دادگاه عالی به زودی در مورد دسترسی به قرص سقط جنین تصمیم خواهد گرفت


تیدیوان عالی با یک ضرب‌الاجل خودخواسته جمعه شب مواجه است تا تصمیم بگیرد که آیا دسترسی زنان به قرص‌های سقط جنین که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، بدون تغییر باقی می‌ماند یا محدود می‌شود، در حالی که چالش قانونی برای تأیید سازمان غذا و داروی آن ادامه دارد.

قضات در حال بررسی این بحث هستند که اجازه دادن به محدودیت های مندرج در احکام دادگاه های بدوی، به شدت در دسترس بودن دارو، میفپریستون، که در رایج ترین روش سقط جنین در ایالات متحده استفاده می شود، مختل می کند.

مکرراً مشخص شده است که بی‌خطر و مؤثر است و از زمان تأیید FDA در سال 2000، توسط بیش از 5 میلیون زن در ایالات متحده استفاده شده است.

دیوان عالی ابتدا گفته بود که تا روز چهارشنبه تصمیم خواهد گرفت که آیا محدودیت ها می توانند تا زمانی که پرونده ادامه دارد اعمال شوند یا خیر. دستور یک حکمی که روز چهارشنبه توسط قاضی ساموئل آلیتو امضا شد، به قضات دو روز دیگر بدون توضیح داده شد.

قضات قرار است روز جمعه برای یک کنفرانس خصوصی ملاقات کنند و در آنجا بتوانند در مورد این موضوع صحبت کنند. زمان اضافی می تواند بخشی از تلاش برای ایجاد نظمی باشد که از حمایت گسترده در میان قضات برخوردار باشد. یا ممکن است یک یا چند قاضی در حال نوشتن یک نظر جداگانه باشند و چند روز دیگر درخواست کنند.

چالش مایفپریستون که توسط دشمنان سقط جنین مطرح شد، اولین مناقشه سقط جنین است که از زمانی که اکثریت محافظه‌کار آن 10 ماه پیش رو علیه وید را لغو کردند و به بیش از 12 ایالت اجازه دادند عملاً سقط جنین را ممنوع کنند، به بالاترین دادگاه کشور رسید.

به عقیده اکثریت او، آلیتو گفت که یکی از دلایل سرنگونی رو، حذف دادگاه های فدرال از مبارزه سقط جنین است. او نوشت: «زمان توجه به قانون اساسی و بازگرداندن موضوع سقط جنین به نمایندگان منتخب مردم فرا رسیده است.

اما حتی با پیروزی در دادگاه، مخالفان سقط جنین با هدف جدیدی به دادگاه فدرال بازگشتند: سقط جنین دارویی، که بیش از نیمی از سقط جنین در ایالات متحده را تشکیل می دهد.

زنانی که به دنبال پایان دادن به بارداری خود در 10 هفته اول بدون سقط جراحی تهاجمی تر هستند، می توانند از میفپریستون، همراه با میزوپروستول استفاده کنند. FDA در طول سال‌ها شرایط استفاده از mifepristone را تسهیل کرده است، از جمله اجازه ارسال آن از طریق پست در ایالت‌هایی که امکان دسترسی را دارند.

مخالفان سقط جنین در ماه نوامبر در تگزاس شکایت کردند و ادعا کردند که تایید اولیه میفپریستون توسط FDA در 23 سال پیش و تغییرات بعدی ناقص بوده است.

آنها حکمی را در 7 آوریل توسط قاضی منطقه ای ایالات متحده متیو کاکسماریک، منصوب رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ دریافت کردند که تاییدیه FDA را از مایفپریستون لغو کرد. قاضی به دولت بایدن و آزمایشگاه‌های Danco مستقر در نیویورک، سازنده مایفپریستون، یک هفته فرصت داد تا تجدید نظر کنند و بخواهند حکم او را معلق نگه دارند.

در پاسخ به درخواست تجدیدنظر سریع، دو منصوب دیگر ترامپ در پنجمین دادگاه استیناف حوزه ایالات متحده گفتند که تأییدیه اصلی FDA در حال حاضر پابرجاست. اما قاضی اندرو اولدهام و کرت انگلهارت گفتند که اکثر حکم کاکسماریک می تواند تا زمانی که پرونده در دادگاه های فدرال به پایان می رسد، اجرایی شود.

حکم آنها به طور موثر تغییرات ایجاد شده توسط FDA از سال 2016 را باطل می کند، از جمله تمدید هفته هفتم به 10 بارداری که میفپریستون می تواند به طور ایمن استفاده شود. دادگاه همچنین گفت که این دارو را نمی توان به صورت پستی یا توزیع کرد و بیمارانی که به دنبال آن هستند باید سه بار با پزشک مراجعه کنند. زنان همچنین ممکن است نیاز به مصرف دوز بالاتری از دارو نسبت به آنچه FDA می گوید لازم باشد.

دولت و دانکو گفته اند که اگر این محدودیت ها در حین ادامه پرونده اعمال شوند، هرج و مرج ایجاد می شود. یک قاضی فدرال در واشنگتن که به طور بالقوه بر این سردرگمی افزوده است، به FDA دستور داده است تا دسترسی به میفپریستون را تحت قوانین فعلی در 17 ایالت تحت رهبری دموکرات ها و ناحیه کلمبیا که شکایت جداگانه ای را ارائه کرده اند، حفظ کند.

دولت بایدن گفته است که احکام در تضاد هستند و وضعیت غیرقابل دفاعی را برای FDA ایجاد می کنند.

و چین و چروک قانونی جدید عوارض بیشتری را تهدید می کند. GenBioPro که نسخه عمومی میفپریستون را می سازد، روز چهارشنبه شکایتی را تنظیم کرد تا در صورت عدم مداخله دادگاه عالی، FDA را از حذف داروی خود از بازار جلوگیری کند.

در حال حاضر، از دیوان عالی کشور فقط خواسته شده است تا از احکام دادگاه بدوی تا پایان پرونده حقوقی جلوگیری کند. اما اگر دادگاه موافقت نکند، دولت و دانکو با یکدیگر بحث و جدل دارند. آنها از دادگاه می خواهند که چالش مایفپریستون را بپذیرد، استدلال ها را بشنود و در اوایل تابستان تصمیم بگیرد.

دادگاه به ندرت چنین اقدامی را پیش از آن که حداقل یکی از دادگاه های تجدیدنظر به طور کامل مسائل حقوقی مربوطه را بررسی کرده باشد انجام می دهد.

مدار پنجم مستقر در نیواورلئان قبلاً دستور داده است که یک برنامه تسریع شده برای رسیدگی به پرونده، با استدلال برای 17 می تعیین شده باشد.

مطالب بیشتری که باید از TIME خوانده شود


با ما تماس بگیرید در letters@time.com.