انحراف تیغه بینی علائم، علل، درمان و خطرات


انحراف تیغه بینی وضعیتی است که در آن تیغه بینی – استخوان و غضروفی که حفره بینی بینی را به نصف تقسیم می کند – به طور قابل توجهی از مرکز خارج شده یا کج شده است و تنفس را سخت می کند. اکثر مردم نوعی عدم تعادل در اندازه مجاری تنفسی خود دارند. در واقع، تخمین زده می شود که ۸۰ درصد از مردم، اغلب ناآگاهانه، به نوعی ناهماهنگی تیغه بینی خود دارند. فقط عدم تعادل شدیدتر باعث مشکلات تنفسی قابل توجهی می شود و نیاز به درمان دارد.

برخی از افراد با انحراف تیغه بینی متولد می شوند. افراد دیگر پس از آسیب یا ضربه به بینی دچار انحراف تیغه بینی هستند.
شایع ترین علامت انحراف تیغه بینی، احتقان بینی است که یک طرف بینی بیش از طرف دیگر گرفتگی دارد، همراه با تنفس سخت. عفونت های مکرر سینوسی نیز می تواند نشانه انحراف سپتوم باشد. علائم دیگر عبارتند از:

  • خونریزی بینی
  • درد صورت
  • سردرد
  • چکه بعد از بینی
  • تنفس بلند و خروپف در هنگام خواب
  • انسداد یک یا هر دو سوراخ بینی
  • تنفس پر سر و صدا در هنگام خواب
  • آگاهی از چرخه بینی
  • ترجیح برای خوابیدن روی یک پهلو خاص

بسیاری از بیماران مبتلا به آپنه خواب دارای انحراف تیغه بینی هستند.

پزشک یا متخصص گوش، حلق و بینی (ENT)، یک سری سوالات از شما می پرسد و داخل سوراخ های بینی شما را برای تشخیص انحراف سپتوم معاینه می کند. برخی از سوالات قابل انتظار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آیا در تنفس مشکل دارید؟
  • آیا مشکل خواب دارید یا اغلب خروپف می کنید؟
  • هر چند وقت یکبار دچار عفونت سینوس می شوید؟
  • چه مدت است که این علائم را دارید؟
  • علائم شما چقدر شدید است؟
  • آیا آسیب یا ضربه به بینی داشته اید؟
  • آیا سابقه خونریزی بینی دارید؟
  • آیا در حال حاضر دارویی برای این علائم دارید یا مصرف می کنید؟
  • آیا حس بویایی شما کاهش یافته است؟
  • آیا مصرف داروی ضد احتقان به علائم شما کمک می کند؟

معاینه فیزیکی ممکن است شامل چند قطعه تجهیزات برای دیدن داخل سوراخ های بینی شما باشد. پزشک شما ممکن است از یک نور برای دیدن داخل بینی و احتمالاً از یک لوله‌ای شکل روشن برای دیدن قسمت‌های دورتر داخل سوراخ‌های بینی استفاده کند. اسپکولوم بینی مسیرهای سوراخ بینی را با دقت باز می کند و به پزشک اجازه می دهد نگاه بهتری داشته باشد. آنها ممکن است ببینند که سپتوم شما قبل و بعد از استفاده از اسپری ضد احتقان چگونه به نظر می رسد.

پس از معاینه، پزشک یا گوش و حلق و بینی شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا سپتوم انحرافی دارید یا خیر و مراحل بعدی شما باید چه باشد.

خودآزمایی انحراف سپتوم

تشخیص پزشکی تنها راه مطمئن برای تشخیص انحراف سپتوم است. اما انجام خودآزمایی زیر ممکن است به شما کمک کند تا به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

اگر سوراخ های بینی شما ناهموار است، ممکن است سپتوم انحرافی داشته باشید. سعی کنید هنگام نگاه کردن در آینه سر خود را به عقب خم کنید تا داخل سوراخ های بینی خود را ببینید. یا از داخل بینی خود عکس بگیرید. اگر سوراخ های بینی شما ناهموار است، ممکن است سپتوم انحرافی داشته باشید.

