زوال عقل می تواند عوارض مالی داشته باشد. در اینجا نحوه محافظت از خانواده آمده است: عکس


شارون گوین عکسی از شوهرش که در اواخر عمرش دچار زوال عقل بدن لویی شده بود در دست دارد. رفتار مالی بی پروا یکی از اولین نشانه های این بیماری بود. گوین می گوید: «این همان چیزی بود که ابتدا به مغز او حمله کرد.

کیتی بلکلی/WESA


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کیتی بلکلی/WESA


شارون گوین عکسی از شوهرش که در اواخر عمرش دچار زوال عقل بدن لویی شده بود در دست دارد. رفتار مالی بی پروا یکی از اولین نشانه های این بیماری بود. گوین می گوید: «این همان چیزی بود که ابتدا به مغز او حمله کرد.

کیتی بلکلی/WESA

شارون گوین تقریباً 30 سال ازدواج کرده بود که پس‌انداز و حساب‌های چکی را که با همسرش به اشتراک گذاشته بود را تسویه کرد و سپس آن پول را به حساب‌هایی که فقط به نام او بود منتقل کرد. احساس وحشتناکی داشت، انگار دزدی می کرد. اما اگر گوین همه چیز را از دست نداده بود، گزینه‌های زیادی وجود نداشت.

این حدود 20 سال پیش بود. شوهر گوین هنوز به عنوان یک بیمارستان منظم کار می کرد که شروع به خرج کردن نامنظم کرد. یک پنجشنبه شب او یک برگه 3000 دلاری در یک بار پلیس پیتسبورگ جمع آوری کرد و برای غریبه ها گلوله خرید. گوین می‌گوید که وقتی کارت اعتباری او را در فروشگاه مواد غذایی رد کردند، متوجه ولخرجی او شد – چیزی کاملاً غیرعادی برای او.

در آن زمان بود که او متوجه شد که همسرش اولین مورد از یک سری تغییرات شناختی را نشان می دهد که در نهایت به عنوان زوال عقل بدن لوی تشخیص داده می شود.

گوین می‌گوید: «او پس از از بین رفتن آگاهی مالی، سال‌ها رانندگی کرد. “این فقط یک منطقه است. این همان چیزی است که ابتدا به مغز او حمله کرد.”

تعداد فزاینده ای از تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به زوال عقل با نتایج مالی بدتری روبرو هستند. همانطور که NPR گزارش کرده است، یک مطالعه در سال 2020 از دانشگاه جانز هاپکینز بر روی 81000 نفر از ذینفعان مدیکر نشان داد که افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل مرتبط با آن تا شش سال قبل از تشخیص رسمی شروع به ایجاد اعتبار اولیه کردند.

این یکی از مجموعه‌ای از مطالعات است که به مشکلات مالی به‌عنوان یک علامت هشدار احتمالی – و نه فقط پیامد – زوال شناختی اشاره می‌کند.

کارول شپرد، یک مدیر مراقبت های سالمندان خوداشتغال در حومه پیتسبورگ، می گوید که بهتر است زمانی که مردم هنوز از نظر شناختی سالم هستند، برنامه ریزی برای پیامدهای مالی زوال عقل را شروع کنید: “این در مورد کنترل سرنوشت خود است.”

اگرچه راه‌حل‌های کاملی وجود ندارد، اما با افزایش سن می‌توانید قدم‌هایی برای محافظت از خود یا عزیزانتان بردارید. در اینجا توصیه هایی از مشاوران مالی و متخصصان سلامت روان ارائه شده است.

از قبل نرده های مالی را در جای خود قرار دهید

برای جلوگیری از غافلگیری، برخی از مشاوران مالی توصیه می‌کنند که با عزیزانتان در مورد پول صحبت کنید و ابزارهایی را راه‌اندازی کنید که امور مالی شما را ردیابی کند و هر گونه الگوی غیرعادی را مشخص کند.

