فشار برای یک واکسن بهتر دنگی فوری تر می شود


شیوع تب دنگی که در سه ماه گذشته در آمریکای لاتین آشکار شده است در مقیاس خود خیره کننده است – یک میلیون مورد در برزیل در عرض چند هفته، افزایش شدیدی در آرژانتین، اعلام وضعیت اضطراری در پرو و ​​اکنون یک مورد دیگر در پورتوریکو.

از تغییر چشم انداز بیماری خبر می دهد. پشه‌هایی که دنگی را منتشر می‌کنند در شهرهای پرجمعیت با زیرساخت‌های ضعیف، و در محیط‌های گرم‌تر و مرطوب‌تر رشد می‌کنند – نوعی زیستگاه که با تغییرات آب و هوایی به سرعت در حال گسترش است.

بیش از 3.5 میلیون مورد دنگی توسط دولت های آمریکای لاتین در سه ماه اول سال 2024 تأیید شده است، در حالی که در کل سال 2023 این رقم 4.5 میلیون نفر بوده است. تاکنون بیش از 1000 مورد مرگ و میر در سال جاری وجود داشته است. سازمان بهداشت پان-آمریکایی هشدار داده است که این ممکن است بدترین سال ثبت شده برای تب دنگی باشد.

چشم انداز بیماری که به سرعت در حال تغییر است به راه حل های جدیدی نیاز دارد و محققان برزیلی با اعلام اخیر که آزمایش بالینی یک واکسن جدید دنگی، که در یک شات تزریق شده، محافظت قوی در برابر این بیماری ایجاد کرده است، تک خبر خوب را در این داستان ارائه کردند. .

دو واکسن موجود برای دنگی وجود دارد، اما یکی از آنها یک رژیم دو واکسن گران قیمت است، در حالی که واکسن دیگر را فقط می توان به افرادی داد که قبلاً عفونت دانگ داشته اند.

واکسن جدید تک شات از اشکال زنده و ضعیف هر چهار سویه ویروس دنگی استفاده می کند. این توسط دانشمندان مؤسسه ملی بهداشت در ایالات متحده ایجاد شد و مجوز توسعه توسط Instituto Butantan، یک موسسه تحقیقاتی عمومی بزرگ در سائوپائولو، صادر شد.

بوتانتان واکسن را می سازد. این کشور در حال حاضر بیشتر واکسن های مورد استفاده در برزیل را تولید می کند و ظرفیت ساخت ده ها میلیون دوز از این واکسن جدید را دارد. این موسسه در نظر دارد واکسن دنگی را در چند ماه آینده برای تایید به آژانس نظارتی برزیل ارسال کند و ممکن است سال آینده تولید آن را آغاز کند.

اما این به شیوع این بیماری کمکی نمی کند و تا زمانی که تولید به سرعت بالا می رود و عرضه ملی آغاز می شود، ممکن است برای کمک به بعدی نیز کافی نباشد. دانگ معمولاً در چرخه های سه یا چهار ساله افزایش می یابد.

و لزوماً برای بقیه آمریکای لاتین مفید نخواهد بود: بوتانتان فقط واکسن را برای برزیل می‌سازد. شرکت دارویی چندملیتی Merck & Co که همچنین مجوز فناوری NIH را صادر کرده است، در حال توسعه واکسن مرتبطی است که در بقیه جهان فروخته خواهد شد. اثربخشی آن واکسن هنوز در یک کارآزمایی بالینی در مراحل پایانی آزمایش نشده است.

و البته تقاضا برای واکسن دنگی فراتر از قاره آمریکا وجود دارد: پشه‌ها در حال انتشار این بیماری به کرواسی، ایتالیا، کالیفرنیا و سایر مناطقی هستند که قبلاً آن را ندیده‌اند. مکان‌هایی که قبلاً با شیوع‌های خفیف مقابله می‌کردند، اکنون با مواردی رکوردشکنی روبرو هستند: بنگلادش سال گذشته 300000 مورد ابتلا داشت.

دنگی پس از درد مفاصل طاقت فرسایی که ایجاد می کند، معمولاً با نام تب شکستن استخوان شناخته می شود. همه افراد این درد را تجربه نمی کنند: سه چهارم افراد مبتلا به دنگی اصلاً هیچ علامتی ندارند و در میان کسانی که این بیماری را تجربه می کنند، بیشتر موارد فقط شبیه آنفولانزای خفیف هستند.

