آنچه باید در مورد داروهای کاهش وزن اپرا بدانید


دبلیوداروهای هشت ضرر مانند Ozempic، Wegovy و Zepbound در حال حاضر بسیار محبوب هستند: طبق برخی پیش بینی ها، تا سال 2030، حدود 10 درصد از جمعیت ایالات متحده از یکی از این داروها استفاده می کنند و فروش این دسته از 100 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. در 18 مارس، آنها از اپرا وینفری که تجربه خود را با این داروها و حمایت از آنها در یک برنامه ویژه ABC به نام “شرم، سرزنش و انقلاب کاهش وزن” به اشتراک گذاشت، یک تقویت فرهنگی مهم دیگر دریافت کردند.

در طول ویژه، وینفری در مورد اینکه چگونه استفاده از یکی از این داروهای کاهش وزن (او نگفت کدام) زندگی او را تغییر داد و چشمانش را به این واقعیت باز کرد که چاقی یک بیماری است، نه یک انتخاب. وینفری می‌گوید: «در تمام این سال‌ها، فکر می‌کردم همه افرادی که هرگز مجبور به رژیم گرفتن نبودند، فقط از نیروی اراده خود استفاده می‌کردند و به دلایلی از من قوی‌تر بودند.

با این حال، پس از مصرف دارو متوجه شد که در مورد غذا با افرادی که برای کاهش وزن مشکلی ندارند، متفاوت فکر می کند. مغزش علیه او کار می کرد. “تو به غذا فکر نمی کردی! تو در مورد آن وسواس نداشتی!” او گفت. “این چیزی است که من یاد گرفتم.”

این ویژه که از 19 مارس در Hulu در دسترس خواهد بود، دسته ای از داروهای معروف به آگونیست GLP-1 را نشان می دهد که هورمونی را که اشتها را سرکوب می کند و قند خون را کنترل می کند، تقلید می کند و به برخی از بیماران کمک می کند تقریباً 20 درصد وزن بدن خود را کاهش دهند. این داروها عبارتند از Ozempic و Mounjaro (که برای درمان دیابت نوع 2 تایید شده اند، اما برای کاهش وزن نیز به طور غیرقابل برچسب استفاده می شوند) و Wegovy و Zepbound (که به عنوان داروهای ضد چاقی تایید شده اند).

داده‌های نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد که حدود سه چهارم آمریکایی‌ها می‌گویند با این داروها آشنا هستند و این تعداد احتمالاً پس از ویژه‌نامه وینفری حتی بیشتر خواهد شد. در برخی مواقع، به نظر می رسید که این هدف کل برنامه است. وینفری با افرادی که با داروهای GLP-1 مقدار زیادی وزن کم کرده اند، به همراه مدیران اجرایی و مشاوران پزشکی حقوق بگیر شرکت های دارویی که آنها را تولید می کنند، مصاحبه کرد. (Ozempic و Wegovy توسط Novo Nordisk ساخته شده اند، در حالی که Mounjaro و Zepbound توسط Eli Lilly ساخته شده اند.)

بیشتر بخوانید: آیا باید به چاقی پایان دهیم؟

ساخت یک تلویزیون ویژه در مورد این داروها برای وینفری آنقدر مهم بود که در فوریه اعلام کرد که هیئت مدیره WeightWatchers را ترک می کند و سهام شرکت خود را به موزه ملی تاریخ و فرهنگ آمریکایی آفریقایی تبار اهدا می کند، تا حدی برای “از بین بردن هرگونه تضاد منافع درک شده”. از آنجایی که WeightWatchers اکنون داروهای ضد چاقی را پذیرفته و حتی برنامه ای را برای تجویز آنها آغاز کرده است. مدیرعامل این شرکت، سیما سیستانی، در مورد آن تغییر در برنامه ویژه وینفری مصاحبه شد. سیستانی گفت: ما آزمایش‌شده‌ترین برنامه تغییر رفتار، مبتنی بر شواهد و مبتنی بر علم هستیم، اما سومین شاخه که زیست‌شناسی بود را از دست دادیم.

با وجود افزایش محبوبیت داروهایی مانند Wegovy و Zepbound، شک و تردید در مورد استفاده گسترده از آنها وجود دارد، به ویژه در میان افرادی که فقط می خواهند چند پوند وزن کم کنند. در نظرسنجی فوریه Pew، 62٪ از پاسخ دهندگان گفتند که این داروها برای کسانی که مشکل سلامتی مرتبط با وزن ندارند، گزینه های خوبی نیستند – دیدگاهی که برخی از پزشکان نیز معتقدند کاهش وزن از نظر پزشکی همیشه ضروری نیست.

حتی برای افرادی که دارای شرایط سلامت مرتبط با وزن هستند، داروهای GLP-1 می توانند عوارض جانبی از جمله ناراحتی گوارشی، سردرد، پانکراتیت و انسداد سیستم گوارشی داشته باشند. برخی از محققان همچنین نگرانی هایی را مطرح کرده اند که ممکن است در افزایش خطر ابتلا به سرطان تیروئید نقش داشته باشند.

ادامه مطلب: برای افراد مبتلا به اختلالات خوردن، وزوز درباره اوزمپیک یک کابوس است

در برنامه ویژه وینفری، دکتر آماندا ولاسکوئز، متخصص کاهش وزن در مرکز پزشکی Cedars-Sinai و مشاور حقوقی شرکت‌های دارویی که داروهای کاهش وزن را تولید می‌کنند، عوارض جانبی را “بیش از حد تبلیغات” نامید و اشاره کرد که آنها “خفیف” هستند. در مطالعات پژوهشی تعدیل کند.»
اما تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که عوارض جانبی GLP-1 به اندازه‌ای بد است که بخش قابل توجهی از بیماران استفاده از آن‌ها را متوقف می‌کنند، که معمولاً منجر به بازگشت بیشتر وزن از دست داده‌شده می‌شود. در ویژه نامه، ولاسکوئز اذعان کرد که مردم احتمالاً برای حفظ کاهش وزن خود مجبور به مصرف این داروها در تمام زندگی خود خواهند بود.

وینفری همانطور که ویژه برنامه خود را بست، گفت داروهای کاهش وزن برای همه مناسب نیست و ممکن است برخی از افراد تصمیم بگیرند که وزن کم نکنند یا با رژیم غذایی و ورزش این کار را انجام دهند. اما “برای افرادی که فکر می کنند این می تواند تسکین و حمایت و آزادی باشد … که شما تمام زندگی خود را به دنبال آن بوده اید” او گفت: “خوشا به حال شما.”



Source link