کلینیک های سقط جنین با نبردها و تهدیدهای حقوقی فزاینده ای روبرو هستند: تیراندازی


کلینیک Wellspring Health Access قرار بود در ژوئن 2022 در کاسپر، ویو افتتاح شود، زمانی که در اواخر ماه مه 2022 بر اثر آتش سوزی آسیب دید. اگر امسال افتتاح شود، کلینیک سلامت زنان و سقط جنین تنها در نوع خود خواهد بود. دولت

مید گروور/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

مید گروور/AP


کلینیک Wellspring Health Access قرار بود در ژوئن 2022 در کاسپر، ویو افتتاح شود، زمانی که در اواخر ماه مه 2022 بر اثر آتش سوزی آسیب دید. اگر امسال افتتاح شود، کلینیک سلامت زنان و سقط جنین تنها در نوع خود خواهد بود. دولت

مید گروور/AP

سی سال پیش، ویلا کریگ، مدیر کلینیک کوه آبی، روبروی سقف آویزان و شیشه های شکسته یک کلینیک سقط جنین ایستاد که یک آتش افروز اوایل صبح همان روز در میسولا، مونتانا آن را سوزانده بود.

او در جمع خبرنگاران و تماشاگران گفت: «امروز صبح، میسولا، مونتانا، فهمید که هیچ مکانی در آمریکا وجود ندارد که از گروه‌های منفور و گمراه در امان باشد.

آتش سوزی سال 1993 در درمانگاه بلو مونتین بخشی از دوره خشونت آمیز حملات ضد سقط جنین در ایالات متحده بود که در دهه 1990 و 2000 ادامه یافت، زمانی که کلینیک ها بمباران شدند و ارائه دهندگان سقط جنین کشته شدند. اکنون، کمتر از یک سال پس از لغو دادگاه عالی ایالات متحده رو در مقابل ویدحملات لفاظی و فیزیکی علیه کلینیک هایی که هنوز در ایالت های تحت رهبری محافظه کاران سقط جنین انجام می دهند افزایش یافته است.

وزارت دادگستری ایالات متحده یک گروه ویژه حقوق باروری را پس از تصمیم دیوان عالی سال گذشته تشکیل داد، تا حدی برای جلب توجه بیشتر به خشونت و تهدیدات ضد سقط جنین. از سال 2011، وزارت دادگستری ده ها پرونده جنایی و مدنی را به دلیل ممانعت از دسترسی، تهدید یا آسیب رساندن به کلینیک های سقط جنین تحت تعقیب قرار داده است. در سال 2022، 26 نفر را شارژ کرد – بیش از مجموع سه سال گذشته.

FBI همچنین در حال بررسی یک سری آتش سوزی های کلینیک سقط جنین است، عمدتاً در ایالت هایی که دسترسی به سقط جنین را از 24 ژوئن حفظ یا تقویت کرده اند. سازمان بهداشت زنان دابز علیه جکسون لغو تصمیم قلیه.

افزایش خشونت، مدافعان حقوق سقط جنین را به نگرانی واداشته است که اگر حواشی یک جنبش چندپاره ضد سقط جنین نسبت به تلاش‌های قضایی و سیاسی برای ممنوعیت و محدود کردن سقط جنین بی‌تاب شود، خشونت بیشتری در راه است. در همین حال، فعالان ضد سقط جنین نگران هستند که خرابکاری‌های انجام شده در مراکز منابع بارداری در یک سال گذشته نشانه‌ای از این باشد که اگر ایالت‌ها دسترسی به سقط جنین را تشدید کنند، حامیان حقوق سقط جنین می‌توانند به خشونت تبدیل شوند.

خشونت از سال 2020 افزایش یافته است

به گفته فدراسیون ملی سقط جنین، خشونت علیه ارائه دهندگان سقط جنین پیش از تصمیم دادگاه عالی برای پایان دادن به حمایت های فدرال برای سقط جنین در حال افزایش بود. طبق اعلام فدراسیون، در سطح ملی، از سال 2020 تا 2021، گزارش‌های تعقیب 600 درصد، حملات به کلینیک‌ها 129 درصد و حملات 128 درصد افزایش یافته است. این سازمان هنوز در حال جمع آوری ارقام سال 2022 خود است که شامل داده های پس از آن است قلیه به گفته ملیسا فاولر، مدیر ارشد برنامه، انتظار می رود روند صعودی ادامه یابد.

فاولر گفت: «وقتی یک درمانگاه بسته می‌شود، معترضان فقط وسایل خود را جمع نمی‌کنند و به خانه می‌روند. “بسیاری از اوقات، آنها سفر می کنند یا حتی به جوامع و ایالت های دیگر نقل مکان می کنند و کلینیک هایی را که در آنجا باز هستند، هدف قرار می دهند.”

