محدود کردن رسانه‌های اجتماعی تصویر بدن نوجوانان و جوانان را بهبود می‌بخشد: عکس‌ها


تصویری از جوانانی که تلفن همراه خود را به سمت صورت خود گرفته اند
تصویری از جوانانی که تلفن همراه خود را به سمت صورت خود گرفته اند

نوجوانان آمریکایی بیش از هشت ساعت در روز را روی صفحه نمایش می گذرانند و نگرانی در مورد اینکه چگونه رسانه های اجتماعی ممکن است بر سلامت روان آنها تأثیر بگذارد وجود دارد.

اکنون، یک مطالعه جدید که روز پنجشنبه توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا منتشر شد، آنچه را که برخی از والدین تجربه کرده‌اند در زمانی که نوجوانان خود را کاهش می‌دهند، تأیید می‌کند: به نظر می‌رسد آنها احساس بهتری نسبت به خودشان دارند. من این را در بچه های خودم وقتی از اردوگاه تابستانی برگشتند، جایی که تلفن مجاز نیست، دیده ام. آن‌ها راحت‌تر و کمتر بدخلقی به نظر می‌رسند.

هلن تای، نویسنده مطالعه، دانشجوی دکترای روانشناسی در دانشگاه مک گیل، می گوید که رسانه های اجتماعی می توانند مانند یک تله مقایسه به نظر برسند. تحقیقات او نشان داد که محدود کردن زمان استفاده از صفحه نمایش به حدود یک ساعت در روز به نوجوانان مضطرب و بزرگسالان جوان کمک می کند تا نسبت به تصویر بدن و ظاهر خود احساس بهتری داشته باشند.

تحقیقات او برخاسته از تجربیات شخصی خودش بود.

تای می‌گوید: «آنچه که وقتی در شبکه‌های اجتماعی شرکت می‌کردم متوجه شدم این بود که نمی‌توانم خودم را مقایسه نکنم. پیمایش پست‌های افراد مشهور و تأثیرگذار، و همچنین همسالان و افراد در شبکه اجتماعی خودش، منجر به احساس حقارت شد.

تای می‌گوید: «آنها زیباتر، سالم‌تر و متناسب‌تر به نظر می‌رسند. او به خوبی می‌دانست که پست‌های رسانه‌های اجتماعی اغلب دارای تصاویر صیقلی، ایربراش یا فیلتر شده هستند که می‌توانند ظاهر را به روشی غیرواقعی تغییر دهند، اما همچنان بر او تأثیر منفی گذاشت.

بنابراین، تای و تیمی از محققان تصمیم گرفتند آزمایش کنند که آیا کاهش زمان در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، تیک تاک و اسنپ چت باعث بهبود تصویر بدن می شود یا خیر. آنها چند صد داوطلب 17 تا 25 ساله را به خدمت گرفتند که همگی علائم اضطراب یا افسردگی را تجربه کرده بودند – که می تواند آنها را در برابر تأثیرات رسانه های اجتماعی آسیب پذیر کند.

تای می‌گوید از نیمی از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا رسانه‌های اجتماعی خود را به 60 دقیقه در روز به مدت سه هفته کاهش دهند. نیمی دیگر بدون محدودیت به استفاده از رسانه های اجتماعی ادامه دادند که به طور متوسط ​​حدود سه ساعت در روز بود.

محققان در ابتدا و انتهای مطالعه به شرکت کنندگان نظرسنجی هایی دادند که شامل جملاتی مانند “من از ظاهرم بسیار خوشحالم” و “از وزنم راضی هستم.” در میان گروهی که استفاده از رسانه های اجتماعی را کاهش دادند، نمره کلی ظاهر از 2.95 به 3.15 در مقیاس 5 درجه ای بهبود یافت. به گفته نویسندگان، این ممکن است یک تغییر کوچک به نظر برسد، اما هر تغییری در چنین مدت زمان کوتاهی قابل توجه است.

