کووید طولانی مدت باعث می شود که برخی افراد بچه دار نشوند


افیا مدت‌ها، تسا به فکر فریز کردن تخمک‌هایش پس از 30 سالگی بود، بنابراین او و شریک زندگی‌اش زمانی که احساس آمادگی کردند می‌توانند صاحب فرزند شوند. اما تولد 30 سالگی او در ماه مارس آمد و رفت و او هیچ حرکتی برای عمل به برنامه خود انجام نداد.

تسا که در ماساچوست زندگی می‌کند و برای محافظت از حریم خصوصی‌اش از او خواسته بود تنها با نام کوچکش شناسایی شود، پس از یک مورد کووید-19 در ماه مه گذشته به کووید طولانی مبتلا شد. کووید طولانی مدت خستگی شدیدی را به همراه داشت، انجام ورزش بدون تصادف پس از آن عملاً غیرممکن شد و یک اختلال سیستم عصبی از قبل وجود داشت که باعث می‌شود او احساس ضعف کند. تسا هنوز هم می‌تواند از خانه کار کند، اما بیشتر روزها فقط برای یک پیاده‌روی کوتاه از خانه بیرون می‌آید. او می‌گوید با سطح انرژی فعلی‌اش، تصور مراقبت از یک حیوان خانگی، چه برسد به یک کودک، سخت است.

تسا درباره خودش و شریک زندگی‌اش می‌گوید: «ما هر دوی ما در حال حاضر فقط برای مراقبت از من کارهای زیادی انجام می‌دهیم. این امکان وجود دارد که به جایی برسیم که بتوانیم [have a child]اما الان خیلی سخت تر است.»

برای بسیاری از بیماران، کووید طولانی بیش از یک مسئله پزشکی است. همچنین بر کار، روابط و برنامه های زندگی تأثیر می گذارد – از جمله اینکه چه زمانی، چگونه و آیا بچه دار شدن.

طبق داده‌های اداره سرشماری ایالات متحده، حدود 25 درصد از بزرگسالان 18 تا 39 ساله ایالات متحده که مبتلا به کووید-19 بوده‌اند، علائمی را تجربه کرده‌اند که حداقل سه ماه طول کشیده است – به این معنی که میلیون‌ها نفر در اوج ابتلا به کووید-19 طولانی‌مدت داشته یا دارند زندگی می‌کنند. سال های باروری آنها و در حالی که هر کسی می تواند به کووید طولانی مبتلا شود، به نظر می رسد زنان بیشتر از مردان در معرض خطر هستند.

دکتر کاترین گری، متخصص طب مادر و جنین در بیمارستان زنان و بریگهام بوستون که در مورد اثرات واکسن کووید-19 در بین افراد باردار تحقیق کرده است، می‌گوید: بارداری یک «تست استرس» بر بدن است. برای کسی که در حال حاضر با مجموعه ای از علائم ناتوان کننده مواجه است، ممکن است آزمایشی برای انجام آن بسیار خطرناک باشد.


هنگامی که لوئیز (که برای محافظت از حریم خصوصی خود خواست با نام میانی خود شناسایی شود) از پزشکش پرسید که آیا او به اندازه کافی سالم است که بتواند باردار شود در اوایل سال 2021، تقریباً شش ماه پس از ابتلا به کووید طولانی، او پاسخ محکمی دریافت کرد: «ن حتی به آن فکر نکن.»

قبل از آن قرار، لوئیز، که 37 سال دارد و در کالیفرنیا زندگی می‌کند، با وجود اینکه با علائم طولانی کووید از جمله میگرن و خستگی زندگی می‌کرد، امیدوار بود به فرزند 5 ساله‌اش خواهر یا برادر بدهد. او خوانده بود که برخی از افراد مبتلا به بیماری های مزمن در دوران بارداری، حداقل به طور موقت، بهبود می یابند، و فکر می کرد که آیا این ممکن است برای او صادق باشد.

