فرد مبتلا به آنفولانزای پرندگان در تگزاس پس از تماس با گاو


مقامات ایالتی روز دوشنبه گفتند که حداقل یک نفر در تگزاس پس از تماس با گاوهای شیری که گمان می رود آلوده باشد، به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا شده است.

این اعلامیه ابعاد نگران‌کننده‌ای به شیوعی می‌افزاید که میلیون‌ها پرنده و پستانداران دریایی در سراسر جهان و اخیراً گاوها در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده است.

مقامات فدرال گفته‌اند که تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر تکامل این ویروس به روش‌هایی وجود ندارد که به گسترش آن در بین مردم کمک کند.

لارا ام آنتون، سخنگوی اداره خدمات بهداشتی ایالت تگزاس گفت که بیمار مستقیماً با گاوهای شیری بیمار کار می کرد. او در ایمیلی گفت: «ما حدود 12 نفر از افراد دارای علامت را که در لبنیات کار می‌کنند آزمایش کرده‌ایم، و تنها یک نفر آزمایش ویروس را مثبت اعلام کرده است».

علامت اولیه بیمار ورم ملتحمه بود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، فرد تحت درمان با یک داروی ضد ویروسی است و در حال بهبودی است.

وزارت کشاورزی هفته گذشته اولین موارد را در گله های شیری در تگزاس و کانزاس و چند روز بعد در یک گله دیگر در میشیگان اعلام کرد. آزمایشات اولیه نشان می دهد که گاوهای نیومکزیکو و آیداهو نیز ممکن است آلوده باشند.

این ویروس به عنوان همان نسخه H5N1، یک زیرگروه آنفلوانزا، که در پرندگان آمریکای شمالی در گردش است، شناسایی شده است.

این آژانس روز دوشنبه گفت که CDC با ادارات بهداشت ایالتی برای نظارت بر سایر افرادی که ممکن است با پرندگان و حیوانات آلوده در تماس بوده اند، کار کند. همچنین از مردم خواست تا از قرار گرفتن در معرض پرندگان و حیوانات بیمار یا مرده و شیر خام، مدفوع یا سایر مواد بالقوه آلوده خودداری کنند.

این تنها دومین مورد آنفولانزای پرندگان H5N1 در مردم ایالات متحده است. اولین مورد در سال 2022 بود. کارشناسان گفتند که خطر برای عموم مردم کم است. اما تست و تجزیه و تحلیل ادامه دارد و سوالات بی پاسخ زیادی وجود دارد.

USDA در اعلامیه خود در هفته گذشته گفت: “این یک وضعیت به سرعت در حال تغییر است.”

در اینجا چیزی است که باید بدانید:

آنفولانزای پرندگان یا آنفولانزای پرندگان گروهی از ویروس‌های آنفولانزا هستند که عمدتاً با پرندگان سازگار هستند. ویروس خاص در این موارد جدید به نام H5N1 برای اولین بار در سال 1996 در غازها در چین و در مردم هنگ کنگ در سال 1997 شناسایی شد.

در سال 2020، یک شکل جدید و بسیار بیماری زا از H5N1 در اروپا ظهور کرد و به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. در ایالات متحده، بیش از 82 میلیون پرنده پرورشی را تحت تأثیر قرار داده است که بدترین شیوع آنفولانزای پرندگان در تاریخ ایالات متحده است.

از زمانی که ویروس برای اولین بار شناسایی شد، پراکنده است موارد در افراد کشورهای دیگر یافت شده است. اما اکثریت قریب به اتفاق از تماس طولانی و مستقیم با پرندگان ناشی می شود.

کارشناسان می گویند H5N1 هنوز برای انتشار موثر در بین مردم سازگار نشده است.

تصور نمی شد گاوها گونه ای در معرض خطر باشند.

ریچارد وببی، ویروس شناس آنفولانزا در بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود، گفت: “این واقعیت که آنها حساس هستند – ویروس می تواند تکثیر شود، می تواند آنها را بیمار کند – این چیزی است که من پیش بینی نمی کردم.”

