مطالعه ژنتیک را به عنوان یک علت، نه فقط یک خطر، برای برخی از آلزایمرها نشان می دهد


دانشمندان روش جدیدی را برای درک ژنتیک آلزایمر پیشنهاد می کنند که به این معنی است که تا یک پنجم بیماران مبتلا به نوع ژنتیکی این بیماری در نظر گرفته می شوند.

در حال حاضر، اکثریت قریب به اتفاق موارد آلزایمر دلیل مشخصی ندارند. نامگذاری جدید که در مطالعه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد پیشنهاد شد، می‌تواند دامنه تلاش‌ها برای توسعه درمان‌ها از جمله ژن درمانی را گسترش دهد و بر طراحی آزمایش‌های بالینی تأثیر بگذارد.

همچنین می تواند به این معنی باشد که صدها هزار نفر در ایالات متحده به تنهایی می توانند، در صورت تمایل، قبل از بروز علائم زوال شناختی، تشخیص آلزایمر را دریافت کنند، اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای افراد در آن مرحله وجود ندارد.

به گفته کارشناسان پزشکی، طبقه بندی جدید این نوع آلزایمر را به یکی از شایع ترین اختلالات ژنتیکی در جهان تبدیل می کند.

دکتر خوان فورتئا، نویسنده این مطالعه و مدیر واحد حافظه سنت پائو در بارسلونا، اسپانیا گفت: «این مفهوم‌سازی مجددی که ما پیشنهاد می‌کنیم بر اقلیت کوچکی از مردم تأثیر نمی‌گذارد». “گاهی اوقات می گوییم که علت بیماری آلزایمر را نمی دانیم”، اما به گفته او، این بدان معناست که حدود 15 تا 20 درصد موارد “می توانند به دلیلی ردیابی شوند و علت آن در ژن ها است. ”

این ایده شامل یک نوع ژن به نام APOE4 است. دانشمندان مدت‌هاست می‌دانستند که به ارث بردن یک نسخه از این نوع، خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد و افرادی که دو نسخه از هر یک از والدین به ارث برده‌اند، خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهند.

مطالعه جدید که در ژورنال Nature Medicine منتشر شد، داده‌های بیش از 500 نفر را با دو نسخه از APOE4 تجزیه و تحلیل کرد، که حجم قابل توجهی بزرگ‌تر از مطالعات قبلی است. محققان دریافتند که تقریباً همه این بیماران آسیب شناسی بیولوژیکی آلزایمر را ایجاد کرده اند و نویسندگان می گویند که دو نسخه از APOE4 اکنون باید به عنوان عامل آلزایمر در نظر گرفته شود – نه صرفاً یک عامل خطر.

این مطالعه نشان داد که بیماران همچنین آسیب شناسی آلزایمر را نسبتاً جوان ایجاد کردند. در سن 55 سالگی، بیش از 95 درصد نشانگرهای بیولوژیکی مرتبط با این بیماری داشتند. تقریباً در 65 سالگی، تقریباً همه دارای سطوح غیر طبیعی پروتئینی به نام آمیلوئید بودند که پلاک‌هایی را در مغز تشکیل می‌دهند که نشانه آلزایمر است. و بسیاری از افراد در سن 65 سالگی شروع به بروز علائم زوال شناختی کردند، جوان‌تر از اکثر افراد بدون نوع APOE4.

دکتر ریسا اسپرلینگ، متخصص مغز و اعصاب در Mass General Brigham در بوستون و نویسنده این مطالعه گفت: «نکته مهم این است که این افراد اغلب 10 سال زودتر از سایر اشکال بیماری آلزایمر علامت دارند.

او اضافه کرد: “تا زمانی که آنها برداشته می شوند و از نظر بالینی تشخیص داده می شوند، زیرا اغلب جوان تر هستند، آسیب شناسی بیشتری دارند.”

به گفته متخصصان، افراد دارای دو نسخه، به نام هموزیگوت های APOE4، 2 تا 3 درصد از جمعیت عمومی را تشکیل می دهند، اما به گفته کارشناسان، 15 تا 20 درصد از افراد مبتلا به زوال عقل آلزایمر تخمین زده می شود. افراد دارای یک نسخه حدود 15 تا 25 درصد از جمعیت عمومی و حدود 50 درصد از بیماران مبتلا به زوال عقل آلزایمر را تشکیل می دهند.

رایج ترین نوع آن APOE3 نام دارد که به نظر می رسد تأثیر خنثی بر خطر آلزایمر دارد. حدود 75 درصد از جمعیت عمومی یک نسخه از APOE3 دارند و بیش از نیمی از جمعیت عمومی دو نسخه دارند.

کارشناسان آلزایمر که در این مطالعه دخیل نیستند، گفتند که طبقه‌بندی شرایط دو نسخه‌ای به‌عنوان آلزایمر تعیین‌شده ژنتیکی می‌تواند پیامدهای مهمی داشته باشد، از جمله تشویق به تولید دارو فراتر از تمرکز عمده اخیر این رشته بر روی درمان‌هایی که آمیلوئید را هدف قرار داده و کاهش می‌دهند.

