چگونه شهودتر باشیم


منملاقات با ایده شهود با یک چرخش چشم معمول است. ما تمایل داریم که عقل را بیش از هر چیز دیگری ارزش قائل شویم، با استفاده از عباراتی مانند «قبل از اینکه عمل کنی فکر کن»، «دوبار فکر کن» و «قبل از اینکه بپری نگاه کن». ما به شهود اعتماد نداریم در واقع، ما معتقدیم که این تفکر ناقص و جادویی است، یا به طور مبهم دیوانه یا کاملا احمقانه. به هر حال، تصمیمات خوب همیشه باید با استدلال باشد.

با این حال، آنچه ما متوجه نمی شویم این است که شهود نوعی شناخت است که در واقع می تواند تصمیم گیری ما را بهبود بخشد.

شهود چیست؟

می توانید آن را به عنوان یک احساس غریزی یا درونی در نظر بگیرید. یک حکمت دانا یا درونی. قطب نمای داخلی که شما را راهنمایی می کند. غرایز ما برای دور نگه داشتن ما از خطر و ایمنی نزدیک در دنیای پیچیده و حتی نجات جان شما است.

این یک شکل زیبا، دقیق، و فوق العاده سریع از ادراک است. شهود شکلی از شناخت است که ما را راهنمایی می کند و ما را نسبت به چیزهایی آگاه می کند که در غیر این صورت ممکن است نتوانیم ببینیم.

وقتی در مورد شهود خود صحبت می کنیم، اغلب از آن به عنوان یک احساس صحبت می کنیم. چیزی “احساس” می کند، اگرچه لزوماً نمی توانیم دلیل آن را توضیح دهیم.

همه ما احساسات درونی داشته ایم که نمی توانیم آنها را توضیح دهیم. گاهی اوقات تصمیمی که می گیرید معقول به نظر می رسد اما درست نیست. برعکس، ممکن است مجبور شوید کاری را انجام دهید که غیر منطقی به نظر می رسد، اما درست به نظر می رسد. مغز همیشه در حال دریافت، درک و پردازش اطلاعاتی است که شما را به کسب دانشی سوق می دهد که ذهن منطقی ما همیشه نمی فهمد یا به آن دسترسی ندارد.

علم شهود

جوزف میکلز، استاد روانشناسی در دانشگاه دیپل، شهود را به عنوان یک فرآیند احساسی که می تواند منجر به تصمیم گیری بهتر شود، به ویژه زمانی که مسائل پیچیده هستند، مورد تحقیق قرار داده است. تحقیقات او نشان می‌دهد که وقتی تصمیم پیچیده‌ای می‌گیرید با اطلاعات زیادی که باید وزن کنید، اگر با شهود خود – احساساتتان – مشورت کنید، به جای بحث کردن در مورد موضوع صرفاً با دلیل، احتمال بیشتری وجود دارد که راه درست را انتخاب کنید. او متوجه شد که این امر مخصوصاً برای افراد مسن‌تر صادق است که توانایی‌های شناختی آنها ممکن است همیشه به اندازه افراد جوان تر نباشد، و نشان می‌دهد که شهود با افزایش سن حتی مهم‌تر است.

ارتش ایالات متحده – که همیشه در تلاش برای یافتن راه هایی برای به حداکثر رساندن عملکرد انسان است – برای دهه ها به بررسی شهود تحت نام های مختلف پرداخته است. فرمانده جوزف کوهن، روانشناس پژوهشی در دفتر تحقیقات نیروی دریایی، توضیح می دهد که چرا تجربیات سربازان الهام بخش ارتش برای ادامه تحقیق در مورد شهود است: «گزارش های میدانی اغلب به جزئیات «حس ششم» یا «حس اسپایدی» می پردازد که آنها را نسبت به یک امر قریب الوقوع آگاه می کند. حمله یا IED یا این که به آنها این امکان را می‌دهد تا بدون تجزیه و تحلیل آگاهانه موقعیت به یک موقعیت جدید پاسخ دهند.» ما همیشه زمانی برای مشورت طولانی نداریم، به خصوص در شرایط بحرانی یا مرگ و میر. ما گاهی نیاز به دسترسی سریع به اطلاعات داریم.