اما امسال، گزارش هایی از گاوهای بیمار در تگزاس و نیومکزیکو منتشر شد. پرندگان مرده نیز در برخی از این مزارع یافت شد و آزمایشات آزمایشگاهی تایید کرد که برخی از گاوها به آنفولانزای پرندگان مبتلا شده اند.

راه های مختلفی وجود دارد که ویروس ممکن است به دام ها راه پیدا کند. به گفته چندین متخصص، راه محتمل این است که پرندگان وحشی آلوده که ویروس را در مدفوع، بزاق و سایر ترشحات خود دفع می‌کنند، غذا یا آب گاوها را آلوده می‌کنند.

اما سایر حیوانات آزاد که به ویروس حساس هستند، مانند گربه‌ها و راکون‌ها نیز می‌توانستند ویروس را به مزارع لبنی منتقل کنند.

اگرچه این ویروس اغلب در پرندگان کشنده است، اما به نظر می رسد که باعث بیماری نسبتاً خفیف در گاوها می شود.

دکتر جو آرمسترانگ، دامپزشک و کارشناس تولید گاو در دانشگاه مینه سوتا می گوید: «این کار حیوانات را نمی کشد، و به نظر می رسد که آنها در حال بهبودی هستند. هفته گذشته، وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای «کاهش جمعیت» یا کشتن گله‌های آسیب‌دیده وجود ندارد، که این روش استاندارد زمانی است که گله‌های طیور به ویروس آلوده می‌شوند.

این بیماری عمدتاً گاوهای مسن را تحت تأثیر قرار می دهد که علائمی مانند از دست دادن اشتها، تب خفیف و کاهش قابل توجه در تولید شیر دارند. به گفته مقامات تگزاس، شیری که گاوها تولید می کنند اغلب “ضخیم و بی رنگ” است. این ویروس در نمونه های شیر غیر پاستوریزه جمع آوری شده از گاوهای بیمار نیز یافت شده است.

کارشناسان هشدار دادند که هنوز مشخص نیست که آیا ویروس آنفولانزای پرندگان تنها عامل همه علائم و بیماری های گزارش شده است یا خیر.

معلوم نیست. از جمعه گذشته، آزمایشگاه ملی خدمات دامپزشکی وزارت کشاورزی ایالات متحده عفونت آنفولانزای پرندگان را در دو گله در تگزاس، دو گله در کانزاس و یک گله در میشیگان تایید کرده بود.

آزمایش های اولیه نشان می دهد که گله های دیگری در تگزاس، نیومکزیکو و آیداهو نیز ممکن است به این ویروس مبتلا باشند، اما این یافته ها هنوز توسط آزمایشگاه ملی تایید نشده است. تاکنون این ویروس فقط در گاوهای شیری و نه در گاوهای گوشتی یافت شده است.

اما به گفته کارشناسان، از آنجایی که گاوها به طور معمول برای آنفولانزای پرندگان آزمایش نمی شوند و بیماری نسبتاً خفیف بوده است، ممکن است گله های آلوده دیگری نیز وجود داشته باشند که شناسایی نشده اند.

و جابجایی گاوها بین ایالت ها می تواند ویروس را به مکان های جدید منتقل کند. یک کارخانه لبنی آسیب دیده در میشیگان اخیراً گاوهایی را از یک گله آلوده در تگزاس وارد کرده بود. هنگامی که گاوها منتقل شدند، حیوانات هیچ علامتی نداشتند. مقامات آیداهو گفتند که مزرعه در آیداهو نیز اخیراً گاوهایی را از یک ایالت آسیب دیده وارد کرده است.

این یک سوال کلیدی و هنوز بی پاسخ است. این امکان وجود دارد که گاوهای آلوده به طور مستقل ویروس را دریافت کنند، به خصوص اگر منابع غذایی یا آب مشترک آلوده شده باشند.

