آیا نگران هستید که فرزندتان آپاندیسیت داشته باشد؟ تست پرش را امتحان کنید: شوت


اگر کودک بیمار شما می‌تواند بدون درد یا شکایت زیاد بپرد، این نشانه خوبی است که او شکم درد دارد و نه آپاندیسیت.

جیمی گریل/گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

جیمی گریل/گتی ایماژ


اگر کودک بیمار شما می‌تواند بدون درد یا شکایت زیاد بپرد، این نشانه خوبی است که او شکم درد دارد و نه آپاندیسیت.

جیمی گریل/گتی ایماژ

کودک 5 ساله من از درد معده شاکی بود و من نگران بودم و سوالاتی داشتم. از او پرسیدم درد چقدر شدید است و کجا درد دارد و آیا بدتر می شود؟ او که یک مهدکودک بود، نمی‌توانست به سؤالات نگران کننده من با وضوح پاسخ دهد.

من نگران آپاندیسیت بودم. شاید من به دلیل ارادت اولیه ام به کتاب کودک مشروط شده بودم مادلین و بحران ناگهانی و فوری او در نیمه شب. آیا زمانی که کودک از درد معده شکایت می کند، همه والدین نگران آن آپاندیسیت نیستند؟

با مطب پزشک اطفال تماس گرفتم و بعد از ساعت کاری تماس گرفتم. دکتر به سرعت حدس زد که چه چیزی باعث ناراحتی من شده است.

او گفت: “اگر می خواهید آپاندیسیت را بررسی کنید، می توانید آزمایش پرش را انجام دهید.”

“چه؟”

او گفت: “فقط او را وادار کنید بپرد و ببینید آیا دردش دو برابر می شود.” “اگر نه، لازم نیست خیلی نگران باشید – احتمالاً فقط چیزی است که او خورده یا یبوست دارد.”

تلفن را قطع کردم و بچه 5 ساله ام را به درستی وادار به پریدن کردم. او از این موضوع خوشحال نبود، اما واضح است که درد زیادی برای او ایجاد نکرد. سطح استرسم به شدت پایین اومد نفس عمیقی کشیدم و برگشتم تا آب سیب و نمک را تقدیم کنم و سوارش کنم.

جنیفر شو، متخصص اطفال در آتلانتا، به من اطمینان می دهد که تست پرش یک چیز واقعی است. او توضیح می دهد: “مطالعاتی در مورد تست پرش وجود دارد.” آنها به این موضوع نگاه می‌کنند که اگر یک علامت پرش مثبت داشته باشید که آپاندیسیت هم دارید، و حدود 70 درصد است، چه شانسی وجود دارد – بنابراین بالا است، اما آزمایش کاملی نیست.»

آپاندیس یک لوله کوچک و بن بست است که از روده بزرگ در سمت راست پایین شکم شما منشعب می شود. هنگامی که ملتهب می شود، باعث درد شدید می شود و باید به سرعت در بیمارستان، قبل از پارگی، جراحی شود.

شو می گوید که زیبایی تست پرش این است که بسیار ساده است و برای انجام آن نیازی به آموزش خاصی ندارید. او توضیح می دهد که وقتی التهاب یا عفونت در هر جایی از شکم خود دارید، پوشش داخلی حفره شکمی به نام صفاق ممکن است ملتهب شود. به آن پریتونیت می گویند و برخی از نشانه های پریتونیت ناتوانی در راه رفتن یا پریدن است.

با تست پرش، “کلاً فرض این است که اگر آن صفاق ملتهب را تکان دهید، آیا درد وجود دارد؟” او می گوید. و یکی از راه‌های بررسی آن این است که اگر کودکی بپرد، اگر درد داشته باشد، احتمالاً نشانه‌ای از ملتهب بودن صفاق است.

شو می گوید، چند تست خانگی دیگر وجود دارد که می توانید همراه با تست پرش امتحان کنید. “اگر دراز کشیده اید و روی ربع چپ به پایین فشار می آورید، آیا در ربع راست و پایینی درد وجود دارد؟” او می گوید. اگر وجود داشته باشد، این نشانه دیگری از پریتونیت و احتمالا آپاندیسیت است.

آزمایش دیگر: “اگر روی آپاندیس در ربع راست پایین فشار دهید، آیا در هنگام تسلیم شدن درد بیشتری ایجاد می شود؟ به این می گویند ریباند.” درد برگشتی نشانه دیگری از مشکلات احتمالی است.

شو همچنین نکاتی را برای انجام این تست ها با فرزندتان دارد. ابتدا سعی کنید با گذاشتن فیلم یا چیزی شبیه به آن، حواس کودک را پرت کنید. در مرحله بعد، “شروع به فشار دادن به جایی کنید که می دانید درد ندارد – بازوهای آنها، فشار دادن به سینه آنها، فشار دادن به پاهای آنها – و سپس به نوعی به سمت قسمت هایی از شکم که آپاندیس است حرکت کنید.” توضیح می دهد. “اگر آنها یک جورهایی تکان می‌خورند، شما به نوعی از آن دور می‌شوید، به آن بازمی‌گردید، و اگر به نوعی تکرارپذیر و سازگار است، پس فکر می‌کنید، “اوه، من کمی نگران هستم.”

او می گوید که معمولا درد از وسط شکم شروع می شود و سپس به سمت راست پایین منتقل می شود.

شو همچنین توصیه می کند که کل کودک را مشاهده کنید. آیا آنها تب دارند؟ آیا آنها استفراغ می کنند و اشتها ندارند؟ آیا آنها بی حال هستند؟ آیا آنها از درد اخم می کنند؟

اگر دلایل شما برای نگرانی به جای کاهش یافتن در حال افزایش است، فرزندتان را در اسرع وقت نزد پزشک متخصص اطفال ببرید یا فقط به بیمارستان بروید.

کارکنان بیمارستان ممکن است از آزمایش خون و تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن برای تشخیص آپاندیسیت استفاده کنند. و اگر فرزند شما این بیماری را دارد، بدانید که پزشکی از آن زمان تا کنون راه طولانی را پیموده است مادلین، که همکلاسی هایش عاشق دیدن جای زخم او شدند.

شو می افزاید: «بسیاری از بیماران من جراحی لاپاراسکوپی انجام می دهند که در آن فقط از ناحیه شکم عبور می کنند و واقعاً جای زخم بزرگی وجود ندارد.

اگر شما نیز مانند من تمایل دارید که بدترین حالت را در زمانی که فرزندتان بیمار است تصور کنید، دانستن برخی از آمارهای اولیه مفید است. شو توضیح می دهد که آپاندیسیت در میان کودکان پیش دبستانی بسیار شایع نیست.

او می‌گوید: «من سالانه حدود 5000 بیمار ویزیت می‌کنم – امسال یک فرزند داشتم که آپاندیسیت داشت. “این کاملا معمولی است.”

براساس برآوردهای ملی، هر سال 1 تا 2 کودک خردسال از هر 10000 مبتلا به آپاندیسیت حاد هستند، اگرچه این میزان برای کودکان 10 تا 17 ساله به 25 در هر 10000 افزایش می یابد.

شو می‌گوید: «شایع‌ترین علل درد معده مواردی مانند یبوست، ویروس معده، اضطراب، خوردن غذاهای عجیب و غریب است.

به احتمال زیاد، این یکی از آن چیزها است. اگر نگران هستید، فقط ببینید وقتی آنها می پرند چه اتفاقی می افتد.



Source link