خطر دیگری در اجاق گاز یا پروپان شما وجود دارد


مندر فرهنگ فست فود، ممکن است چیزهای کمی برای سلامتی شما بهتر از تهیه یک غذای خانگی ساده باشد. اما در حالی که خود غذا ممکن است ایده خوبی باشد، بخش پخت و پز می تواند مشکل ساز باشد – حداقل اگر شما یک اجاق گاز طبیعی یا پروپان دارید. این نتیجه یک مطالعه جدید در پیشرفت علم، نشان می دهد که سطوح خطرناک دی اکسید نیتروژن (NO2) از هر دو نوع اجاق گاز ساطع می شود.

این یافته ها نتیجه کار جدیدی است که توسط راب جکسون، دانشمند محیط زیست و یانای کاشتان، محقق فارغ التحصیل در دانشگاه استنفورد انجام شده است. جکسون مدتی است که در پی مشکل اجاق گاز بوده است – با همکاری یک مقاله در سال 2022 که نشان می‌دهد متان نشت‌شده از اجاق‌های مسکونی ایالات متحده معادل انتشار نیم میلیون خودرو در سال است.

اجاق گاز و پروپان وقتی هوا را به قدری گرم می کنند که دو اتم اکسیژن با یک اتم نیتروژن ترکیب می شوند، NO2 ایجاد می کنند. اجاق های برقی که گرم نمی شوند، واکنش مشابهی ایجاد نمی کنند. به گفته انجمن ریه آمریکا، NO2 راه های هوایی را ملتهب می کند، عملکرد ریه را کاهش می دهد و سرفه و خس خس سینه را تشدید می کند. قرار گرفتن در معرض بیش از حد NO2 می تواند آسان باشد، زیرا NO2 فقط توسط اجاق گازها خارج نمی شود، بلکه توسط نیروگاه های زغال سنگ سوز و لوله های اگزوز نیز خارج می شود.

جکسون و کاشتان برای بررسی میزان جدی بودن مشکل NO2 تولید شده در اجاق گاز، حسگرهایی را در بیش از 100 خانه مختلف قرار دادند تا سطوح آلاینده را پس از استفاده از اجاق گاز اندازه‌گیری کنند. آنها متغیرهای زیادی را به خود اختصاص دادند: برخی از خانه ها کوچک بودند – فقط 800 فوت مربع یا کمتر. برخی از آنها بزرگ بودند – بیش از 3000 فوت مربع. در دیگران این کار را نکردند. سایر فاکتورهای ایکس شامل استفاده از بیش از یک مشعل یا فر نیز می باشد. روشن کردن اجاق گاز برای چند دقیقه یا چند ساعت؛ باز کردن یا بستن پنجره ها؛ و بودن در شهر خاص و کیفیت هوای محیط. (این مطالعه در هفت شهر مختلف با مشخصات کیفیت هوای مجزا انجام شد.)

یافته ها نگران کننده بود. برای شروع، در حالی که آشپزخانه اولین اتاق در خانه ای بود که توسط دی اکسید نیتروژن آلوده شده بود، اکثر اتاق های دیگر نیز در نهایت تحت تأثیر قرار می گیرند. جکسون می‌گوید: «ما دریافتیم که ظرف یک ساعت، غلظت‌ها در برخی موارد بالاتر از معیارهای بهداشتی در اتاق‌خواب‌های پایین راهرو است.

بیشتر بخوانید: بهترین اجاق گاز برای سلامتی و محیط زیست شما

حتی زمانی که از هودهای برد استفاده می شود، آنها به یک اندازه موثر نیستند. در این مطالعه، آن‌ها سطح NO2 را بین 10 تا 70 درصد کاهش دادند، بسته به اینکه فن هود کم یا زیاد است و دهانه آن به اندازه‌ای بزرگ است که گازهای خروجی از هر مشعل را جذب کند. و این فقط برای موثرترین هودها است – هودهایی که گازهای بیرون را تخلیه می کنند. نوعی که هوا را به گردش در می‌آورد و فیلتر می‌کند و سپس آن را به آشپزخانه برمی‌گرداند، کار بسیار ضعیف‌تری دارد.