در اینجا روش دیگری برای خودآزمایی برای انحراف سپتوم وجود دارد:

  1. یک سوراخ بینی را با انگشت خود بسته نگه دارید.
  2. از طریق سوراخ بینی باز نفس بکشید. توجه کنید که چقدر آسان یا دشوار است.
  3. طرف را عوض کنید و تکرار کنید.

اگر تنفس آسان از طریق یک یا هر دو سوراخ بینی دشوار است، ممکن است سپتوم انحرافی داشته باشید.

انحراف سپتوم گاهی اوقات با داروها برطرف می شود. اگر دارو تسکین ندهد، ممکن است جراحی برای ترمیم سپتوم کج و بهبود تنفس مورد نیاز باشد.

دارو برای انحراف سپتوم

پزشک ممکن است برای کاهش علائم انحراف سپتوم دارویی تجویز کند. اگرچه این داروها ممکن است به علائم شما کمک کنند، اما انحراف سپتوم را برای همیشه اصلاح نمی کنند.

داروهایی برای علائم انحراف تیغه بینی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ضد احتقان ها

    ضد احتقان ها را می توان به صورت خوراکی یا به صورت اسپری مصرف کرد. آنها به کاهش تورم حفره بینی برای افزایش جریان هوا کمک می کنند. اما هر دو ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. داروهای ضد احتقان خوراکی می توانند برخی افراد را تحریک کنند. اسپری‌های ضد احتقان اغلب اثر بازگشتی دارند و برای چند روز خوب عمل می‌کنند و فقط بومرنگ می‌کنند و علائم را بدتر می‌کنند. هیچ کدام برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته نشده است.

  • اسپری های استروئیدی بینی

    اسپری های استروئیدی بینی با کاهش تورم باعث افزایش زهکشی می شوند. یک کورتیکواستروئید تجویزی ممکن است ۱-۳ هفته طول بکشد تا به اثر کامل برسد. در هنگام استفاده حتما از دستورات پزشک خود پیروی کنید.

  • آنتی هیستامین ها

    آنتی هیستامین ها می توانند به کاهش علائمی مانند آبریزش یا گرفتگی بینی کمک کنند. آنها اغلب باعث خواب آلودگی می شوند و باید قبل از رانندگی یا زمانی که داروهای دیگر مصرف می کنید با احتیاط مصرف شوند.

به عنوان یک گزینه درمانی اضافی، نوارهای بینی غیر دارویی هستند و به راحتی بدون نسخه پیدا می شوند. آنها به قسمت خارجی بینی شما متصل می شوند و به آرامی سوراخ های بینی شما را باز می کنند تا جریان هوا افزایش یابد.

اگر به دنبال جراحی برای انحراف سپتوم هستید، ممکن است پزشک شما روش های مختلفی را توصیه کند. ترمیم انحراف سپتوم معمولاً با بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می شود. در صورت امکان، بهتر است تا زمانی که رشد بینی متوقف شد، یعنی حدود سن ۱۵ سالگی، برای انجام عمل جراحی صبر کنید.

سپتوپلاستی

قبل از سپتوپلاستی، پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می کند، شما را معاینه فیزیکی می کند و از زوایای مختلف از بینی شما عکس می گیرد.

در طی سپتوپلاستی، جراح با کار از داخل بینی، بریدگی کوچکی در سپتوم ایجاد می‌کند و استخوان یا غضروف اضافی مورد نیاز برای یکنواخت کردن فضای تنفسی سوراخ‌های بینی را برمی‌دارد. آتل های داخلی یا مواد بسته بندی نرم ممکن است در بینی قرار داده شود تا سپتوم در هنگام بهبودی تثبیت شود.

سپتوپلاستی معمولاً یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول می کشد، بسته به کاری که انجام می شود. ۳ تا ۴ ساعت پس از جراحی باید بتوانید به خانه بروید. گاهی اوقات بیماران یک شب در بیمارستان می مانند. اگر سپتوپلاستی تنها روشی باشد که انجام می شود، پس از جراحی باید تورم یا کبودی کمی وجود داشته باشد.

سپتورینوپلاستی

سپتورینوپلاستی ترکیبی از سپتوپلاستی با رینوپلاستی یا “عمل بینی” است. این کار هم عملکرد و هم ظاهر بینی را بهبود می بخشد.