همچنین حملاتی به مراکز منابع حاملگی ضد سقط جنین صورت گرفته است که از سال گذشته در چندین ایالت تخریب شده است. به گزارش KSTP، پلیس در مینه سوتا در تابستان گذشته در منابع بارداری آبریا در سنت پل به دنبال خرابکارانی بود که مسئول شکستن شیشه ها و رنگ آمیزی با اسپری قرمز بودند، “اگر سقط جنین ایمن نیست، شما هم ایمن نیستید”.

مدیر کلینیک، آنجلا فرانی، قبلاً از دادگاه عالی حمایت کرده بود دابز تصمیم گیری

در ماه مه گذشته در وایومینگ، پس از افشای پیش‌نویس این تصمیم به مطبوعات، یک کلینیک جدید سقط جنین در کاسپر قبل از افتتاح آن به آتش کشیده شد. جولی بورکهارت، مالک آن، لفاظی های آتش زا گروه های ضد سقط جنین را مقصر دانست.

بورکهارت گفت: “آنها در وادار کردن این گرگ های تنها به داخل و انجام کارهای کثیف خود مهارت بالایی دارند تا دست های آنها تمیز بماند.”

مقامات فدرال اخیراً یک زن را به آتش سوزی در آن پرونده متهم کردند. بر اساس یک سوگندنامه، لورنا گرین 22 ساله ظاهراً اعتراف کرده است که آتش را در کلینیک Wellspring Health Access در زادگاهش کاسپر روشن کرده است زیرا “او سقط جنین را دوست نداشت”.

این کلینیک قصد دارد در بهار امسال افتتاح شود، اما آینده آن نامشخص است. یک قانون ایالتی تقریباً همه سقط جنین ها را در وایومینگ ممنوع می کند، اگرچه در 22 مارس یک قاضی به طور موقت این قانون را مسدود کرد در حالی که یک چالش قانونی علیه آن در حال بررسی است.

وندالیسم و ​​ترس از خشونت در مونتانا

در مونتانا، آخرین حمله به کلینیک سقط جنین در سال 2014 در کالیسپل، در حدود 120 مایلی شمال میسولا با ماشین رخ داد، جایی که پسر یک فعال ضد سقط جنین به مرکز بهداشتی درمانی All Families حمله کرد و ویران شد. وی به 20 سال حبس تعزیری با 15 سال تعلیق محکوم شد.

سوزان کیهیل، مالک All Families Healthcare گفت که می‌خواهد پس از حمله به خانه به کار خود ادامه دهد. اما خانواده اش از ترس امنیت او، او را متقاعد کردند که بازنشسته شود.

کیهیل گفت: «من تا چند سال پس از تخریب دفتر کاملاً افسرده بودم.

بسته شدن این کلینیک به مدت چهار سال قبل از اینکه ارائه دهنده دیگری این عمل را به عهده بگیرد، یک بیابان مراقبت از سقط جنین ایجاد کرد.

مونتانا به دلیل حمایت های موجود در قانون اساسی ایالت خود همچنان اجازه دسترسی به خدمات سقط جنین را می دهد، اما کلینیک هایی که سقط جنین انجام می دهند تعداد کمی هستند. Blue Mountain پس از آتش سوزی در سال 1993 بازگشایی شد و Planned Parenthood of Montana نیز خدمات سقط جنین را در چندین شهر مونتانا ارائه می دهد. همه خانواده ها تحت مالکیت هلن ویمز، در وایتفیش، درست در شمال کالیسپل در شمال غربی دره فلت هد مونتانا، بازگشایی شدند.

فرماندار جمهوری خواه مونتانا و مجلس قانونگذار تحت رهبری جمهوری خواهان اکنون به دنبال محدود کردن دسترسی به سقط جنین هستند. فرماندار گرگ جیانفورته و آستین نادسن، دادستان کل ایالت، از دادگاه عالی ایالت می‌خواهند تصمیم سال 1999 خود را در این پرونده لغو کند. آرمسترانگ علیه ایالت، که در آن اعلام کرد که دسترسی به سقط جنین تحت قانون اساسی مونتانا برای حفظ حریم خصوصی محافظت می شود.

“زمان آن رسیده است که دادگاه عالی مونتانا این موضوع را بررسی کند آرمسترانگ آستین نادسن، دادستان کل مونتانا در یک گردهمایی ضد سقط جنین در ماه ژانویه در کاپیتول مونتانا گفت: “این قانون زباله است و باید از بین برود.”

تمایلات متضاد در جنبش ضد سقط جنین

قانونگذاران ایالت مونتانا در حال تغییر قوانینی هستند که به دنبال جدا کردن دسترسی سقط جنین از حق قانون اساسی به حریم خصوصی، همراه با سایر اقداماتی هستند که سقط جنین را محدود می کند. دولت Gianforte و قانونگذاران محافظه کار نیز در تلاش هستند تا سقط جنین های ضروری پزشکی را برای بیماران Medicaid دشوارتر کنند.

