درمان قرار گرفتن در معرض مواد غذایی برای ARFID و چه زمانی مناسب است؟


یکی از راه هایی که من با مشتریان کار می کنم تا به آنها کمک کنم غذاهای مورد علاقه خود را افزایش دهند و آزادی غذایی را پیدا کنند، قرار گرفتن در معرض مواد غذایی است. اما این اغلب آخرین مرحله است! مهم‌ترین چیز این است که فرد به خوبی تغذیه شده و آماده/انگیزه درونی برای امتحان کردن غذاهای جدید باشد. اگر هر یک از اینها وجود نداشته باشد، مواجهه درمانی اغلب مؤثر نیست. اما ما می توانیم به آنجا برسیم!

درمان مواجهه با غذا چیست؟

مواجهه درمانی یک درمان روان‌شناختی برای کمک به افراد برای مقابله با ترس‌ها است، در این مورد از غذاها یا خوردن. افراد مبتلا به ARFID اغلب با ترس و اضطراب در مورد خوردن غذاهای خاص یا خوردن غذاهای جدید مرتبط با ترومای گذشته همراه هستند. اجتناب راه مغزی برای محافظت از افراد در برابر تجارب ترسناک در مورد غذا/خوردن است (مانند خفگی، تهوع، استفراغ، واکنش آلرژیک، تحریک بیش از حد / اضافه بار حسی و غیره). این اجتناب اغلب منجر به افزایش اضطراب و کاهش تعداد غذاهای پذیرفته شده می شود.

انواع مختلفی از مواجهه درمانی وجود دارد. متداول‌ترین روش‌هایی که در درمان مواجهه با مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل مواجهه‌های درون تنی (در زندگی واقعی) و مواجهه‌های خیالی (به‌طور واضح قرار گرفتن در معرض تصور کنید) هستند که اغلب قبل از قرار گرفتن در معرض زندگی واقعی استفاده می‌شوند. هدف قرار گرفتن در معرض درمان کمک به مغز است که با غذاها ارتباط مثبت برقرار کند (به جای منفی) تا به کاهش و به طور بالقوه حذف ترس/اضطراب در مورد خوردن غذاهای جدید یا غیر ترجیحی کمک کند.

ارزیابی مناسب بودن درمان مواجهه با مواد غذایی

  1. آیا تغذیه کافی است؟ چه از غذا باشد، چه مکمل خوراکی یا روده ای. زمانی که تغذیه کافی ندارید افزودن یا امتحان چیزهای جدید دشوار است. شروع خیلی زود می تواند باعث افزایش اضطراب شود و در واقع باعث شود غذاهای بیشتری از لیست غذاهای “ایمن” یا “ترجیح” خارج شوند. اگر به اندازه کافی تغذیه نمی‌شوید، اغلب تمایل کمی برای امتحان کردن غذاهای جدید وجود دارد.
  2. آیا انگیزه درونی (میل درونی) برای امتحان غذاها/نوشیدنی های جدید وجود دارد؟ اگر/زمانی که شما یا فرزندتان به اندازه کافی تغذیه می‌شوید، سؤال بعدی این است که آیا تمایل ذاتی برای امتحان کردن غذاهای جدید وجود دارد؟ آیا فرد می خواهد غذاهای جدید را امتحان کند؟ اگر این وجود نداشته باشد، موفقیت آمیز بودن درمان مواجهه نیز دشوار است.

نشانه های داخلی شما/فرزندتان برای درمان مواجهه با غذا آماده است

  • ابراز علاقه شفاهی به امتحان غذای جدید
  • درخواست برای پختن / درست کردن چیزی که می بینند
  • اضطراب کمتر در مورد غذا/خوردن
  • “هوس کردن” یک غذای خاص
  • میل درونی به توانایی خوردن یک غذا شما می خواهید آن را انجام دهید! این ایده یا فکری نیست که از شخص دیگری شنیده شود.

ملاحظات مهم هنگام انتخاب مواد غذایی برای قرار گرفتن در معرض

اگر شما/فرزندتان می توانید به اندازه کافی غذا بخورید که برای رشد و نمو طبیعی خود را تغذیه کند و تمایل ذاتی به خوردن غذاهای بیشتری از خود نشان می دهد، در اینجا برخی از ملاحظات برای انتخاب غذا برای مواجهه وجود دارد.