با این حال، یک احتمال نگران‌کننده‌تر این است که ویروس از گاوی به گاو دیگر سرایت می‌کند. در روز جمعه، USDA اشاره کرد که “انتقال بین گاو را نمی توان رد کرد.”

چندین دانشمند گفتند که اگر درجاتی از انتقال از گاو به گاو وجود نداشته باشد، شگفت زده خواهند شد. “دیگر چگونه می تواند به این سرعت حرکت کند؟” دکتر گرگوری گری، اپیدمیولوژیست بیماری های عفونی در واحد پزشکی دانشگاه تگزاس گفت.

اگر ویروس به راحتی بین گاوها پخش شود، می تواند منجر به شیوع بیشتر و پایدارتر شود. همچنین به ویروس فرصت های بیشتری برای سازگاری با میزبان های پستانداران جدید خود می دهد و خطر ابتلا به جهش هایی را افزایش می دهد که آن را برای مردم خطرناک تر می کند.

تجزیه و تحلیل توالی ژنتیکی ویروس از پرندگان، گاوها و افراد آلوده می‌تواند نشان دهد که آیا H5N1 جهش‌هایی کسب کرده است که به انتشار آن در بین مردم کمک می‌کند.

دانشمندان از نزدیک عفونت پرندگان و پستانداران دریایی و در حال حاضر گاوها را ردیابی کرده اند. تاکنون، به نظر نمی رسد که ویروس توانایی انتشار موثر بین مردم را داشته باشد.

در سال 2012، دانشمندان نشان دادند که H5N1 پس از به دست آوردن پنج جهش، می تواند از طریق هوا بین فرت ها – یک مدل محبوب برای مطالعه انتقال ویروس های تنفسی در بین مردم – پخش شود.

نمونه ای از آنفولانزای پرندگان که سال گذشته از یک مرد شیلیایی جدا شد، دو جهش داشت که نشان دهنده سازگاری با پستانداران آلوده بود. به گفته کارشناسان، اما این جهش‌ها قبلاً بدون اینکه ویروس برای گسترش بین افراد بیشتر تکامل یابد، دیده شده است.

مقامات فدرال تاکید کرده اند که شیر فرآوری شده تجاری برای نوشیدن بی خطر است. لبنیات باید شیر حیوانات بیمار را از منابع غذایی انسان دور نگه دارند و شیری که در خطوط دولتی فروخته می شود باید پاستوریزه شود، فرآیندی که در آن شیر برای از بین بردن عوامل بیماری زا بالقوه حرارت داده می شود. اداره غذا و داروی آمریکا در یک راهنمای آنلاین جدید برای ایمنی شیر گفت: پاستوریزاسیون به طور مداوم ثابت کرده است که باکتری ها و ویروس ها مانند آنفولانزا را در شیر غیرفعال می کند.

دکتر گیل هانسن، کارشناس بهداشت عمومی دامپزشکی و مشاور مستقل، موافق است که خطر ابتلا به شیر پاستوریزه احتمالا “بسیار کم” است. او افزود: “من نمی خواهم مردم به خاطر آن شیر ننوشند.”

اما او با ابراز نگرانی از اینکه مقامات فدرال “در مواجهه با بسیاری از ناشناخته ها” بیش از حد اعتماد به نفس داشته اند، گفت: اما این احتمال را نمی توان به طور کامل رد کرد. او گفت که اگر گاوها قبل از بروز علائم بیماری ویروس را به شیر خود وارد کنند، آن شیر به طور بالقوه می تواند راه خود را به شیر تجاری پیدا کند. و پاتوژن های مختلف ممکن است به دماها و مدت زمان پاستوریزاسیون متفاوت نیاز داشته باشند. دکتر هانسن گفت که شرایط خاص مورد نیاز برای غیرفعال کردن این ویروس خاص نامشخص است.

FDA گفت: خطر ابتلا به این ویروس با مصرف لبنیات غیرپاستوریزه یا خام ناشناخته باقی مانده است. شیر خام علاوه بر آنفولانزای پرندگان، خطرات بالقوه بیماری را به همراه دارد.



Source link