شارون گوین توانست از خود و همسرش در برابر خرابی مالی محافظت کند. اما اکنون، در سن 63 سالگی و یک بیوه، گوین نگران است که اگر او نیز به زوال عقل مبتلا شود، ممکن است قبل از اینکه کسی متوجه شود، خود را ورشکست کند: “من حدس می زنم، فرزندانم خیلی بیشتر از 90٪ مردم در مورد امور مالی من می دانند. در گروه سنی من. آنها هنوز نمی‌دانند روز من چیست.”

کارشناسان می گویند ترس گوین یک امکان واقعی برای میلیون ها آمریکایی است، تا حدی به این دلیل که صنعت مالی در اعمال تغییراتی که از ثروت آمریکایی های سالخورده محافظت می کند مردد بوده است. این امر باعث می‌شود افراد و خانواده‌ها به دنبال تدابیر امنیتی باشند.

دنیای فناوری برای افراد و خانواده هایی که به دنبال حمایت هستند، گزینه هایی ارائه می دهد. در سال 2020 مؤسسه ملی پیری کار SilverBills را برجسته کرد، یک سرویس نگهبان که اطمینان حاصل می کند که صورتحساب ها به موقع پرداخت می شوند و فاکتورها را برای تقلب و اشتباه بررسی می کند. گروه مالی Cetera با Carefull، یک شرکت آنلاین که بر تقلب و خطاهای مالی نظارت می‌کند و در عین حال بیمه سرقت هویت را نیز ارائه می‌کند، شریک شده است.

و همانطور که AARP اشاره می کند، اسکن EverSafe برای هزینه های غیرعادی، مانند برگه نوار بزرگی که شوهر شارون گوین از آن استفاده کرده است، حساب می شود.

شارون گوین نمی‌خواهد که زوال عقل به وضعیت مالی او آسیب برساند. او بزرگترین دختر خود را به عنوان وکالت نامه خود تعیین کرد و ابزاری را برای نشان دادن هرگونه رفتار غیرمعمول مالی ایجاد کرد. این محافظت اضافی باعث می شود که گوین احساس سبکی کند.”[My daughter] گوین می‌گوید: امیدوارم بتوانم به من کمک کند تا قبل از اینکه خودم را به دردسر بیاندازم، همه چیز را از بین ببرم.

کیتی بلکلی/WESA


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کیتی بلکلی/WESA


شارون گوین نمی‌خواهد که زوال عقل به وضعیت مالی او آسیب برساند. او بزرگترین دختر خود را به عنوان وکالت نامه خود تعیین کرد و ابزاری را برای نشان دادن هرگونه رفتار غیرمعمول مالی ایجاد کرد. این محافظت اضافی باعث می شود که گوین احساس سبکی کند.”[My daughter] گوین می‌گوید: امیدوارم بتوانم به من کمک کند تا قبل از اینکه خودم را به دردسر بیاندازم، همه چیز را از بین ببرم.

کیتی بلکلی/WESA

EverSafe می‌گوید همچنین می‌تواند به جلوگیری از تقلب مالی و بهره‌کشی کمک کند – یک آفت بزرگ برای آمریکایی‌های مسن‌تر. شورای ملی سالمندی تخمین می زند که سالمندان در ایالات متحده سالانه 36.5 میلیارد دلار به دلیل سوء استفاده مالی از سالمندان از دست می دهند. (در مقایسه، سال گذشته آمریکایی ها 45 میلیارد دلار از جیب خود را برای مراقبت از خانه سالمندان و سایر مراقبت های سازمانی هزینه کردند.)

لیز لووی، مدیر عملیات EverSafe و همچنین رئیس سابق واحد سوء استفاده از سالمندان در دفتر دادستان ناحیه نیویورک می‌گوید: «این کلاهبرداران واقعاً باهوش قرار نیست فقط مبلغ زیادی را از یک حساب سرقت کنند. آنها معمولاً به اندازه کافی باهوش هستند که می توانند کوچک شروع کنند و بیش از یک حساب را در بیش از یک موسسه پوشش دهند.