آندریا گراهام، روانشناس، مدیر مرکز مداخلات رفتاری در دانشگاه نورث وسترن، که نتایج را برای NPR بررسی کرد، نوشت: «این کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داد که وقتی افراد استفاده از رسانه‌های اجتماعی را کاهش می‌دهند، احترام به وزن و ظاهر می‌تواند بهبود یابد».

گراهام می‌گوید که مایل به کاهش زمان تماشای صفحه نمایش، حتی برای سه هفته، دلگرم‌کننده است. او می گوید: «این شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد ممکن است مشارکت این گروه سنی در کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی امکان پذیر باشد. گرچه این مطالعه شامل افرادی بود که علائم اضطراب یا افسردگی داشتند، گراهام می‌گوید ارزش ارزیابی این رویکرد با گروه‌های دیگر، مانند افراد مبتلا به اختلالات خوردن یا در معرض خطر ابتلا به اختلالات خوردن را دارد. همچنین این امکان وجود دارد که مزایای کاهش مصرف به طور گسترده‌تری برای هر کسی در این گروه سنی گسترش یابد.

پلتفرم های رسانه های اجتماعی همیشه در حال تکامل هستند و کاربران جوان را به خود جذب می کنند. تای می گوید: «دنیای دیجیتال اینجاست تا بماند. بنابراین، او می‌گوید، این سوال پیش می‌آید که “چگونه با این دنیای جدید به گونه‌ای سازگار شویم که تأثیر منفی بر ما نداشته باشد یا ما را کنترل نکند؟”

در اینجا چند ایده برای امتحان وجود دارد:

1. فید رسانه های اجتماعی خود را تنظیم کنید تا محتوایی را که به شما احساس بدی می دهد محدود کنید

اینستاگرام و TikTok مملو از تصاویر ایده آل از بدن هستند. فیلترها می توانند به افراد کمک کنند لاغرتر، برنزه تر یا بدون چین و چروک به نظر برسند. Lexie Kite، نویسنده همکار با خواهر دوقلوی خود می گوید: «الگوریتم محتوای بدن محور را به سمت شما سوق می دهد، زیرا این چیزی است که می فروشد. بیش از یک بدن: بدن شما یک ابزار است، نه یک زینت. او می‌گوید پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند پیام‌های فرهنگی مضر را تقویت کنند – به‌ویژه برای دختران و زنان – مبنی بر اینکه آنها به دلیل زیبایی و جذابیت جنسی‌شان بیشترین ارزش را دارند.

بنابراین، این به کاربر بستگی دارد که عقب نشینی کند. کیت می‌گوید: «در حین پیمایش به طرز باورنکردنی مراقب باشید که هر سازنده، هر تصویر، هر حساب چه احساسی در شما ایجاد می‌کند. اگر یک پست یا داستان باعث می شود احساس ناراحتی کنید یا کمتر از، برای نادیده گرفتن یا لغو فالو کردن انتخاب کنید. کیت می گوید: «این کاری است که من انجام می دهم. “شما تنها کسی هستید که می توانید فید خود را مدیریت کنید.”

2. هر هفته استراحت یک روزه از دستگاه ها را برنامه ریزی کنید

تیفانی شلین، هنرمند و فیلمساز، می‌گوید یک روز در هفته می‌توان برق را از برق جدا کرد. او هر جمعه عصر دستگاه های خود را خاموش می کند و یک استراحت 24 ساعته می گیرد که اکنون از آن به عنوان “Tech Shabbat” یاد می کند. او و خانواده اش این سنت را 13 سال پیش زمانی که فرزندانش جوان بودند آغاز کردند.

او می‌گوید: «یک روز تعطیل کامل هر هفته چیزی وجود دارد که واقعاً من و هر یک از اعضای خانواده‌ام را به طرز عمیقی بازنشانی می‌کند». و کنایه از قطع ارتباط از شبکه های اجتماعی: “این روزی است که من بیشترین ارتباط را با خانواده ام احساس می کنم.”

