یک مکمل مولتی ویتامین ممکن است کمی حافظه را بهبود بخشد و کاهش را کاهش دهد: شات


مغز برای سلامت و کارایی مطلوب به تعداد زیادی مواد مغذی نیاز دارد، اما ریزمغذی‌ها معمولاً از طریق غذاها بهتر از مکمل‌ها جذب می‌شوند.

گریس کری/گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

گریس کری/گتی ایماژ


مغز برای سلامت و کارایی مطلوب به تعداد زیادی مواد مغذی نیاز دارد، اما ریزمغذی‌ها معمولاً از طریق غذاها بهتر از مکمل‌ها جذب می‌شوند.

گریس کری/گتی ایماژ

آمریکایی ها سالانه میلیاردها دلار برای مکمل ها خرج می کنند و تقریباً از هر 3 بزرگسال، 1 نفر مولتی ویتامین مصرف می کند. اما بحث در مورد اینکه آیا این به ارتقای سلامت کمک می کند وجود دارد.

تیمی از محققان می خواستند ارزیابی کنند که چگونه یک مولتی ویتامین روزانه ممکن است بر پیری شناختی و حافظه تأثیر بگذارد. آنها حدود 3500 سالمند را که در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده ثبت نام کرده بودند، ردیابی کردند. یک گروه از شرکت کنندگان یک دارونما و گروه دیگر یک مولتی ویتامین Silver Centrum به مدت سه سال مصرف کردند. شرکت کنندگان همچنین آزمون هایی را که به صورت آنلاین انجام شد، برای ارزیابی حافظه انجام دادند.

در پایان سال اول، افرادی که مولتی ویتامین مصرف می‌کردند، بهبودهایی در توانایی یادآوری کلمات نشان دادند. به شرکت کنندگان لیستی از کلمات داده شد – برخی مرتبط، برخی غیر مرتبط – و از آنها خواسته شد تا حد امکان به خاطر بسپارند. (آزمون های یادگیری فهرست توانایی فرد را برای ذخیره و بازیابی اطلاعات ارزیابی می کند.)

افرادی که مولتی ویتامین مصرف می کردند، در مقایسه با گروه دارونما، توانستند حدود یک چهارم کلمات بیشتری را به خاطر بیاورند که به معنای به خاطر سپردن چند کلمه بیشتر است.

نویسندگان در مقاله خود که این هفته در مجله منتشر شد، می نویسند: “ما تخمین می زنیم که اثر مداخله مولتی ویتامین عملکرد حافظه را بالاتر از دارونما با معادل 3.1 سال تغییر حافظه مرتبط با سن بهبود می بخشد.” مجله آمریکایی تغذیه بالینی. و نویسندگان به یک مزیت پایدار اشاره می کنند.

دکتر جفری لیندر، رئیس بخش عمومی داخلی در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن که در این مطالعه شرکت نداشت، می گوید: «این جالب است. اما او می گوید که اثر کلی که در این مطالعه یافت شد بسیار ناچیز بود. لیندر می‌گوید: «به نظر می‌رسد که تفاوت بسیار کمی دارد. و اشاره می‌کند که مولتی ویتامین‌ها بر سایر حوزه‌های شناختی ارزیابی‌شده در مطالعه، مانند عملکرد اجرایی، که ممکن است اقدامات مهم‌تری باشد، تأثیری نداشته است.

دکتر جوآن منسون، نویسنده این مطالعه، که رئیس بخش پزشکی پیشگیرانه در بیمارستان زنان و بریگهام است، می گوید این اولین مطالعه ای نیست که فواید مولتی ویتامین ها را نشان می دهد. او به مطالعه‌ای اشاره می‌کند که سال گذشته در آن منتشر شد آلزایمر و زوال عقل که نشان داد شرکت‌کنندگانی که روزانه یک مولتی ویتامین مصرف می‌کردند، روی عملکرد شناختی جهانی در تست‌های اندازه‌گیری یادآوری داستان، روانی کلامی، ترتیب ارقام و همچنین عملکرد اجرایی بهتر عمل کردند.

