ابتلا به COVID-19 می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند


Eبر اساس مقاله ای که در 15 مارس در ژورنال منتشر شد، حملات نسبتاً آسان با کووید-19 همچنان می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد. مصونیت– به ویژه در سلول های T، که محافظت طولانی مدت و بادوام در برابر ویروس ها را فراهم می کند.

مارک دیویس، استاد ایمونولوژی در دانشگاه استنفورد و مدیر موسسه ایمنی، پیوند و عفونت استنفورد و تیمش این کشف را هنگام مطالعه پاسخ سلول های T به SARS-CoV-2 در بین 72 نفر در ماه های اولیه سال 2021 انجام دادند. ، همانطور که اولین واکسن های COVID-19 در دسترس بودند. آن‌ها از حساس‌ترین روش موجود برای ردیابی تغییرات در پاسخ‌های سلول T با تکیه بر یک مولکول مهندسی شده استفاده کردند که می‌تواند تا پنج برابر بیشتر سلول‌های T را که SARS-CoV-2 را هدف قرار می‌دهند نسبت به سایر مولکول‌ها شناسایی کند. محققان بر روی سه گروه از افراد تمرکز کردند: افرادی که هنوز واکسینه نشده بودند و کووید-19 دریافت کرده بودند، افرادی که به طور کامل با دو دوز واکسن mRNA Pfizer-BioNTech واکسینه شده بودند و آلوده نشده بودند، و افرادی که پس از واکسینه شدن واکسینه شده بودند. بهبودی از COVID-19

محققان گروهی از سلول‌های T به نام سلول‌های CD8 یا سلول‌های T کشنده را مورد بررسی قرار دادند که سلول‌های آلوده را در طول بخش آخر عفونت از بین می‌برند و حذف می‌کنند. دیویس از اینکه متوجه شد سطح سلول‌های CD8 در بین افرادی که پس از بهبودی از کووید-19 واکسینه شده‌اند، در مقایسه با افرادی که واکسینه شده و هرگز آلوده نشده‌اند، کمتر است، متعجب شد. نتایج با تغییرات در آنتی بادی ها که اولین خط دفاعی بدن هستند و به جلوگیری از عفونت سلول ها توسط ویروس ها کمک می کنند، متفاوت است. مطالعات روی بیماران کووید-19 نشان می‌دهد که سطح آنتی‌بادی در افرادی که واکسینه شده و آلوده شده‌اند، کمی بیشتر از سطح آنتی‌بادی‌ها در میان افرادی است که واکسینه شده‌اند و هرگز آلوده نشده‌اند، که باعث ایجاد ایمنی ترکیبی می‌شود. برعکس در مورد سلول های CD8 صادق بود. دیویس می‌گوید: «گاهی اوقات آزمایش‌هایی انجام می‌دهید و همیشه نمی‌دانید قرار است چه چیزی به دست آورید، و چیزی به سمت شما می‌پرد، و این مورد در اینجا بود. این واقعیت که آن‌ها «به‌طور چشمگیری پاسخ‌های CD8 یا سلول‌های T کشنده کمتر از همه افراد دیگر را دیدند» نشان می‌دهد که «یک آسیب وجود دارد – چیزی بعد از عفونت در این افراد اتفاق می‌افتد».


بیشتر از TIME


ادامه مطلب: چگونه COVID-19 قلب را تغییر می دهد – حتی پس از از بین رفتن ویروس

از آنجایی که محققان در طول این مطالعه چهار ماهه از داوطلبان نمونه‌های خون متعددی گرفتند، توانستند در مورد چگونگی تغییر جمعیت سلول‌های T عمیق‌تر تحقیق کنند و این الگو را تأیید کردند. افراد واکسینه شده که کووید-19 نداشته اند، سلول های CD8 T را تا 67.1 برابر بیشتر از قبل از تزریق واکسن تولید کردند. در حالی که افرادی که از COVID-19 بهبود یافته بودند و سپس واکسینه شدند نیز سطوح بالاتری را در مقایسه با سطح پایه تولید کردند، این میزان از 3.6 تا 54 برابر کمتر از سطوح تولید شده توسط گروه اول بود. دیویس می گوید: «معلوم شد که ویروس پاسخ CD8 را سرکوب می کند. این می تواند بازگشت مجدد جمعیت سلول های CD8 را دشوارتر کند.