او نویسنده 24/6: رها کردن صفحه نمایش یک روز در هفته برای داشتن زمان، خلاقیت و ارتباط بیشتر، و در حال حاضر روی فیلمی درباره مغز نوجوان کار می کند. برای نوجوانان، آخر هفته می تواند منجر به ترس از دست دادن – یا FOMO شود. در شبکه های اجتماعی، همه می توانند شاد و محبوب ظاهر شوند، بنابراین مقایسه نکردن کار دشواری است. شلین می گوید: «مقایسه دزد شادی است. بنابراین شب جمعه می تواند زمان خوبی برای خاموش کردن آن باشد.

3. اعلان ها را خاموش کنید و محدودیت هایی را برای استفاده از برنامه های رسانه های اجتماعی تعیین کنید

اگر قصد شما محدود کردن رسانه های اجتماعی به یک ساعت در روز است، با پیگیری زمان خود در هر برنامه شروع کنید. آیفون دارای یک ردیاب زمان نمایشگر است که به شما امکان می‌دهد از مدت زمانی که در برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها صرف می‌کنید و همچنین تعداد دفعاتی که دستگاه خود را برمی‌دارید مطلع شوید.

تای می‌گوید: «گوشی‌های هوشمند به شما این امکان را می‌دهند که محدودیت‌هایی را برای برنامه‌های فردی تعیین کنید تا به مدیریت استفاده کمک کند.

همچنین، می توانید اعلان های رسانه های اجتماعی خود را خاموش کنید تا در صفحه اصلی شما نمایش داده نشوند. و یک زمان خاموشی روزانه را در تنظیمات دستگاه خود تنظیم کنید. تای می‌گوید که این به هدف‌گذاری و سپس ردیابی رفتار شما برای کمک به مسئول نگه داشتن خود برمی‌گردد.

4. از زمانی که به رسانه های اجتماعی می دادید برای سرمایه گذاری در فعالیت های واقعی استفاده کنید

این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما دیدن دوستان خود در شبکه های اجتماعی مانند وقت گذرانی با آنها نیست. بنابراین، برای برقراری ارتباط با دوستان در زندگی واقعی برنامه ریزی کنید. همین امر در مورد مراقبت از خود نیز صدق می کند. تای می‌گوید که از رسانه‌های اجتماعی که به عنوان تصمیم سال نو آغاز شد، استراحت کرده است. من متوجه شدم زمان کمتر از صفحه نمایش به معنای زمان بیشتری برای من است تا در سایر جنبه‌های زندگی‌ام که می‌خواهم آن‌ها را ثابت نگه دارم، مانند فعالیت بدنی، مطالعه، [and] تای می‌گوید: گوش دادن به پادکست‌ها.

گراهام از دانشگاه نورث وسترن نیز همین توصیه را دارد. انجام یک کار سرگرم کننده می تواند به بهبود سلامت روان شما کمک کند، بنابراین استفاده از رسانه های اجتماعی را کاهش دهید و گراهام می‌گوید: انجام کاری لذت‌بخش ممکن است به یک مزیت پاداش منجر شود.

5. با افرادی که علایق و ارزش های شما مشترک هستند ارتباط برقرار کنید

دنیا پر از افراد جالبی است که کارهای قابل توجهی انجام می دهند. وقتی با افرادی که علایق شما را به اشتراک می گذارند و ایده ها یا داستان های الهام بخش را پست می کنند، رسانه های اجتماعی می توانند مکان مثبت تری برای نوجوانان یا بزرگسالان باشند. کیت می‌گوید افرادی را که به او احساس ناراحتی می‌کنند لغو فالو می‌کند، “و من آنها را با فعالان جایگزین می‌کنم.”

او می‌گوید که فید خود را ترکیبی از طنز و حمایت کرده است – ارتباط با افراد همفکر «که منظره‌ی جنسیتی و عینی رسانه‌ای را که همه ما در آن زندگی می‌کنیم، مسخره می‌کنند». “استفاده از رسانه های اجتماعی را سرگرم کننده می کند.”

کیت از تولیدکنندگان محتوا خوشش می‌آید که می‌خواهند بدون فیلتر روی صفحه نمایش داده شوند.