  1. ترجیحات حسی:بافت، طعم، رنگ، بو و دمای غذایی را که ترجیح می دهید شناسایی کنید. آیا هیچ غذایی از نظر بصری شما را مجذوب خود می کند؟ (یعنی غذایی که در تصویر/فیلم دیده اید)
  2. غذاهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید / می خوردید: غذاهایی که قبلا می خوردید اما اخیرا نخورده اید چه غذاهایی بودند؟
  3. دسترسی داشته باشید: به چه غذاهایی می توانید به راحتی دسترسی داشته باشید؟
  4. توان مالی: چه غذاهایی می توانید بخرید؟
  5. فرهنگ: چه غذاهایی بخشی از فرهنگ شما هستند یا شما را با افرادی که به شما نزدیک هستند مرتبط می کند؟
  6. ارزش های: برای چی ارزش قائل هستی؟ (یعنی اینکه بتوانید بیرون از رستوران با دوستان غذا بخورید؟ بتوانید با خانواده به یک وعده غذایی بنشینید و یک وعده غذایی مشابه را با هم بخورید؟)

اگر فردی در رژیم غذایی خود دچار کمبود یک ماده مغذی خاص باشد چه؟

برای این موارد یک ویتامین یا مکمل تغذیه خوراکی بخش بسیار مهم مراقبت است. سپس می‌توانیم با استفاده از ملاحظات بالا، روی یافتن یک ماده غذایی حاوی مواد مغذی برای قرار گرفتن در معرض آن کار کنیم. یک ماده مغذی خاص (به عنوان مثال آهن یا کلسیم و غیره) را می توان در بسیاری از غذاهای مختلف یافت!

غذاهایی که نباید با آنها شروع کرد

  1. غذاهایی که امتحان کرده اید و دوست نداشته اید (از روی ترجیح حسی)
  2. غذاهایی که شخص دیگری «می خواهد» شما بخورید
  3. غذاهایی که فکر می کنید «باید» بخورید (اغلب با انگیزه بیرونی)
  4. غذاهایی که ممکن است با ترجیحات حسی شما مطابقت نداشته باشند
  5. غذاهایی که دسترسی به آنها ندارید یا دسترسی به آنها دشوار است

هدف از درمان قرار گرفتن در معرض غذا چیست؟

هدف این است که غذاهای جدیدی را که می‌پذیرید/تحمل می‌کنید، پیدا کنید، غذاهای بیشتری را پیدا کنید که از آنها لذت می‌برید، و اضطراب را در مورد امتحان کردن غذاهای جدید کاهش دهید. هدف این نیست که همه غذاها را دوست داشته باشید یا حتی آنها را تحمل کنید، بلکه بیشتر از آنچه اکنون هستید.

بعد از نوردهی چه باید کرد؟

فهرستی از غذاهایی که دوست دارید، تحمل می کنید و دوست ندارید به آنها مراجعه کنید، نگه دارید. بله، هر غذایی که امتحان می‌کنید، در نهایت آن را دوست خواهید داشت، خوب نیست. غذاهایی را که دوست دارید یا تحمل می کنید به طور مداوم در رژیم غذایی خود بگنجانید. یک قرار گرفتن به طور خودکار آن را به یک غذای ایمن، ارجح یا قابل تحمل تبدیل نمی کند. نوردهی چندگانه مورد نیاز است برای کمک به کاهش اضطراب، شما را به طعم/بافت عادت می کند و به مغزتان اجازه می دهد تا ارتباط مثبت محکمی با غذا(های) جدید یا معرفی شده ایجاد کند.

بزرگترین اشتباهات در درمان مواجهه با مواد غذایی؟

  • قبل از اینکه به خوبی تغذیه شوید یا آماده باشید غذاهای جدید را امتحان کنید، قرار گرفتن در معرض قرار گرفتن را انجام دهید
  • انجام نوردهی بیش از حد در یک زمان
  • قرار گرفتن در معرض غذاهایی که شخص دیگری از شما می خواهد، نه شما
  • عدم تکرار قرار گرفتن در معرض چندین بار یا گنجاندن غذاهای جدید به طور مداوم در رژیم غذایی

برای بسیاری از افراد و والدین کودکان مبتلا به ARFID آنها می خواهند یک “رفع” سریع داشته باشند، اما این اغلب واقع بینانه نیست. درمان مثبت و موثر زمان می برد. و همانطور که در بالا ذکر شد، مواجهه درمانی اغلب اولین گام در درمان نیست و رسیدن به مکانی که در آن تغذیه شده و آماده امتحان غذاهای جدید هستید، زمان می برد. خوب است! حرکت با سرعتی که برای شما مناسب است، مهمترین عامل در ایجاد پیشرفت در طول زمان است.

مطمئن نیستید که شما یا عزیزتان برای درمان قرار گرفتن در معرض غذا آماده هستید؟ برای رسیدن به مکانی که شما یا عزیزتان برای درمان مواجهه با مواد غذایی آماده هستید، کمک می‌خواهید؟ یک تماس اکتشافی رایگان برنامه ریزی کنید تا ببینید آیا ما مناسب هستیم یا خیر!

آیا می خواهید درباره ARFID بیشتر بدانید یا اینکه چگونه یک متخصص تغذیه می تواند به فرد مبتلا به ARFID کمک کند؟ اینجا کلیک کنید!