همه نمی توانند خدماتی مانند EverSafe را بپردازند: بسته ها از حدود 7 تا 26 دلار در ماه متغیر هستند. اما چنین خدماتی می‌توانست به گوین کمک کند، چرا که نتوانست مانع از ثبت نام همسرش برای کارت‌های اعتباری جدید شود، حتی پس از اینکه کنترل امور مالی زوج را به دست گرفت. پس از مشورت با چهار فرزندش، تصمیم گرفت بسته اولیه را برای خودش بخرد.

اکنون بزرگترین دختر گوین که به عنوان وکالتنامه او تعیین شده است، در صورتی که EverSafe چیزی غیرعادی را اعلام کند، مطلع خواهد شد. این محافظت اضافی باعث می شود که گوین احساس سبکی کند.

“[My daughter] گوین می‌گوید: امیدوارم بتوانم به من کمک کند تا قبل از اینکه خودم را به دردسر بیاندازم، همه چیز را از بین ببرم.

برای تنظیم یک برنامه مشترک با خانواده خود با یکدیگر همکاری کنید

حتی بیشتر از نظارت مالی، مسلماً مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که خانواده یا دوستان خود را در یک برنامه مشترک در مورد پیری و امور مالی مشارکت دهید – ایده‌آل قبل از ظاهر شدن علائم زوال عقل.

کارول شپرد، مدیر مراقبت های سالمندان، و همسرش هر دو سابقه خانوادگی زوال عقل دارند. آنها پیش نویس برنامه های مالی گسترده ای را تهیه کرده اند و آنها را با فرزندان بزرگسال خود در میان گذاشته اند. او می گوید: «امید یک استراتژی نیست.

کیتی بلکلی/WESA


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کیتی بلکلی/WESA


کارول شپرد، مدیر مراقبت های سالمندان، و همسرش هر دو سابقه خانوادگی زوال عقل دارند. آنها پیش نویس برنامه های مالی گسترده ای را تهیه کرده اند و آنها را با فرزندان بزرگسال خود در میان گذاشته اند. او می گوید: «امید یک استراتژی نیست.

کیتی بلکلی/WESA

مت لاندکوئیست، یک درمانگر ساکن نیویورک که اغلب با خانواده ها در مورد مسائل مالی – مانند بودجه بندی یا مراقبت از والدین سالخورده – کار می کند، گفتن این کار آسان تر از انجام آن است.

لوندکویست خاطرنشان می کند که پول می تواند نشان دهنده ثبات، کنترل، قدرت، استقلال و امنیت باشد. بنابراین، پرداختن به نگرانی‌های مربوط به امنیت مالی، مردم را ملزم می‌کند که اجتناب‌ناپذیر بودن مرگ – خود و کسانی که دوستشان دارند – و همچنین واقعیت‌های جسمی، ذهنی و اقتصادی پیری را بپذیرند. حتی در بهترین شرایط، پول موضوع حساسی است – موضوعی که می‌تواند باعث ناراحتی و سرکشی شود، و موضوعی که اغلب به‌عنوان کسب‌وکار کسی تلقی نمی‌شود.

بسیار مهم است که اعضای خانواده را با این صحبت های بزرگ کور نکنید. در عوض، لاندکویست توصیه می‌کند که مردم هشدار دهند که مسائل مالی باید مورد بحث قرار گیرد: “این باعث می‌شود یک مکالمه دشوار به خوبی پیش برود.”

این گفتگو باید موضوعاتی مانند انتخاب وکالتنامه مالی، نحوه محافظت در برابر استثمار، و مسئولیت های مدیریت روزانه پول را پوشش دهد. راهنمای دانشگاه مینه‌سوتا مجموعه‌ای از توصیه‌های عملی را در مورد همه چیز از انتخاب یک مدافع مالی گرفته تا فهرستی از اسناد مهم و نحوه تکمیل فهرست مالی ارائه می‌دهد.