اما حدود 5 درصد از افرادی که بیمار می شوند به چیزی که دنگی شدید گفته می شود پیشرفت می کنند. پلاسما، جزء مایع غنی از پروتئین خون، می‌تواند شروع به نشت از رگ‌های خونی کند و باعث شوک یا نارسایی اندام‌ها در بیماران شود.

هنگامی که بیماران مبتلا به دنگی شدید با تزریق خون و مایعات داخل وریدی درمان می شوند، میزان مرگ و میر بین 2 تا 5 درصد است. اما زمانی که آنها تحت درمان قرار نمی‌گیرند – چون متوجه نمی‌شوند که دنگی است و به سرعت به دنبال درمان نمی‌روند، یا به دلیل اینکه مراکز بهداشتی تحت فشار هستند – میزان مرگ و میر 15 درصد است.

در برزیل، شیوع دنگی شدیدترین ضربه را به کودکان وارد کرده است. افراد زیر 5 سال بالاترین میزان مرگ و میر را در بین هر گروه سنی دارند و به دنبال آن گروه سنی 5 تا 9 سال قرار دارند. طبق گفته موسسه اسوالدو کروز، یک مرکز ملی تحقیقات بهداشت عمومی، نوجوانان بین 10 تا 14 سال بیشترین تعداد موارد تایید شده را دارند.

از آنجایی که در ماه ژانویه کلینیک ها مملو از بیماران دنگی شدند، دولت برزیل کل سهام جهانی یک واکسن ساخت ژاپن برای دنگی به نام Qdenga را خریداری کرد. پرستاران بهداشت عمومی آن را به کودکان 6 تا 16 ساله تحویل می دهند، اما واکسن کافی برای واکسینه کردن کامل تنها 3.3 میلیون نفر از جمعیت 220 میلیونی برزیل در سال جاری وجود خواهد داشت.

این تلاش بزرگ ملی از چند میلیون کودک محافظت خواهد کرد، اما هیچ کمکی به مصونیت گله آن نخواهد کرد.

Qdenga ارزان نیست: هر دوز آن در اروپا 115 دلار و در اندونزی 40 دلار است. برزیل به ازای هر دوز 19 دلاری می پردازد و قیمت پایین تری برای خرید هنگفت خود مذاکره کرده است.

شرکت داروسازی تاکدا، سازنده Qdenga، ماه گذشته قراردادی را با Biological E، یک سازنده بزرگ داروهای ژنریک هندی، برای مجوز و تولید حداکثر 50 میلیون دوز در سال، بخشی از مسابقه برای تسریع تولید، اعلام کرد. واکسن هندی باید هزینه بسیار کمتری داشته باشد. اما بعید است که Biological E تا قبل از سال 2030 دارای مجوز قانونی برای عرضه آن باشد. این یک فرآیند آهسته است که شامل انتقال فناوری، راه‌اندازی خط تولید و دریافت نسخه جدید حتی یک محصول شناخته‌شده توسط تنظیم‌کننده‌ها می‌شود.

دنگی برای برزیل حداقل یک میلیارد دلار در سال هزینه درمان مراقبت های بهداشتی و کاهش بهره وری دارد. و این رقم رنج انسانی را در نظر نمی گیرد.

این واقعیت که چهار گونه مختلف از ویروس دنگی وجود دارد، فرآیند ساخت واکسن را پیچیده‌تر می‌کند: شکل بالقوه کشنده این بیماری زمانی شایع‌تر است که بیماران مبتلا به عفونت دوم، با سویه‌ای متفاوت از دفعه اول باشند. Qdenga در برابر هر چهار سویه دنگی محافظت می‌کند، و امید این است که واکسن جدید بوتانتان نیز این کار را انجام دهد، اگرچه داده‌های منتشر شده تا کنون نشان می‌دهد که تنها در برابر دو نوع موجود در بخش اول آزمایش آزمایش شده است. نتایج بیشتر در ژوئن انتظار می رود.

هنگامی که این شیوع بالاخره از بین برود، میلیون‌ها نفر دیگر در معرض دنگی قرار خواهند گرفت. اما آنها بیش از هر زمان دیگری به آن واکسن جدید نیاز دارند.



Source link