کاشتان می‌گوید: «آنها فقط هوا را به داخل می‌کشند و دوباره آن را بیرون می‌فرستند و آن را از فیلتری عبور می‌دهند که شاید هرگز تمیز نشده باشد. از کار ما، به نظر می‌رسد که هیچ کاری برای کاهش غلظت آلاینده‌های مولکولی ندارد.»

اندازه یک محل سکونت نیز تفاوت زیادی ایجاد می کند، زیرا افراد در آپارتمان ها یا خانه های کوچکتر تا چهار برابر بیشتر از افراد در خانه های بزرگتر در معرض قرار گرفتن هستند. این نه تنها دوز واقعی گاز مصرف شده را افزایش می دهد، بلکه زمان قرار گرفتن در معرض آن را نیز افزایش می دهد. گازها «بالا می مانند [harmful] جکسون می‌گوید تا ساعت‌ها پس از خاموش شدن اجاق، آستانه‌ها را افزایش می‌دهد.

محققان دریافتند به طور متوسط ​​اجاق گاز و پروپان سطح NO2 در خانه را تا 4ppb افزایش می دهد. این مقدار کوچک به نظر می رسد، اما در واقع بسیار زیاد است، زیرا مردم حدود 75 درصد از مسیر را تا حد ppb 5.3 سازمان بهداشت جهانی می برد، حتی قبل از اینکه میزان قرار گرفتن در معرض NO2 محیطی را که از خودروها و سایر منابع آلودگی دریافت می کنند، در نظر بگیریم. جکسون می‌گوید: «اگر بخواهید، آنها سه چهارم سهم خود را مصرف می‌کنند، بدون اینکه هرگز خارج از خانه بوده باشند.

مانند خیلی چیزهای دیگر، نژاد، قومیت و درآمد در اینجا نقش دارند. افرادی که از وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین تری برخوردارند – که تمایل دارند در خانه های کوچکتر و در جوامعی با هوای کثیف تر زندگی کنند – دو برابر بیشتر در معرض NO2 مزمن و طولانی مدت و سه برابر بیشتر در معرض قرار گرفتن حاد و کوتاه مدت در مقایسه با افراد خانواده های ثروتمندتر قرار گرفتند. درآمد 150000 دلار یا بیشتر در سال. گروه‌هایی که بیشترین ضربه را دیدند بومیان آمریکا و بومیان آلاسکا بودند، پس از آن اسپانیایی‌ها و سپس سیاه‌پوستان آمریکایی بودند. آمریکایی‌های آسیایی و سفیدپوست در مجموع کمترین میزان مواجهه را داشتند.

جکسون می‌گوید: «افراد فقیر هوای کثیف را در فضای باز تنفس می‌کنند، و اگر اجاق گاز دارند، در داخل خانه نیز هستند. “و این منصفانه نیست.”

بیشتر بخوانید: هک 125 دلاری سازگار با آب و هوا که اجاق گاز من را برق داد

رفع مشکل همیشه آسان نیست. اجاره‌کنندگان آزادی کمتری نسبت به صاحبان خانه برای تغییر به محدوده الکتریکی یا نصب هود دارند. حتی زمانی که هودها در جای خود قرار دارند، بسیاری از افراد از آن استفاده نمی کنند.

جکسون می گوید: «ایمن ترین هودها بزرگ و پر سر و صدا هستند و این چیزی نیست که ما در آشپزخانه می خواهیم.

ساده‌تر – و قطعاً ارزان‌تر – خرید یک یا چند مشعل برقی پلاگین است که می‌توان از آن به جای گاز استفاده کرد. کاشتان می‌گوید: «می‌توانید پخت و پز خود را کمی برق دهید و فقط در صورت نیاز از گاز استفاده کنید. صرفاً باز کردن پنجره ها هنگام آشپزی می تواند به کاهش بار کلی گاز کمک کند.

کاشتان می گوید: «ریسک تجمعی است و بلندمدت است. من نمی‌توانم آن را نادیده بگیرم و بگویم که این چیز مهمی نیست، اما گام‌های عملی و ملموسی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش قرار گرفتن در معرض خود بردارید.»



Source link