قبل از سپتورینوپلاستی، جراح پلاستیک شما را ارزیابی می کند و سابقه پزشکی شما را بررسی می کند. آنها ممکن است عکس و تصاویر سه بعدی و همچنین اندازه گیری فک و چانه بگیرند. این به جراح شما کمک می کند تا شکل بینی شما را ایجاد کند که به بهترین شکل با ویژگی های صورت شما مطابقت دارد.

یک یا دو هفته ورم و کبودی پس از این روش طبیعی است.

برداشت زیر مخاطی

برداشتن زیر مخاطی مشابه سپتوپلاستی است. هر دوی آنها سپتوم را با برداشتن غضروف از سپتوم برای باز کردن حفره بینی صاف می کنند. برداشتن زیر مخاطی ممکن است نیاز به برداشتن غضروف بیشتری داشته باشد. امروزه سپتوپلاستی رایج تر است.

شکستگی توربینات

شاخک های بینی استخوان های بلند و نازکی هستند که در لایه ای از بافت داخل دیواره بینی پوشیده شده اند. هنگامی که آنها متورم یا مسدود می شوند، جریان هوا کاهش می یابد. شکستگی شاخک روشی است که برای حرکت دادن شاخک های بینی به منظور باز کردن راه های هوایی انجام می شود. در طی این روش، مقدار کمی از بافت ممکن است به آرامی تراشیده شود تا حفره بینی باز شود.

قبل از شکستگی شاخک، پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می کند. اگر دارویی مصرف می کنید حتماً با آنها در میان بگذارید، زیرا ممکن است از شما بخواهند قبل و در طول عمل آن را قطع کنید. شما باید از خوردن یا نوشیدن چیزی بعد از نیمه شب شب قبل از عمل خودداری کنید.

شاخک بینی یک روش سرپایی است – می توانید انتظار داشته باشید که همان روز به خانه بروید. تورم و درد ممکن است برای ۲-۳ روز ادامه داشته باشد. بهبودی کامل حدود ۲ ماه طول می کشد. اما اکثر بیماران ۲ تا ۳ سال پس از جراحی نتیجه مثبت طولانی مدت با بهبود تنفس دارند.

هیچ جراحی کاملاً بدون خطر نیست و مزایای جراحی – در این مورد، توانایی تنفس بهتر – باید از خطرات آن بیشتر باشد. سپتوپلاستی و سپتورینوپلاستی روش های رایج و ایمن هستند. عوارض جانبی نادر است. با این حال، قبل از تصمیم گیری برای درمان، با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی جراحی صحبت کنید.

اگرچه نادر است، اما خطرات سپتوپلاستی و/یا رینوپلاستی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت
  • خون ریزی
  • سوراخ (سوراخ) در سپتوم
  • از دست دادن حس بویایی

اگر علائم بینی دارید و فکر می‌کنید ممکن است سپتوم انحراف داشته باشید، به پزشک گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. دلایل مختلفی وجود دارد که می توانید این علائم را داشته باشید، از جمله سینوزیت مزمن یا آلرژی بینی. مطمئن شوید که تشخیص درست را دریافت کرده اید تا بتوانید درمان مورد نیاز خود را دریافت کنید.

انحراف سپتوم باعث محدود شدن جریان هوای بینی می شود. این می تواند منجر به تنفس دهان و خروپف شود که با آپنه خواب مرتبط است. و انحراف سپتوم احتمال عفونت سینوسی را افزایش می دهد که می تواند کیفیت خواب را مختل کند.

یک مطالعه ۹ ساله در مورد آپنه خواب در افرادی که دارای انحراف سپتوم بودند نشان داد که آپنه خواب تقریباً ۴.۵ برابر بیشتر در افرادی با انحراف سپتوم رخ می دهد.

انحراف تیغه بینی زمانی اتفاق می افتد که استخوان و غضروف بینی خارج از مرکز باشد. علائم شامل تنفس محدود، سردرد، آپنه خواب و خونریزی بینی است. اگر فکر می کنید که سپتوم انحرافی دارید، پزشک یا متخصص گوش، حلق و بینی می تواند شما را تشخیص دهد. با پزشک خود می توانید تصمیم بگیرید که کدام درمان بهترین است: داروهای بدون نسخه، داروهای تجویز شده یا جراحی.

لینک منبع

لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه



Source link