بیمار با پیوند کلیه خوک بیمارستان را به مقصد خانه ترک کرد


اولین بیمار پیوند کلیه از خوک اصلاح شده ژنتیکی به قدری خوب بود که روز چهارشنبه، تنها دو هفته پس از عمل جراحی پیشگامانه، از بیمارستان مرخص شد.

دانشمندان می گویند که پیوند و نتیجه دلگرم کننده آن نشان دهنده یک لحظه قابل توجه در پزشکی است که احتمالاً نوید دهنده عصر پیوند اعضا بین گونه ها است.

دو پیوند عضو قبلی از خوک های اصلاح شده ژنتیکی شکست خورد. هر دو بیمار قلب دریافت کردند و هر دو چند هفته بعد فوت کردند. در یک بیمار، علائمی وجود داشت که نشان می‌داد سیستم ایمنی بدن را پس زده است، که این یک خطر دائمی است.

اما به گفته پزشکان وی در بیمارستان عمومی ماساچوست، کلیه پیوند شده به ریچارد اسلیمن، 62 ساله، ادرار تولید می کند، مواد زائد را از خون خارج می کند، مایعات بدن را متعادل می کند و سایر وظایف کلیدی را انجام می دهد.

او در بیانیه‌ای که از سوی بیمارستان منتشر شد، گفت: «این لحظه – امروز که بیمارستان را با یکی از تمیزترین صورت‌حساب‌های سلامتی که در مدت طولانی داشته‌ام ترک می‌کنم – لحظه‌ای است که آرزو می‌کردم برای سال‌های متمادی فرا برسد». “اکنون این یک واقعیت است.”

او گفت که از “مراقبت های استثنایی” دریافت کرده است و از پزشکان و پرستاران خود و همچنین خیرخواهانی که با او تماس گرفتند، از جمله بیماران کلیوی که منتظر عضوی بودند، تشکر کرد.

آقای اسلیمن گفت: “امروز نه تنها برای من، بلکه برای آنها نیز آغاز جدیدی است.”

دکتر دیوید کلاسن، مدیر ارشد پزشکی شبکه متحد برای به اشتراک گذاری اعضا، که سیستم پیوند اعضا کشور را مدیریت می کند، گفت: این روش چشم انداز پیوند عضو حیوانی به انسان را به طور قابل توجهی به واقعیت نزدیک می کند.

دکتر کلاسن گفت: «اگرچه کار زیادی باقی مانده است که باید انجام شود، من فکر می کنم که پتانسیل این کار برای بهره مندی تعداد زیادی از بیماران محقق خواهد شد، و این علامت سوالی بود که در میدان شناور بود.

دکتر کلاسن خاطرنشان کرد که آیا بدن آقای اسلایمن در نهایت عضو پیوند شده را رد خواهد کرد یا خیر، هنوز مشخص نیست. و موانع دیگری نیز وجود دارد: یک عمل موفقیت آمیز باید در تعداد زیادی از بیماران تکرار شود و قبل از اینکه پیوندهای خارجی به طور گسترده در دسترس قرار گیرند، در آزمایشات بالینی مورد مطالعه قرار گیرد.

او گفت که اگر قرار باشد این پیوندها بزرگ شوند و در سیستم مراقبت های بهداشتی ادغام شوند، چالش های لجستیکی “هولناک” وجود دارد که با اطمینان از تامین کافی اندام از حیوانات دستکاری شده ژنتیکی شروع می شود.

البته هزینه ممکن است به یک مانع اساسی تبدیل شود. “آیا این چیزی است که ما واقعاً می توانیم به صورت واقع بینانه به عنوان یک سیستم مراقبت بهداشتی تلاش کنیم؟” دکتر کلاسن گفت. “ما باید در مورد آن فکر کنیم.”

درمان بیماری کلیوی در حال حاضر هزینه زیادی دارد. بر اساس گزارش بنیاد ملی کلیه، بیماری کلیوی مرحله نهایی، نقطه ای که در آن اندام ها از کار می افتند، 1 درصد از ذینفعان مدیکر را تحت تأثیر قرار می دهد، اما 7 درصد از هزینه های مدیکر را تشکیل می دهد.

با این حال پتانسیل پزشکی برای پیوند خوک به انسان فوق العاده است.

آقای Slayman روش آزمایشی را انتخاب کرد زیرا گزینه های کمی برای او باقی مانده بود. او به دلیل مشکلات رگ های خونی در دیالیز مشکل داشت و برای دریافت کلیه اهدایی منتظر طولانی بود.

