جهان چقدر باید نگران موج جدید کووید در چین باشد؟


Lدر هفته ای که یک مشاور ارشد بهداشتی چینی تا ژوئن 65 میلیون مورد ابتلا به کووید-19 در هفته در چین را پیش بینی کرد. کارشناسان بهداشت به صدا در آمد زنگ هشدار

چین از ماه آوریل با موج جدیدی از COVID-19 مواجه شده است که توسط نوع XBB تقویت شده است. داده‌های ژونگ نانشان – پزشک بیماری‌های تنفسی که جزو اولین کسانی بود که انتقال آسان کووید-19 را تأیید کرد – بینش نادری را در مورد چگونگی شیوع احتمالی این بیماری در چین تقریباً شش ماه پس از پایان ناگهانی پکن به استراتژی سخت‌گیرانه صفر کووید ارائه کرد.

از آنجایی که از اوایل دسامبر به سیاست “زندگی با ویروس” پرداخته شد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین به روز رسانی عفونت های هفتگی را متوقف کرد. اما کاهش ناگهانی پروتکل‌های ضد اپیدمی همچنین منجر به حدود 37 میلیون عفونت جدید در روز یک هفته بعد شد. تا ژانویه، کارشناسان گفتند که آنها معتقد بودند تقریبا 80 درصد از جمعیت 1.4 میلیاردی چین قبلاً در اولین موج آلوده شده بودند.

برای موج دوم از آوریل، مدل‌سازی ژونگ نشان داد که انتظار می‌رود نوع XBB هر هفته تا ماه مه باعث ایجاد 40 میلیون عفونت شود که در ژوئن به 65 میلیون نفر می‌رسد. این برخلاف تخمین مقامات بهداشتی چین مبنی بر اینکه موج در آوریل به اوج خود رسیده بود، است. در پکن، تعداد عفونت های جدید ثبت شده بین 15 تا 21 می، چهار برابر در چهار هفته افزایش یافت.

در حالی که ژونگ گفت واکسن هایی که این نوع خاص را هدف قرار می دهند به زودی عرضه خواهند شد، با این وجود پیش بینی عفونت های جدید COVID-19 بازارها را متزلزل کرد. به گفته محققان، مصونیت جمعی چین همیشه مورد سوال بوده است: به گفته محققان، امتناع از استفاده از واکسن‌های mRNA با منبع خارجی به این معنی است که مردم در برابر کووید-19 با تزریقی تلقیح می‌شوند که در پیشگیری از عفونت در طول آزمایش‌های بالینی اولیه موثر نبوده است. پروتکل ها امکان ایجاد مصونیت طبیعی را محدود کردند.

یانژونگ هوانگ، کارشناس ارشد بهداشت جهانی در شورای روابط خارجی، به تایم می‌گوید که اگرچه تنها آزمایش‌های انبوه می‌تواند میزان واقعی موج کووید-۱۹ را تشخیص دهد، اما جمعیت از موج قبلی مصونیت پیدا کرده است.

هوانگ می گوید: «اگر چین نگران نباشد، نباید نگران باشیم. «مقامات بهداشت عمومی سعی می کنند شدت این موج دوم را کم اهمیت جلوه دهند. به نظر می رسد مردم چین یاد گرفته اند که با این ویروس همزیستی کنند. این سازگاری اجتماعی وجود دارد.»

زنانی که ماسک به صورت دارند از تجهیزات ورزشی در یک پارک عمومی در پکن در ماه مه 2023 استفاده می‌کنند. (Mark Schiefelbein—AP Photo)

زنانی که ماسک به صورت دارند از تجهیزات ورزشی در یک پارک عمومی در پکن در ماه می 2023 استفاده می کنند.

Mark Schiefelbein—AP Photo

در مقایسه با کشورهایی مانند ایالات متحده و استرالیا، چین به تازگی انتقال COVID-19 از یک بیماری همه گیر به یک بیماری بومی را آغاز کرده است. کاترین بنت، اپیدمیولوژیست در دانشگاه دیکین استرالیا، می‌گوید که موج جدید «اثربخشی واکسن‌ها و تقویت‌کننده‌های آن‌ها را آزمایش می‌کند» و افزود که پکن باید اطمینان حاصل کند که واکسن‌های همه به‌ویژه افراد مسن و افراد آسیب‌پذیر به‌روز هستند.

داده های چینی نگران کننده است

بنت اضافه می کند که با ادامه گردش ویروس در چین همراه با کاهش مصونیت عمومی، احتمال ظهور یک نوع فرعی جدید و خطرناک تر هنوز وجود دارد، اگرچه احتمال آن در حال حاضر بسیار کمتر است. آخرین جهش در ترکیب ژنتیکی ویروس SARS-CoV-2 تفاوت قابل توجهی با آخرین نوع اصلی، Omicron نداشته است و علائم عفونت ها نسبتاً خفیف تر است. بنت می‌افزاید: «بنابراین، پس از گذشت یک سال و نیم در Omicron، تا حدودی اطمینان‌بخش است که ما شاهد تغییر عمده‌ای نبوده‌ایم که ایمنی، توانایی آزمایش ما، و مهم‌تر از همه، ضد ویروس‌ها را تضعیف کند.

اما عامل دیگری که بر پیش‌آگهی چین تأثیر می‌گذارد، تمایل چین به اشتراک‌گذاری اطلاعات است. کارشناسان مستقل نسبت به ارقام رسمی کووید-19 چین تردید دارند و بسیاری را مجبور به ثبت آمار خود کرده است. انتشار تأخیر در داده های ازدواج و تشییع جنازه چین برای دوره اکتبر تا دسامبر 2022 همچنین این گمانه زنی را ایجاد کرده است که این کشور هنوز میزان واقعی شیوع عفونت موج اول خود را مشخص نکرده است.

وینسنت پانگ، استادیار دانشکده پزشکی Duke-NUS در سنگاپور، می‌گوید داده‌های مربوط به شیوع و تأثیر کووید-19 تنها در صورتی مفید خواهد بود که در یک پلتفرم جهانی و به خوبی تنظیم شده با دیگران به اشتراک گذاشته شود تا این کشورها بتوانند ارزیابی ریسک خود را انجام دهند. او به تایم می گوید: «بیماری های عفونی به مرزهای جغرافیایی احترام نمی گذارند. “هیچ کس ایمن نیست مگر اینکه همه آماده و ایمن باشند.”

مطالب بیشتری که باید از TIME خوانده شود


با ما تماس بگیرید در letters@time.com.