لوئیز می‌گوید که اخراج دکترش هشیارکننده بود، اما عاقلانه بود. علائم او از آن زمان بدتر شده است و کار از خانه و مراقبت از فرزندش اکنون بیشتر توان او را می گیرد. او اساساً خانه نشین است و معمولاً فقط یک بار در هفته انرژی کافی برای دوش گرفتن دارد.

او می‌گوید: «واقعاً فکر نمی‌کنم بدنم بتواند بارداری و بزرگ کردن نوزاد جدید را تحمل کند. “اگر نمی توانم هر زمان که دلم می خواهد دوش گرفتن را تحمل کنم، واقعاً نمی توانم این چالش اضافی را تحمل کنم.”

کاملاً مشخص نیست که چه مدت کووید بر بارداری و سلامت باروری تأثیر می‌گذارد زیرا به طور گسترده در مورد آن تحقیق نشده است. استیسی میسمر، استاد زنان، زایمان و بیولوژی تولید مثل در کالج پزشکی انسانی دانشگاه ایالتی میشیگان، اخیراً مقاله‌ای منتشر کرده است که نشان می‌دهد افراد مبتلا به آندومتریوز در معرض افزایش خطر ابتلا به کووید طولانی هستند، اما تنها پس از انتشار چندین مجله دانشگاهی. «فقدان کنجکاوی در مورد [women’s health and Long COVID] و عدم تمرکز بر درک قابل قبول نیست.

با این حال، تحقیقات کمی در مورد بارداری و آنسفالومیلیت میالژیک/سندرم خستگی مزمن (ME/CFS)، وضعیتی با علائمی که بسیار شبیه به بسیاری از بیماران مبتلا به کووید طولانی است، وجود دارد. در یک مطالعه کوچک در سال 2004 روی افراد مبتلا به ME/CFS، تقریباً 30٪ علائم در دوران بارداری بهبود یافتند، در حالی که حدود 30٪ بدتر شدند و حدود 40٪ ثابت ماندند. پس از بارداری، تقریباً 20٪ بهبود علائم را گزارش کردند، در حالی که حدود 50٪ بدتر شدند و 30٪ ثابت ماندند.

علیرغم شباهت‌های بین ME/CFS و Long COVID، مشخص نیست که آیا این نتایج برای هر دو شرایط اعمال می‌شود یا خیر. “بیمارانی که در دوران بارداری دچار هر گونه بیماری پزشکی می شوند، می خواهند اثرات طولانی مدت آن را بدانند [and chances] گری می گوید که وضعیت آنها بدتر می شود. “ما در حال حاضر اطلاعاتی برای راهنمایی در مورد نحوه مشاوره با افراد مبتلا به کووید طولانی نداریم.

محققان تا حدودی می دانند که چگونه ویروس SARS-CoV-2 می تواند بر سلامت باروری زنان و مردان تأثیر بگذارد. در حالی که هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد واکسن COVID-19 باعث ناباروری می شود، خود ویروس می تواند به طرق مختلف بر سلامت باروری تأثیر بگذارد.

در میان مردان، برخی شواهد نشان می‌دهد که SARS-CoV-2 می‌تواند تعداد و کیفیت اسپرم، عملکرد بیضه و سطح هورمون‌ها را مختل کند و به طور بالقوه باروری را حداقل در کوتاه‌مدت کاهش دهد. مطالعات نشان می دهد مردان مبتلا به کووید طولانی ممکن است اختلال نعوظ را نیز تجربه کنند، که می تواند باردار شدن را دشوارتر کند.

در میان زنان، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از نشانگرهای باروری حداقل تا چند ماه پس از عفونت کمتر هستند و افرادی که در دوران بارداری به COVID-19 مبتلا می‌شوند ممکن است در معرض افزایش خطر عوارض مختلف از پره اکلامپسی تا زایمان زودرس باشند. و ویروس و واکسن آن حداقل به طور موقت بر چرخه قاعدگی تأثیر می گذارند.

