عنوان مثال، در سناریوی والدین قابل اعتماد، 61.1٪ از والدین سفیدپوست گفتند که به احتمال زیاد فرزند خود را واکسینه می کنند، در مقایسه با 51.6٪ والدین اهل لاتین و 49.9٪ والدین سیاه پوست. هر یک از سناریوهای دیگر نرخ‌های متفاوتی را بر اساس قومیت مشاهده کردند.

هفرنان از این نتایج شگفت زده نشد و معتقد است که تاریخ حداقل تا حدی مقصر است. او می گوید: «ما می دانیم که زمینه تاریخی تحقیقات پزشکی در ایالات متحده منجر به بی اعتمادی به تحقیقات پزشکی در میان جوامع رنگین پوست شده است. “این بی اعتمادی قابل توجیه است و مهم است که ما در بخش اطفال، بهداشت عمومی و پزشکی به کار برای ایجاد این اعتماد ادامه دهیم.”

این مطالعه به این نتیجه نمی رسد که پیام های طرفدار واکسن از طرف ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اصلاً ارزشی ندارند. نمرات نسبتاً بالا در میان افرادی که پیام “ایمن و آزمایش شده” را می خوانند نشان می دهد که والدین به آنچه پزشکان و پرستارانشان می گویند توجه می کنند. اما اگر آن مقامات پزشکی فرزندان خود را داشته باشند و آن را به والدین خود اطلاع دهند، ممکن است کمک بیشتری کند. هفرنان می‌گوید: «در برخی موارد، یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی، مانند یک پزشک یا پرستار، ممکن است والدین قابل اعتمادی نیز باشد. “نتایج ما به ما می گوید که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است در تغییر ذهن موثرتر باشند اگر به عنوان مثال اشاره کنند که اعضای خانواده خود را تشویق به واکسینه شدن کنند.”

مطالب بیشتری که باید از TIME خوانده شود


بنویسید جفری کلوگر در jeffrey.kluger@time.com.