واکسن RSV ممکن است با خطر اندکی بالاتر سندرم گیلن باره مرتبط باشد


نیویورک – مقامات بهداشتی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ارتباطی بین دو واکسن جدید RSV و موارد اختلال نادر سیستم عصبی در افراد مسن آمریکایی وجود دارد یا خیر.

مقامات بهداشتی روز پنجشنبه گفتند که این تحقیق بر اساس کمتر از دوجین مورد مشاهده شده در بین بیش از 9.5 میلیون دریافت کننده واکسن است. آنها افزودند که اطلاعات موجود برای تعیین اینکه آیا این تیراندازی باعث بیماری شده است یا نه بسیار محدود است.

اما این ارقام بالاتر از حد انتظار است و مقامات در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر برای تعیین اینکه آیا واکسن ها باعث ایجاد مشکل شده اند یا خیر. این داده ها در جلسه ای از یک پانل متخصص ارائه شده است که توصیه های خط مشی واکسن را به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ارائه می دهد.

مقامات گفتند که در حال بررسی بیش از 20 مورد سندرم گیلن باره هستند، بیماری نادری که در آن سیستم ایمنی فرد به سلول های عصبی آسیب می رساند و باعث ضعف عضلانی و فلج می شود. طبق CDC، تخمین زده می‌شود که سالانه 3000 تا 6000 نفر در ایالات متحده به GBS مبتلا می‌شوند و این بیماری در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود.

اکثر افراد به طور کامل از این سندرم بهبود می یابند، اما برخی از آنها آسیب عصبی دائمی دارند. گیلن باره ممکن است در افراد پس از آلوده شدن به ویروس ایجاد شود، اما در برخی موارد موارد با واکسیناسیون مرتبط است.

RSV یا ویروس سنسیشیال تنفسی یکی از علل شایع علائم سرماخوردگی است اما می تواند برای نوزادان و افراد مسن خطرناک باشد.

سال گذشته، CDC بر اساس توصیه ای که توسط هیئت مشاوره ارائه شده بود، امضا کرد که هدف آن آمریکایی های 60 ساله و بالاتر بود. این برای یک دوز واکسن RSV بود. دو گزینه وجود داشت، یکی توسط Pfizer و دیگری توسط GSK.

CDC گفت که بیماران باید با پزشکان خود در مورد واکسن صحبت کنند و سپس تصمیم بگیرند که آیا آن را دریافت کنند یا خیر.

مقامات می‌دانستند که نمونه‌هایی از Guillain-Barre در آزمایش‌های بالینی انجام شده قبل از تایید این واکسن‌ها برای فروش شناسایی شده‌اند و سیستم‌های مختلف به دنبال نشانه‌هایی از مشکلات هستند.

در جلسه پانل کارشناسان در روز پنجشنبه، مقامات CDC تجزیه و تحلیلی از گزارش های دریافت شده توسط این سیستم ها ارائه کردند.

حدود دو سوم موارد در افرادی رخ داده است که نسخه ای از واکسن ساخته شده توسط فایزر به نام Abrysvo را دریافت کرده اند. اما مقامات همچنین در حال ردیابی افرادی هستند که Arexvy ساخته شده توسط GSK را دریافت کرده اند.

مقامات بهداشتی تخمین می زنند که حدود دو مورد گیلن باره در هر 1 میلیون نفری که واکسن دریافت می کنند، دیده می شود. تجزیه و تحلیل CDC نشان داد که نرخ GSK کمتر از آن است، اما 4.6 مورد در هر میلیون در دریافت کنندگان واکسن فایزر گزارش شده است.

داده‌های سازمان غذا و داروی ایالات متحده همچنین نشان می‌دهد که تعداد موارد گیلن باره بیش از حد انتظار در دریافت‌کنندگان واکسن RSV گزارش شده است، که در میان دریافت‌کنندگان واکسن فایزر این موارد بیشتر است.

دکتر تام شیمابوکورو، یکی از مقامات نظارت بر ایمنی واکسن CDC، گفت: «در مجموع، این داده‌ها یک خطر بالقوه را در دریافت‌کنندگان واکسن RSV 60 سال و بالاتر نشان می‌دهند که باید بررسی شوند.

مقامات GSK و Pfizer در این جلسه اظهارات کوتاهی کردند و خاطرنشان کردند که مرتب کردن سیگنال ایمنی پیچیده است.

ریما مهتا، معاون فایزر، گفت: “Pfizer به نظارت و ارزیابی مداوم ایمنی Abrysvo متعهد است” و در حال انجام چهار مطالعه ایمنی برای بررسی احتمال GBS مرتبط با واکسن است.

مقامات CDC همچنین تخمین‌هایی ارائه کردند که واکسن‌ها از هزاران بستری شدن در بیمارستان و صدها مرگ ناشی از RSV جلوگیری کرده‌اند و داده‌های کنونی نشان می‌دهد که مزایای واکسیناسیون بر خطرات احتمالی آن بیشتر است.



Source link