ادامه مطلب: برای رفاه بهتر، فقط نفس بکش

گزارش‌های زیادی از سربازان بازگشته از جنگ افغانستان و عراق وجود داشت و گزارش می‌داد که چگونه احساسات درونی به آنها کمک کرد تا جان‌ها را نجات دهند که ارتش تا به امروز به تحقیق در مورد این پدیده ادامه می‌دهد. وزارت دفاع چندین پروژه تحقیقاتی جدید را با نام‌های مختلف، مانند «حس‌سازی» نیروی دریایی، برای بررسی این پدیده باز کرده است.

البته شهود چیز جدیدی نیست. دکتر دنا سیمونز، محقق آموزش، نویسنده و مؤسس سازمانی LiberatED، می‌گوید: «بسیاری از جوامع بومی در قاره آمریکا و آفریقا برای بقا به شهود متکی هستند – شهود از محیط، زمین، تهدیدی برای بشریت. که منابع مدرسه محور را برای ترویج یادگیری اجتماعی و عاطفی، عدالت نژادی و شفا ایجاد می کند. خیلی بد است که این حکمت بیشتر مورد احترام قرار نمی گیرد و ما به دانش کسانی که قبل از خود هستند به عنوان راهنما نگاه نمی کنیم.»

چگونه شهود خود را بسازیم

آگاهی کلید حاکمیت است. همانطور که شروع به ایجاد فضا برای بینش های شهودی می کنید، متوجه خواهید شد که آگاهی شما عمیق تر می شود. با ایجاد زمان و مکان برای ایجاد شهود، بینش بیشتری نسبت به خود و جهان خواهید داشت.

اندیشیدن

به تصمیماتی که گرفته اید و در آن احساسات درونی خود را نادیده گرفته اید دوباره فکر کنید. عواقب آن تصمیمات چه بود؟ در مورد زمان هایی که در آن ها از دل خود پیروی می کردید چطور؟ چه احساسی نسبت به آن داشتید – ترسناک بود؟ دیگران در مورد آن چه احساسی داشتند؟ عواقب آن چه بود؟ چه یاد می گیرید؟ این سؤالات را نشر دهید یا تأمل کنید.

با احساسات درونی خود مشورت کنید

هنگامی که نیاز به تصمیم گیری دارید، مشورت با احساسات خود را در این مورد به عادت تبدیل کنید. چطوری این کار را انجام میدهی؟ برای مثال زمانی که نیاز به تصمیم گیری بین گزینه های A و B دارید، لحظه ای با چشمان بسته بنشینید. در مورد هر گزینه چه احساسی دارید؟ ممکن است متوجه شوید که یکی باعث ایجاد تنش در شما می شود در حالی که دیگری باعث می شود احساس آرامش کنید. این به تمرین نیاز دارد. ممکن است در ابتدا چیز زیادی متوجه نشوید. آن را در موقعیت‌های مختلف امتحان کنید، مثلاً وقتی با مردم سر و کار دارید.

فضا را برای سکوت باز کنید

اگر مدام به اخبار، نظرات و سرگرمی ها گوش دهیم، شهود ما کم رنگ می شود. برای مدتی صدا را خاموش کنید. زمان را برای گوش دادن به چیزی غیر از صدای بلند و پر سر و صدا هر روز افزایش دهید.

زمان بیکاری را برنامه ریزی کنید

به جای اینکه همیشه سعی کنید سازنده باشید، موسیقی را روشن کنید، گوشی خود را برای اخبار و اعلان ها اسکن کنید، و با کسی یا چیزی درگیر شوید، زمانی را به ذهن خود اجازه دهید تا خیال پردازی کند و در یک فضای بدون تمرکز قرار بگیرد. لازم نیست زمان خاصی برای این کار در نظر بگیرید. فقط انتخاب کنید که در حین رانندگی با سگ خود تماس نگیرید یا به پادکست گوش ندهید، بدون تلفن همراه خود با سگ خود قدم بزنید یا به خرید نروید تا به جای تمرکز روی صفحه، زمان کافی برای بودن داشته باشید. بدون فناوری خود پیاده روی کنید. به ذهن خود اجازه دهید در حالتی آرام و بدون تمرکز قرار گیرد که پذیرای ایده ها، بینش ها و نوآوری های جدید است.

برگزیده با اجازه از Sovereign: آزادی، انرژی و قدرت خود را در زمان حواس پرتی، عدم اطمینان و هرج و مرج به دست آورید توسط Emma Seppälä، ​​Ph.D.



Source link