با این حال، نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر ساکنان مونتان از دسترسی به سقط جنین حمایت می‌کنند و رأی‌دهندگان طرح رأی‌گیری در سال 2022 را رد کردند که مجازات‌های کیفری برای مقامات بهداشتی ایجاد می‌کرد که برای نجات جان نوزادی که پس از تلاش برای سقط جنین یا تولد به دنیا می‌آید، تلاش نمی‌کردند، حتی اگر نوزاد به دنیا آمده باشد. هیچ شانسی برای بقای طولانی مدت

یک نظرسنجی اخیر از مؤسسه تحقیقاتی دین عمومی نشان داد که درصد بیشتری از مونتانی ها نسبت به مردم هر ایالت مرزی فکر می کنند سقط جنین در بیشتر یا همه موارد باید قانونی باشد.

مری زیگلر، استاد حقوق در دانشگاه، گفت که پیام ارسال شده توسط رای دهندگان در مونتانا – و کسانی که در سال 2022 در حمایت از حقوق باروری در کالیفرنیا، کانزاس، کنتاکی، میشیگان و ورمونت به تصویب رساندند، قانونگذاران جمهوری خواه را با چالش های غیرمنتظره ای مواجه کرده است. از کالیفرنیا-دیویس که جنبش ضد سقط جنین را مطالعه می کند.

زیگلر گفت که این سیاستمداران می‌خواهند از ناراحت کردن رأی‌دهندگان جلوگیری کنند، اما همچنین می‌خواهند با وعده پیشرفت از طریق راه‌های قانونی، گروه‌های افراطی‌تر ضد سقط جنین را آرام کنند. با حرکت تکه تکه پس از قلیه او گفت که لغو شد، آنهایی که در جریان اصلی جنبش ضد سقط جنین بودند نگران هستند که اگر هدف آنها در دادگاه ها و نهادهای دولتی مطرح نشود، عناصر رادیکال تر چه کاری ممکن است انجام دهند.

زیگلر گفت: «به معنای واقعی کلمه آخرین چیزی که می‌خواهید روابط عمومی است که جنبش شما با خشونت همراه است.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در مونتانا گفتند که پس ازقلیه دوران سختی بوده است زیرا آنها از خود در برابر حملات قانونی و سیاسی دفاع می کنند و در عین حال سعی می کنند درهای خود را برای بیمارانی از مونتانا و ایالت های همسایه که سقط جنین ممنوع است باز نگه دارند.

نیکول اسمیت، مدیر اجرایی فعلی کلینیک کوه بلو، گفت: «بیماران ما هر روز مراجعه می‌کنند زیرا برای دریافت این مراقبت ناامید هستند. ما باید آنجا باشیم و برای آنها صف نگه داریم.»

ویمز، از All Families Healthcare، گفت که مجبور بودن دائماً دفع حملات قانونی در مراقبت از سقط جنین، طرز فکر او را نسبت به خود تغییر داده است.

او گفت: «احساس می‌شود که نقش من از یک ارائه‌دهنده پزشکی به یک فعال سیاسی تغییر کرده است.

طرفداران حقوق سقط جنین در حال تلاش برای حمایت از ارائه دهندگان پزشکی در مدیریت عوارض روانی این حملات قانونی هستند. مجموعه سلامت جنسی و تولیدمثلی مونتانا که به تازگی ایجاد شده است با درمانگران دارای مجوز برای ارائه حمایت عاطفی و روانی رایگان برای ارائه دهندگان همکاری می کند.

هیلاری آن کراسبی، رهبر این گروه، گفت: «ما نمی‌خواهیم بر روی ارائه دهندگان سقط جنین یا جامعه حقوق سقط جنین خود تریاژ انجام دهیم. ما می خواهیم در هر مرحله آنجا باشیم تا به آن نقطه بحرانی نرسد.»

این داستان از همکاری گزارش‌دهی سلامت NPR با Kaiser Health News (KHN) و رادیو عمومی مونتانا.

KHN (قیصر هلث نیوز) یک اتاق خبر ملی است که روزنامه نگاری عمیقی در مورد مسائل بهداشتی تولید می کند. همراه با تجزیه و تحلیل سیاست و نظرسنجی، KHN یکی از سه برنامه عملیاتی اصلی در است KFF (بنیاد خانواده قیصر). KFF یک سازمان غیرانتفاعی وقفی است که اطلاعات مربوط به مسائل بهداشتی را به ملت ارائه می دهد.

ویرایش شده توسط Matt Volz از KHN و Carmel Wroth از NPR.