دکتر ساموئل گاندی، محقق آلزایمر در کوه سینا در نیویورک، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت که بیماران دارای دو نسخه از APOE4 با خطرات ایمنی بسیار بالاتری از داروهای ضد آمیلوئید روبرو هستند.

هنگامی که سازمان غذا و دارو سال گذشته داروی ضد آمیلوئید Leqembi را تأیید کرد، به هشدار جعبه سیاه روی برچسب نیاز داشت که نشان می داد این دارو می تواند باعث “وقایع جدی و تهدید کننده زندگی” مانند تورم و خونریزی در مغز، به ویژه شود. برای افرادی که دو نسخه از APOE4 دارند. برخی از مراکز درمانی تصمیم گرفتند که لقمبی، انفوزیون داخل وریدی، را به چنین بیمارانی ارائه ندهند.

دکتر گاندی و دیگر متخصصان گفتند که طبقه بندی این بیماران به عنوان دارای یک فرم ژنتیکی مشخص از آلزایمر، علاقه به ساخت داروهایی را که برای آنها بی خطر و مؤثر هستند، افزایش می دهد و به تلاش های فعلی برای جلوگیری از زوال شناختی در افرادی که هنوز علائمی ندارند، فوریت می بخشد. .

دکتر گاندی گفت: «به جای اینکه بگوییم ما چیزی برای شما نداریم، بیایید به دنبال آزمایشی باشیم.

علاوه بر تلاش برای تولید دارو، برخی از محققان در حال بررسی ویرایش ژن برای تبدیل APOE4 به گونه ای به نام APOE2 هستند که به نظر می رسد در برابر آلزایمر محافظت می کند. یکی دیگر از رویکردهای ژن درمانی در حال مطالعه شامل تزریق APOE2 به مغز بیماران است.

مطالعه جدید دارای محدودیت هایی بود، از جمله فقدان تنوع که ممکن است یافته ها را کمتر قابل تعمیم کند. اکثر بیماران در این مطالعه اجداد اروپایی داشتند. دکتر مایکل گریسیوس، متخصص مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: در حالی که دو نسخه از APOE4 خطر ابتلا به آلزایمر را در قومیت‌های دیگر نیز افزایش می‌دهد، سطوح خطر متفاوت است.

دکتر گریسیوس که مطالعه‌ای را انجام داده است که نشان می‌دهد افراد سفیدپوست با دو نسخه از APOE4 13 برابر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در هموزیگوت‌های APOE4 در اجداد ژنتیکی مختلف متفاوت است، می‌گوید: «یک استدلال مهم در برابر تفسیر آنها افراد سفیدپوست با دو نسخه از APOE3، در حالی که افراد سیاه پوست با دو نسخه از APOE4 6.5 برابر خطر ابتلا به سیاهپوستان با دو نسخه از APOE3 را داشتند.

او گفت: «این هنگام مشاوره به بیماران در مورد خطر ژنتیکی ناشی از بیماری آلزایمر، پیامدهای مهمی دارد.

بر اساس درک ژنتیکی فعلی از آلزایمر، کمتر از 2 درصد موارد به طور ژنتیکی در نظر گرفته می‌شوند. برخی از این بیماران جهش را در یکی از سه ژن به ارث برده اند و می توانند علائم را در سنین 30 یا 40 سالگی بروز دهند. سایرین افراد مبتلا به سندرم داون هستند که سه نسخه از کروموزوم حاوی پروتئینی دارند که اغلب منجر به بیماری آلزایمر مرتبط با سندرم داون می شود.

دکتر اسپرلینگ گفت: اعتقاد بر این است که تغییرات ژنتیکی در این موارد باعث ایجاد آمیلوئید می شود، در حالی که اعتقاد بر این است که APOE4 در پاکسازی تجمع آمیلوئید تداخل دارد.

دکتر فورتئا گفت که بر اساس پیشنهاد محققان، داشتن یک کپی از APOE4 همچنان به عنوان یک عامل خطر در نظر گرفته می شود و برای ایجاد آلزایمر کافی نیست. به گفته کارشناسان، پیروی از این الگوی ژنتیکی که «نیمه غالب» نامیده می‌شود، برای بیماری‌ها غیرعادی است که دو نسخه از یک نوع بیماری ایجاد می‌کند، اما یک نسخه فقط خطر را افزایش می‌دهد.

توصیه جدید سؤالاتی را در مورد اینکه آیا افراد باید آزمایش شوند تا مشخص شود که آیا نوع APOE4 دارند یا خیر، ایجاد خواهد کرد.

دکتر گریسیوس گفت تا زمانی که برای افرادی که دارای دو نسخه از APOE4 هستند یا آزمایش‌هایی از درمان‌ها برای جلوگیری از ابتلا به زوال عقل انجام نشده است، توصیه من این است که اگر علائمی ندارید، قطعاً نباید وضعیت APOE خود را بفهمید.

وی افزود: در این مرحله فقط باعث غم و اندوه می شود.

دکتر اسپرلینگ گفت که یافتن راه‌هایی برای کمک به این بیماران نمی‌تواند به زودی به دست آید، و افزود: «این افراد مستاصل هستند، آن‌ها اغلب آن را در والدین خود دیده‌اند و واقعاً نیاز به درمان دارند.»



Source link