منسون می‌گوید: «جای تعجب است که چنین سیگنال واضحی برای سودمندی در کاهش از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن و زوال شناختی در این مطالعه یافت شد. آنهایی که مولتی ویتامین دریافت کردند بهتر از کسانی که دارونما دریافت کردند، عمل کردند.

بدن و مغز ما برای سلامت و کارایی مطلوب به مواد مغذی زیادی نیاز دارد. منسون می‌گوید اگر افراد کمبود این مواد مغذی داشته باشند، ممکن است بر از دست دادن حافظه یا سرعت زوال شناختی تأثیر بگذارد. بنابراین، او می‌گوید مصرف یک مولتی ویتامین ممکن است به کسی کمک کند در صورتی که تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خود دریافت نکند، از کمبود آن جلوگیری کند.

مانسون می‌گوید: «توجه به این نکته مهم است که مولتی ویتامین هرگز جایگزین یک رژیم غذایی سالم نخواهد شد، زیرا ریزمغذی‌ها معمولاً از طریق غذاها بهتر جذب می‌شوند تا از طریق مکمل‌ها.» اما ممکن است یک رویکرد یا استراتژی مکمل برای حفظ سلامت شناختی در میان سالمندان باشد. بزرگسالان،” او می گوید.

لیندر می گوید که به بیمارانش ادامه خواهد داد که اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشند، بعید است که از مولتی ویتامین سود زیادی ببرند. او می گوید: «اگر بیش از حد از یک مکمل خاص استفاده می کنید و بدنتان به آن نیازی ندارد، فقط آن را دفع می کنید. او سرمقاله ای نوشت که در جاما، با این استدلال که ویتامین ها و مکمل ها می توانند برای بسیاری از مردم هدر دادن پول باشند. او استدلال می کند که ما باید به مردم کمک کنیم که الگوی بهتری از غذا خوردن را اتخاذ کنند.

لیندر می گوید: «رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات فراوان با طول عمر و عملکرد بهتر و کیفیت زندگی بهتر مرتبط است. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد یک رژیم غذایی سالم با سلامت قلب بهتر مرتبط است، و وقتی صحبت از محافظت از عملکرد شناختی می‌شود، او می‌گوید: «تفکر فعلی این است که همه چیزهایی که برای قلب شما مفید هستند برای مغز شما نیز مفید هستند». .

وقتی لیندر با بیمارانش در مورد پیری سالم صحبت می کند، روی عادات خواب خوب، فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم تمرکز می کند. لیندر می‌گوید: «نگرانی بزرگ من با تمام تمرکزی که مردم روی ویتامین‌ها دارند این است که حواس آنها را از چیزهایی که واقعاً به آنها کمک می‌کند سالم بمانند منحرف می‌کند.

دکتر R. Sean Morrison که متخصص سالمندان در Mount Sinai Health System در نیویورک است، می‌گوید: «اگر کسی مولتی ویتامین مصرف می‌کند، من به او نمی‌گویم که آن را قطع کند. اما او می گوید که استفاده از مولتی ویتامین ها را به عنوان راهی برای محافظت در برابر از دست دادن حافظه تشویق نمی کند، زیرا به گفته او اثرات اندازه گیری شده در این مطالعات چندان قانع کننده نیستند. موریسون می گوید: “فکر نمی کنم این گلوله جادویی باشد که مردم به دنبال آن هستند.” هنگام صحبت با بیماران خود، او نیز بر اهمیت عادات سالم و روابط اجتماعی خوب تمرکز می کند.

این مطالعه تا حدی توسط مؤسسه ملی بهداشت و سایر کمک های مالی تأمین شده است. این ویتامین ها توسط شرکت Pfizer و هالئون، سازندگان Centrum، برند مولتی ویتامین های مصرف شده توسط شرکت کنندگان در این مطالعه، تهیه شده است. نویسندگان مطالعه می گویند که سرمایه گذاران “هیچ نقشی” در طراحی، تجزیه و تحلیل یا تفسیر مطالعه نداشته اند.