کارول شپرد، مدیر مراقبت های سالمندان مستقر در پیتسبورگ، هشدار می دهد که مکالمات سخت ضروری است و درگیری اجتناب ناپذیر است، به خصوص زمانی که فرد مبتلا به زوال عقل پیشرونده را درگیر کند. خیلی اوقات، او مشتریان مسن خود را در بحران می بیند، زیرا امید آنها این بود که روزی در خواب بدون هیچ گونه تحقیر پیری، در آرامش بمیرند.

او می گوید: «امید یک استراتژی نیست.

به همین دلیل است که شپرد و همسرش، هر دو در دهه 60 زندگی خود و هر دو با سابقه خانوادگی زوال عقل عروقی، پیش نویس برنامه های گسترده ای را تهیه کرده اند که با فرزندان بزرگسال خود در میان گذاشته اند. آنها پسر کوچکتر خود را به عنوان وکالت مالی و پسر بزرگتر خود را به عنوان وکالت نامه پزشکی تعیین کردند. شپرد و همسرش با گرفتن این تصمیمات اکنون معتقدند – امیدوارند – استقلال خود را حفظ می کنند.

شپرد همچنین امیدوار است که با توجه به پیر شدن او و همسرش، فعال بودن خانواده او را از نظر عاطفی و مالی آسان‌تر کند.

شارون گوین نیز همین احساس را دارد: “من نمی‌خواهم فرزندانم مسئولیت مراقبت از من را بر عهده بگیرند. آنچه دارم، می‌خواهم پولم برای مراقبت از من خرج شود و نمی‌خواهم بر آنها فشار بیاورم.”

اگر زوال عقل از قبل شروع شده است، تا آنجا که ممکن است عزیزان خود را در تصمیم گیری قرار دهید

هم گوین و هم شپرد می‌دانند که اگر در نهایت به زوال عقل مبتلا شوند، تمام برنامه‌ریزی‌های آن‌ها فرزندانشان را از درجاتی از سختی محافظت نمی‌کند. علائم غیر قابل پیش بینی و متغیر هستند: افسردگی، تحریک پذیری، پارانویا، تکانشگری. این یک معضل برای کودکان بزرگسال ایجاد می کند: فشار دادن کمک به والدین مقاوم باعث ایجاد نزاع می شود. نادیده گرفتن واقعیت باعث غفلت می شود.

باب لونسون، استاد دانشگاه کالیفرنیا در برکلی که متخصص تغییرات عاطفی همراه با پیری است، می‌گوید: «حقیقت این است که سخت خواهد بود و شانس موفقیت کامل خیلی خوب نیست.

بهترین توصیه لونسون برای مراقبان و عزیزان این است که تا حد امکان فرد مبتلا به زوال عقل را در فرآیند تصمیم گیری قرار دهند. اگر فردی نمی تواند خواسته های خود را بیان کند، همچنان مهم است که ارزش ها و علایق خود را در حین سلامتی در نظر بگیرد.

به عنوان مثال، شاید یک هوادار مادام العمر فوتبال دیگر قادر به پرداخت قبوض خود نباشد. شخص مسئول بودجه ماهانه خود می تواند یک بسته کابلی داشته باشد که به آنها امکان تماشای بازی های NFL را می دهد.

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که این بیماری دشمن است، لونسون می گوید: “به نحوی، باید سعی کنید راهی پیدا کنید تا با محبوب خود در یک طرف بمانید و در نهایت یکدیگر را سرزنش نکنید.”

گزارش سارا بودن در مورد زوال عقل و تصمیم‌گیری مالی بخشی از همکاری با انجمن روزنامه‌نگاران مراقبت‌های بهداشتی است که توسط صندوق مشترک المنافع حمایت می‌شود.