دیویس می‌گوید: «پیام این است که با این بیماری، وقتی ویروس از بین رفته است، ما هنوز کاملاً از جنگل خارج نشده‌ایم. ما معمولاً از نظر پاسخ سلول های T فکر می کنیم که بیشتر بهتر است، بنابراین آنچه در کاهش تعداد سلول ها دیدیم نمی تواند خوب باشد.

محققان هنوز نمی‌دانند که پاسخ ضعیف‌تر CD8 در برابر SARS-CoV-2 چه معنایی برای سلامتی افراد دارد. اما این مطالعه همچنین نشان داد که افراد این گروه هنوز از واکسن سود می‌برند – نه به اندازه کسانی که قبل از دریافت آن آلوده نشده بودند. سطح سلول‌های CD8 در میان افرادی که عفونت داشتند و سپس واکسینه شدند، همچنان بالاتر از سطح در میان افراد واکسینه نشده بود.

نتایج این سوال را مطرح می‌کند که آیا آسیب ظاهری به تولید سلول‌های CD8 T ممکن است به خطر بیشتر ابتلا به کووید طولانی کمک کند، اما برای بررسی این احتمال به داده‌های بیشتری نیاز است. دیویس می‌گوید: «ممکن است آسیب‌های ماندگاری وجود داشته باشد که ممکن است منجر به چیزی مانند کووید طولانی یا چیز دیگری شود». “ما هنوز نمی دانیم.”

با توجه به این یافته‌ها، آیا عفونت‌های مکرر COVID-19 می‌تواند به کاهش پاسخ سلول‌های T ادامه دهد و احتمال ابتلا به کووید طولانی یا بدتر شدن علائم را افزایش دهد؟ این ممکن است، زیرا کارشناسان بر این باورند که پاسخ سلول های T مسئول محافظت بادوام تر است که افراد را از تجربه بیماری شدید که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ می شود، باز می دارد. اما این سوال نیز بی پاسخ مانده است.

دیویس می‌گوید این نتایج، که چگونگی پاسخ ایمنی سلول‌های T به عفونت‌ها و واکسن‌های طبیعی را روشن می‌کند، باید در بحث‌های جاری درباره تزریق‌های تقویت‌کننده نقش داشته باشد. کلید دیگر مطالعه این است که آیا الگوی مشابه با انواع دیگر واکسن‌های کووید-۱۹ که به mRNA متکی نیستند یا نه، یافت می‌شود. او و تیمش همچنین سلول‌های CD4 T یا سلول‌های T کمکی را بررسی کردند که بلافاصله پس از عفونت با آنتی‌بادی‌ها کار می‌کنند تا تا آنجا که ممکن است ویروس‌ها را از آلوده کردن سلول‌ها مسدود کنند. آنها دریافتند که برخلاف سایر واکسن‌ها علیه ویروس‌ها، پاسخ سلول‌های T CD4 و CD8 پس از ایمن‌سازی همزمان نیستند. به طور معمول، هر دو جمعیت سلولی به سرعت در پاسخ به واکسن افزایش می‌یابند، اما پس از تزریق Pfizer-BioNTech، ابتدا سطح سلول‌های CD4 افزایش یافت، در حالی که سلول‌های CD8 تا دو هفته بعد به اوج خود نرسیدند. دیویس مشکوک است که ممکن است به فرمول واکسن mRNA و نحوه ارائه شات های mRNA اهداف ویروسی به سیستم ایمنی مربوط باشد.

او می‌گوید: «ما امیدواریم که با این مطالعه، مردم به برخی از فرمول‌های جدیدتر واکسن نگاه کنند، نه فقط mRNA،» تا دانش بیشتری در مورد اینکه کدام فرمول ممکن است قوی‌ترین پاسخ سلول T را ایجاد کند، به دست آورند. هر چه بیشتر و بیشتر افراد آلوده می شوند، “بهترین تاثیر این امر تحریک تحقیقات بیشتر است تا ببینیم آیا می توانیم سلول های CD8 T را تقویت کنیم.”

مطالب بیشتری که باید از TIME خوانده شود


با ما تماس بگیرید در letters@time.com.