کلیه پیوند شده به آقای Slayman از خوکی که توسط شرکت بیوتکنولوژی eGenesis مهندسی ژنتیک شده بود، به دست آمد. دانشمندان شرکت سه ژن را که ممکن است باعث رد این اندام شوند را حذف کردند، هفت ژن انسانی را برای افزایش سازگاری وارد کردند و اقداماتی را برای غیرفعال کردن رتروویروس‌های حمل شده توسط خوک‌ها که ممکن است انسان‌ها را آلوده کنند، انجام دادند.

بیش از 550000 آمریکایی نارسایی کلیه دارند و نیاز به دیالیز دارند و بیش از 100000 نفر در لیست انتظار برای دریافت کلیه پیوندی از اهداکننده انسان هستند.

علاوه بر این، ده ها میلیون آمریکایی به بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستند که می تواند منجر به نارسایی اندام شود. سیاه‌پوستان آمریکایی، آمریکایی‌های اسپانیایی تبار و بومیان آمریکا بالاترین میزان ابتلا به بیماری کلیوی در مرحله نهایی را دارند. بیماران سیاه پوست معمولاً بدتر از بیماران سفیدپوست هستند و دسترسی کمتری به کلیه اهدایی دارند.

در حالی که دیالیز مردم را زنده نگه می دارد، درمان انتخابی برای بسیاری از بیماران پیوند کلیه است که به طور چشمگیری کیفیت زندگی را بهبود می بخشد. اما تنها 25000 پیوند کلیه در سال انجام می شود و هزاران بیمار سالانه در حالی که منتظر عضوی از بدن انسان هستند به دلیل کمبود اهدا کننده جان خود را از دست می دهند.

پیوند Xenotransplantation برای چندین دهه به عنوان یک راه حل بالقوه مورد بحث قرار گرفته است.

چالش در هر پیوند عضو این است که سیستم ایمنی بدن انسان برای حمله به بافت خارجی آماده شده است که باعث عوارض تهدید کننده زندگی برای گیرندگان می شود. بیمارانی که اعضای پیوندی دریافت می‌کنند، عموماً باید داروهایی مصرف کنند که برای سرکوب پاسخ سیستم ایمنی و حفظ اندام در نظر گرفته شده است.

به گفته دکتر لئوناردو وی. ریلا، مدیر پزشکی پیوند کلیه در Mass General، آقای Slayman در روز هشتم پس از عمل، علائم رد را نشان داد. (سازمان مادر بیمارستان، Mass General Brigham، برنامه پیوند را توسعه داد.)

رد نوعی به نام رد سلولی بود که رایج ترین شکل رد حاد پیوند است. این می تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد، به ویژه در سال اول پیوند عضو. تا 25 درصد از دریافت کنندگان عضو، پس زدن سلولی را در سه ماه اول تجربه می کنند.

دکتر ریلا گفت که رد شدن غیرمنتظره نبود، اگرچه آقای اسلیمن آن را سریعتر از حد معمول تجربه کرد. پزشکان موفق شدند با استروئیدها و سایر داروهایی که برای کاهش واکنش ایمنی استفاده می‌شوند، رد را معکوس کنند.

دکتر ریلا گفت: «هفته اول یک ترن هوایی بود. او افزود که با اطمینان خاطر، آقای اسلیمن مانند بیمارانی که اعضای بدن را از اهداکنندگان انسانی دریافت می کنند، به درمان پاسخ داد.

آقای اسلایمن چندین داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کند و با آزمایش خون و ادرار سه بار در هفته و همچنین دو بار در هفته با پزشک تحت نظر خواهد بود.

پزشکان او نمی‌خواهند آقای اسلیمن حداقل به مدت شش هفته در اداره حمل‌ونقل ایالتی به سر کار بازگردد و او باید برای جلوگیری از عفونت‌ها به دلیل داروهایی که سیستم ایمنی بدنش را سرکوب می‌کنند، اقدامات احتیاطی انجام دهد.

دکتر ریلا گفت: «در نهایت، ما می‌خواهیم بیماران به کارهایی که از انجام دادنشان لذت می‌برند بازگردند تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند». ما می خواهیم از محدودیت ها اجتناب کنیم.»

دکتر ریلا گفت تا چهارشنبه، آقای اسلیمن به وضوح آماده بازگشت به خانه بود.

دکتر ریلا گفت: «وقتی ما برای اولین بار وارد شدیم، او نگرانی و اضطراب زیادی در مورد اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد داشت. اما وقتی ساعت 7 صبح امروز به سمت او رفتیم، می‌توانستید لبخند بزرگی را روی صورتش ببینید و او در حال برنامه‌ریزی بود.



Source link