بر اساس مقاله‌ای که در ژانویه منتشر شد، برخی از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت نیز در حوالی دوره‌های قاعدگی خود دچار تشدید علائم می‌شوند. این مورد در مورد Chimére Smith، 40 ساله است که پس از ابتلا به این ویروس در سال 2020، به کووید طولانی مبتلا شد. اسمیت می گوید: «همیشه می توانم تشخیص دهم که دو هفته قبل از پریود من است، زیرا او دچار سردرد، درد عصبی، مشکلات چشمی، درد صورت می شود. مه مغزی، از دست دادن حافظه و بثورات پوستی. او این علائم را در دو هفته پس از قاعدگی به میزان قابل توجهی تجربه نمی کند.

اسمیت می‌گوید که «مایل است هر چیزی را امتحان کند» که این الگو را از بین ببرد، از جمله برداشتن رحم او – اما برای شروع، پزشک او یک قرص ضدبارداری با استروژن کم تجویز کرده است تا ببیند آیا این قرص به علائم او کمک می‌کند یا خیر.

کیت کلنسی، استاد دانشگاه ایلینوی اوربانا-شامپین و نویسنده کتاب پیش رو دوره: داستان واقعی قاعدگی، می‌گوید التهاب ممکن است پیوند مشترک میان کووید طولانی، تغییرات پریود و تشدید علائم در طول قاعدگی باشد. کلنسی می گوید: «رحم یک اندام ایمنی است. از عوامل بیماری زا جلوگیری می کند و در عین حال به جنین – یک ارگانیسم تا حدی خارجی – اجازه می دهد تا با خیال راحت رشد کند، و به طور منظم بافت ها را می ریزد و ترمیم می کند. کلنسی توضیح می دهد که بنابراین این اندام به شدت به التهاب و سایر پاسخ های ایمنی پاسخ می دهد.

هدر-الیزابت براون که 38 ساله است و در میشیگان زندگی می کند، پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل یک مورد شدید کووید-19 در آوریل 2020 و بروز علائم طولانی کووید از جمله خستگی و مه مغزی، تغییرات قاعدگی را نیز تجربه کرد. چرخه قاعدگی براون پس از بیماری او به طرز چشمگیری تغییر کرد، ماه ها در یک زمان ناپدید شد و سپس سنگین تر از همیشه بازگشت.

او که نگران تأثیر این تغییرات برای سلامت باروری او بود، برای آزمایش در سال 2022 به یک متخصص باروری مراجعه کرد. نتایج او عمدتاً طبیعی بود. اما دکتر او به او گفت: «ما واقعاً نمی‌دانیم که چگونه کووید به طور کامل بر بدن شما تأثیر گذاشته است، بنابراین واقعاً نمی‌دانیم در طول بارداری چه اتفاقی خواهد افتاد.»

او می گوید: «هیچ کس نمی داند. وقتی صحبت از سلامت باروری به میان می‌آید، «آنها تقریباً به نی‌ها می‌چسبند».

اگرچه ناشناخته ها آن را ترسناک می کنند، اما براون همچنان متعهد به بچه دار شدن است، خواه این امر مستلزم فریز کردن تخمک هایش، استخدام جانشین یا فرزندخواندگی باشد. او تصدیق می‌کند که پدر و مادر بودن برای اکثر مردم حتی سخت‌تر از این خواهد بود، زیرا اگر انرژی خود را بیش از حد به کار برد، باز هم تصادف می‌کند. اما براون می‌گوید: «قبل از اینکه واقعاً به کووید مبتلا شوم، این یک آرزوی قلبی من بود. من نمی‌گذارم کووید آن را از من هم بگیرد.»

مطالب بیشتری که باید از TIME خوانده شود


بنویسید جیمی دوچارم در jamie.ducharme@time.com.